javelin70 May 18, 2011 Report May 18, 2011 Har ett missljud i framvagnen på min 95:a GT, det hörs när man styr åt bägge hållen och även lite när bilen fjädrar. Tar man tag i hjulet och försöker röra det hörs också gnirkandet. Har inte lyckats lokalisera vad det är än mer än att det verkar komma från vänster sida. Tänkte inte på om det lät från början när jag hämtade hem bilen eller om det dök upp efter att jag kört hem den.Bilen är extremt stötig (sänkt ca 2") och stenhård i fjädringen fram. Märkte det när jag körde hem den på tjälskadade vägar i slutet av mars. Körde också i ett potthål som jag inte såg, det small till duktigt. Hoppas att det inte ställde till något. Bilen känns annars helt ok, det märks inget problem. Är det vanligt med ljud från framvagnen på de här. Känns ju som om det skulle kunna ha med fjäderbenet att göra iom att det hörs både när bilen fjädrar och när man styr. Någon som har något tips?Micke Citera
Norwall May 18, 2011 Report May 18, 2011 När jag hade missljud i min framvagn var det spindellederna som sagt upp sig. Alltså bytte jag hela länkarmarna. Men gnissel är svårt att lokalisera... Du skulle kunna prova att spraya lite typ 5-56/WD-40 in i lederna som finns. Lirka upp gummitätningen försiktigt och spraya in lite. Prova en i taget så kanske du hittar vad du söker! Lycka till!mvh Andreas Citera
javelin70 May 18, 2011 Author Report May 18, 2011 Ska lyfta upp den och se om det går att lokalisera vad det kan vara. Har köpt en låg racingdomkraft som går under bilen. Annars finns inget glapp eller så nånstans, igen anm på bes i slutet av mars heller.Micke Citera
Gäst May 18, 2011 Report May 18, 2011 Hade liknande "knirkande" - innan jag bytte fjädrar. Hörde det när bilen fjädrade. Kan inte minnas att det hördes något när jag svängde.Hade fått för mig att det kommer från stötdämpare eller "gummihållaren" för fjädrarna (de som siter i ändarna). Om jag minns rätt så försvann det när jag spayade med 5-56 eller likande på de där gummihållarna.Jag hissade upp bilen (som man kör upp på) och "hängde och gungade" i alla riktningar och då var det lite enklare att hitta källan. Citera
tlinn May 18, 2011 Report May 18, 2011 Har samma problem med min -96a att det gnirkar när man svänger men jag saknar det där gummit som fjädern ska sitta i men de kommer från USA nu islutet på Maj så jag hoppas att ljudet försvinner när jag har satt dit dom. Citera
javelin70 May 18, 2011 Author Report May 18, 2011 Jag tycker det låter som om det är gummi inblandat, det är inte ett metalliskt ljud. Ska kolla hur det ser ut i fjädersätet. Citera
Peter /Cobra May 19, 2011 Report May 19, 2011 Hade liknande fenomen på min. Spindelled som var torr (ej glapp). Citera
Peter /Cobra May 22, 2011 Report May 22, 2011 Bytte spindelled.. Pressa ur den gamla o i en ny (billigt o bra).Köpte en av märket moog. De hade lyxat till det med en fettnippel i botten. Var riktigt lurigt att höra var ljudet kom ifrån, var nästan hundra på att det var styrleden innan jag plocka isär. Citera
tlinn May 22, 2011 Report May 22, 2011 Låter ju bra ! var köpte den någonstans ? nåt företag här i Sverige ? Citera
javelin70 May 29, 2011 Author Report May 29, 2011 Var under bilen idag, svårt att konstatera vad det är. Låter som om det är båda sidorna som gnirkar fast mest är det nog på höger sida. Såg att dammskydden på bägge spindelledarna är trasiga så gissningsvis så är det de som låter. Inget glapp i dem däremot, man tycker ju att de borde sett det på besiktningen (regbes och bes i slutet av mars). Kunde också konstatera att sänkningssatsen är Eibach.Micke Citera
Peter /Cobra May 30, 2011 Report May 30, 2011 Låter ju bra ! var köpte den någonstans ? nåt företag här i Sverige ?Kommer ej ihåg vart de kommer ifrån (2006).. Beställde dem hos vår lokala autoekonomi/meca handlare, han har även avtal med hansen så det är mycket möjligt de kommer från hansen racing.Var under bilen idag, svårt att konstatera vad det är. Låter som om det är båda sidorna som gnirkar fast mest är det nog på höger sida. Såg att dammskydden på bägge spindelledarna är trasiga så gissningsvis så är det de som låter. Inget glapp i dem däremot, man tycker ju att de borde sett det på besiktningen (regbes och bes i slutet av mars). Kunde också konstatera att sänkningssatsen är Eibach.MickeÄr det inge glapp så är det godkänt o besiktningsmannen kanske inte orka bry sig. Citera
