Jump to content

Hoppande mustang 66


Recommended Posts

Jag har ett litet problem.

Varje gång jag skall igång från stillastående med min mustang (1966 4-vxl man. HURST) så börjar hela bilen hoppa/skaka/vibrera, har jag riktigt låga varv så fungerar det, eller startar på tvåan. Det är heller inga problem när man kommit upp i fart då löper det perfekt!

Jättetacksam för svar! :?:

Link to comment
Share on other sites

DET KAN I OCH FÖR SIG HA OLIKA FÖRKLARINGAR SÅSOM BRÄNT SVÄNGHJUL / LAMELL / TRYCKPLATTA,MEN ETT RELATIVT VANLIGT PROBLEM MED FORD (TYVÄRR) ÄR ATT KOPPLINGSKÅPANS CENTRERING MOT BLOCKET ÄR FELAKTIG. MAN BÖR CENTRERA DEN MED HJÄLP AV EN INDIKATORKLOCKA. BRUKAR STÅ BESKRIVET HUR MAN GÅR TILLVÄGA I SHOP MANUALEN.HAR FÅTT JUSTERA DENSAMME PÅ SAMTLIGA FORDAR JAG BYTT KOPPLING PÅ.INGET STORT JOBB, MEN MYCKET TÅLAMOD BEHÖVS FÖR BRA RESULTAT.

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik.

Det kan var att bladfjädrar bak är för mjuka då brukar det

hoppa när man skall iväg.

Märks i första hand på bilar med manuell låda.

Det brukar vara ett problem på tidiga årmodeller som 65-66 om det är lite extra knuff i motorn eller om motorn är nyrenoverad.

Förr löste man problemet med tractionbars för att få ner kraften

i marken.

Du kan kanske lösa problemet med nya bladfjädrar kanske.

Det som händer är att fjädrarna inte orkar hålla bakaxeln stilla bilen drar lite mer på ena sidan för att byta till andra sidan och då uppstår hopp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

Har haft samma problem, byt motor och vaxelladsfaste sa loser det sig. sen kan du kolla att lankaget till kopplingsarmen inte glappar i radiell led. byt i sa fall aven bussningarna i kopplingslankaget.

I England har man inte alla prickar som vi Svenskar onskar, hoppa du forstar enda.

MVH Daniel S

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem med hoppande med min 67a', det visade sig att ett motorfäste hade gått av vilket gjorde att motorn inte satt helt still när man gasade till!! Kolla detta det tog mig lång tid innan jag förstod att detta va problemet!!

/Mathias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...