Jump to content

68 Deluxe stolar


Dr Frelin

Recommended Posts

Till skillnad från alla andra så tänker jag byta ut mina Hiback stolar till orginal utan nackstöd. Det är ju trots allt en Cab... :)

Finns det någon vänlig person som skulle kunna ge mig måtten på vart de kromade "knapparna" sitter? I boken jag har står det bara att jag ska mäta ut vart de gamla satt innan jag sätter dit nya. Tyvärr sitter det inga idag på de stolarna jag tänkt montera.

I värsta fall blir det väl på ett ungefär men om det finns någon som kan ge mig orginalmått så tar jag dem gärna!

post-3926-144839157105_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Räcker med måtten från överkant på den kromade knappen och upp till vecket där det blir slätt. Finns det någon vänlig som kan detta eller har möjlighet att mäta på sin bil? Väntar bara på detta mått för att komma vidare med omklädsel av stolarna så jag står och stampar lite...

post-3926-144839157123_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Doktorn!

Jag har ju som du vet inte dom sätena som du frågar på. Men jag ska försöka hjälpa dej

ändå.

Om man mäter på din bild, så är avståndet mellan ribborna x mm. Och avståndet mellan

överkanten på "ribborna" och den kromade knappen x gånger 4,74. D.v.s. om avståndet

mellan ribborna är 20 mm. så är avståndet 20*4,74=94,8 mm.

Detta är ju inte exakt på något sätt, men en fingervisning. Om du kan leva med det.

Lycka till!

(Hur jag mätte? Med Corel Draw)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tack pools! :) Hade tänkt göra något liknande som nödlösning och lägga in bilden i AutoCad för att krångla till det lite, ifall jag inte fick något svar här. Möjligen är det så att det inte finns något exakt mått som är rätt eftersom den enda infon jag har hittat i böcker och på nätet är att man ska mäta ut vart de gamla satt. Det blir säker bra hursom!

Link to comment
Share on other sites

Som med många andra mått när det gäller Mustang, så kan det säkert skilja ganska

mycket mellan olika bilar. Hade samma problem för många år sedan här jag skulle

sätta nya bokstäver på bakluckan. Alltså, M U S T A N G . Frågade många på forumet,

mätte på bilar i Västerås två år i rad. Fick aldrig några exakta mått. Det bästa jag fick,

och som jag gick efter, var en kille i USA som skickade mej en mall på en bit tapet som

han hade använt när han bytte från en original baklucka till en ny utan borrhål.

Så jag tror nog att du kan gå efter dom mått jag gav dej. Om det skiljer några millimeter

hit eller dit, spelar nog ingen roll. Ingen kommer att ha ett måttband med sej för att mäta

och säga att: Du har fel placering på dina knappar! ;)

Möjligen skulle man kolla om det blir obekvämt med bara en t-shirt på sej, om man sitter

länge i sätet. Det kanske är viktigare än den exakta placeringen.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Enligt din formel pools så får jag det till 114mm då avståndet mellan ribborna är 24mm. När jag själv har mätt och tagit ett snitt på ett antal olika bilder jag hittat på nätet så får jag det till att avståndet jag frågar efter är cirka 2 x knappens längd... dvs. 120mm då knapparna är 60mm. Så jag kör på dubbla längden, klubbat!

Angående känningar av knapparna så har jag svårt att tro att de ska vara kännbara men det lär väl visa sig! Ska man vara fin så så man lida pin eller hur dom säger... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...