javelin70 May 30, 2011 Author Report May 30, 2011 Är det inge glapp så är det godkänt o besiktningsmannen kanske inte orka bry sig.Fast jag tycker de alltid brukar påpeka om något inte ser ok ut. Men, men, får prova att byta bägge lederna vartefter, kan inte se något fel annars så det är väl bara att köra.Micke Citera
Lassemålare CMC 2071 June 3, 2011 Report June 3, 2011 Min knakar också ibland inte alltid men ibland det har den gjort sen mars 07 när jag köpte den.M-testen hittade inga fel ( den stora dyra.) besiktningen har inte hittat något fast jag varje gång bett dom kolla extra mycket och när jag frågadeGrufman tyckte jag han mumlade något om att dom brukar knaka, men jag kan minnas fel det är ju 4 år sedan jag frågade.MVH Lasse. Citera
javelin70 June 5, 2011 Author Report June 5, 2011 Hmm, rycker jag i vänster bakhjul har jag samma knirkande därifrån också. Börjar mer kännas som om det är bussningar i fram/bakvagn som låter. När man kör kommer det lite gnisselljud bakifrån också. Det hördes inte tidigare utan kom när det blev varmt ute. Får bli vinterjobb att kolla över fram/bakvagn. Såg att det var blå bussningar på stagen mellan kränghämmare och länkarmarna fram, är det original?Micke Citera
ts_erik July 26, 2011 Report July 26, 2011 Min Mustang "knirkar" också, men har fått höra att det är polyuretan bussningar i bakvagnen som låter på den,borde ju kunna vara orsaken i ditt fall med.//Erik Citera
javelin70 July 27, 2011 Author Report July 27, 2011 Har inte brytt mej så mycket att leta mer utan kört istället, det är svårt att lokalisera vad det är. Ljudet kommer ju både när man vrider på ratten och när blien fjädrar, även när man tar tag i hjulet och rycker så låter det. Frågan är hur mycket stryk hjulupphängningarna får pga sänkningssatsen, minsta skada i vägen är en plåga. Det smäller till duktigt. Samtidigt ligger den ju kanonbra på vägen. Men man får hela tiden tänka sej för var man kör och hålla kolla koll efter vägskador, fartgupp osv. Gissar att gator/vägar i japan där bilen kommer ifrån håller högre klass än här! Micke Citera
ts_erik July 27, 2011 Report July 27, 2011 Kan ju vara monterat polyurethan bussningar runt om. Jag har Eibach säkningssats på min samt gula koni stötdämpare runt om och bilen upplever jag som hård men inte överdrivet stötig, speciellt inte när man kommer upp i fart. Vad har du för stötdämpare? //Erik Citera
javelin70 July 27, 2011 Author Report July 27, 2011 Eibachfjädrar på den här också, jag gissar på motsvarande sportfjädrarna som finns idag (sänker 2" fram, 1,8" bak). Profjädrarna sänker väl 1,5" fram/bak och den här nog mer sänkt (lite lägre fram också). Det går inte att gunga bilen fram, den är i princip stum, i bak rör den sej mycket lite. Vet inte vad det är för dämpare, ska se om det går att hitta någon märkning på dem. Bussningarna på stagen mellan kränghämmare och länkarmar fram är blå, skulle kunna vara polyurethan kanske. Ser ju inte riktigt original ut.Micke Citera
ts_erik July 27, 2011 Report July 27, 2011 Stilig!! Polyuretan bussningar brukar vara röda eller blå om jag inte missminner mig. den såg riktigt låg ut, antagligen har du andra stöddämpare monterade när den är så sänkt och det är ju inte ovanligt att de sitter andra stötdämpare, just gula koni dämpare(dom jag har) ska i alla fall vara ställbara och det kan ju vara någon som ställt dina dämpare väldigt hårt om dom är ställbara.//Erik Citera
javelin70 July 27, 2011 Author Report July 27, 2011 Får kolla det också, det är ju rätt bra att alla märkningar syns trots att grejerna suttit på många år. Fjädrarna ser ut som nya, det rostar inte mycket i japan!Micke Citera
javelin70 April 4, 2012 Author Report April 4, 2012 Japp, så var det konstaterat att det är spindellederna som orsakar ljudet, speciellt v fram. Damaskerna är dåliga på bägge så det har väl kommit in fukt och skit i bägge. Inget glapp nånstans så bilen fick godkänt med blankt papper idag, bara att köra ett år till . Trevlig kille på besiktningen som la ner lite extra tid på att konstatera var felet låg. Frågan är om man ska handla Ford original spindelled eller Moog som ser ut att ha bättre damask bla. Ingen större skillnad i pris mellan dom.Micke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.