Jump to content

Mustang GT 5.0 90a Med en massa frågor


TheyLive

Recommended Posts

Hallå Mustang folket :)

Köpte precis min första mustang (första jänke bil överhuvudtaget) för drygt en vecka sen

och har nu upptäckt en del saker som antingen inte är bra eller som stör mig.

1 Växellådan - Visste att den inte va 100 och att en renovering hägrade manuel 5 vxl (T5)

backen hoppar ur om man inte e riktigt försiktig på kopplingen o det viner på 3an.

har hittat repsatser på ebay - någon som vet nån hyfsad billigt växellåds verkstad i södra sverige? :)

2 Fjädringen - sitter en sänknings sats på (fjädrar och ställbara dämpare) med camber/caster plattor i motorrummet på fjädertornen. Killen sa att det inte satt några lagringar monterade för det behövdes inte. som resultat klapprar det o dunkar när man kör (störigt) någon som vet var eller om det går att eftermontera lagringar? (topp/ fjäderbens lager) den ligger som en go-kart i kurvorna men åt he-vete för hård

alternativt byta tillbaka till orginal

3 Bromsarna - massvis med värme sprickor på skivorna fram plus vibrerar som tusan vid hård imbromsning. Har hittat nytt på hansen racing

4 AC pumpen skar första dagen o lager låter som f-n. vill ha tag på en ac eliminator pulley men verkar inte finnas i sverige? äger inget kredit kort o de flesta usa firmor verkar inte lita på svenska(europeiska paypal :(

5 såg att det redan sitter en smog pump eliminator pulley. vad säger besiktningen? är flyttgods reggad

var brukar ni handla era reserv/service delar?

annars så älskar jag bilen (och ljudet) o den är som ny invändigt o ganska schysst utvändigt med tanken på åldern (1990)

Tacksam för svar o hoppas på många fina mustang mil i sommar :)

Link to comment
Share on other sites

Hej o grattis till ett härligt köp!

Åker själv Fox sen år 2000 då jag kom över en i mycket bra skick... spårat ur lite nu vad gäller motor och chassie - man vill alltid ha mer.. tråd om denna finner Du här om du vill läsa mer

http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/9927-Mustang-5.0-GT-Hatchback-1993-Cmc-1096

och

http://www.garaget.org/mypage/?user=24714

Nog om det - punkt.

Dina problem då...

1. Jag har själv gjort renoveringar på sådana lådor till ett par medlemmar här i klubben och måste säga att de är kanonfina att skruva med. Relativt billiga delar och bra tillgänglighet - men som du skriver, kanske inte i Sverige.

Det jag alltid rekommenderar är ett stort "master kit" med allt, med de bästa lagren - finns lite olika kvaliteter beroende på vem som lagerför repsatserna. Ford Racing har alltid bra grejer tex. Sist köpte jag på ett annat ställe vilka hade mycket "genuine Tremec" delar vilket ju givetvis är bra. En ny retainer där fram med stålrör i stället för original i aluminium vilket brukar vara bra slitet med några mil på nacken, detta gör att urtramplagret får lite sämre styrning och racklar lite. Brukar även sätta i en fetare bakre bricka för lagret på bottenstocken så man kan förspänna eller sätta lite mer "preload" på denna. Framförallt blir lådan tystare och pallar bra mycket mer än med en original plåtbricka.

Hur du än väljer att göra så river man lådan först, kollar vad som går åt och handlar sen - det brukar vara enklast.

Södra Sverige - var finns Du kan vi fråga i stället? En T5 utan kringutrustning och utan shifter kvalar in precis under 35kg så den skickar man enkelt med bussgods för strax under 400kr om man vill... En bra shortshifter är förresten ett måste om du ska hålla liv i en T5 vid tuff körning. Steeda-TriAx gör jobbet perfekt.

2. Lagringar i frädringarna har inte foxen om jag minns fel då ju spiralen ligger mellan bärarm och "ram". Däremot en fetare gummibussning i toppen som dras ihop tills det blir lagom stumt. Ibland tar gängan slut så man får dit med en bussning och spänna om - i så fall får du ett glapp som du beskriver.

3. Skivorna byter Du som vanligt och stoppa gärna i ett par stöddigare belägg, Foxarna tunga i nosen och bromsarna är ingen hit original.

4. återigen - smidigast i Usa, det går att flytta upp servopumpen och sen en kortare rem.

5. Är det en full flyttgodsbil med alla avgasdispenser så är det inga problem. Du får förmodligen ett bättre lambdavärde utan smogpump på tomgång då bilprovningen ofta hakar upp sig här då de inte känner till att det sitter pump på Mustangerna.

Foxarna är speciella, helt klart - en del säger fula osv... men har man ägt en ett tag som dessutom är i bra skick och inte sönderkörd, kanske tänjt på gränserna lite vad gäller motor och väghållning - ja då börjar man se potentialen i dessa bilar. Man inser snabbt varför de var och är fortfarande så pass populära i Usa. Vilken annan bil i den storleken/vikt är så pass robust och går så bra redan original?

Är Du även ny i klubben så får jag önska dig välkommen till ett glatt gäng Mustang entusiaster!

Skicka över ett PM om du vill ha hjälp med lådan...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tjena o tack för dina svar :)

Lådan hade jag egentligen inte tänkt rive förräns till hösten/vintern men vem vet....det blir kanske tidigare. Nu vet jag iallafall vem jag ska snacka med när det e dags :)

Fattar inte riktigt vad du menar med fjädringen? Du menar att det ska låta så? :P

Hittade monterings anvisningar i handsfacket till de ställbara dämparna från Strange

och de ställbara camber/caster plattorna från hotchkiss, o dom visar lite bussningar och att man kan behöva stoppa i lite washers (brickor). men i med detta så kommer det att klappra i fjädringen i fortsättningen med om jag förstått rätt?

Nya skivor ska beställas från hansen racing så fort nästa löning kommer in :)

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Hansenracing/ProductDetails.aspx?articleNo=RAYPGD431M

räknas dom som "värre" belägg?

vad gällande AC pumpen så blir det nog ett nytt lager från Hansen samtidigt som bromsarna så länge tills jag får tag på en eliminator pulley.

på tal om att vissa säger att foxarna e fula - vi har en idiot praktikant på jobb som trodde de var en escort med hål på grenröret. han fick se insidan på en grån återvinnings tunna :D

Ha det så länge

Jimmy Roos

P.s Södra sverige är malmö området :D

Link to comment
Share on other sites

Då har vi säkert samma prylar där, Strange ställbara och Hotchkiss camber/caster-plates. Jag vill dock minnas att mina brickor inte räckte till att dra ihop allt med. Nu kanske man inte vill trä ut dämparn men så här i efterhand vore det vettigare att lägga brickorna på undersidan direkt om det är möjligt. På min bil tog stötdämparändrana i huven när det var fullt ihopdraget med medföljande washers.

Beläggen där, ingen aning vad det är för klass på dessa. Beror ju på hur roligt du tänkt köra. Normal och lite mer bus är ju inga problem alls oavsett. Jag åkte greenstuff ett tag och märkte ingen större skillnad faktiskt. Men man ska vara medveten om att bra bromsar på en Fox gör livet ännu roligare, helt klart. Bromsar du fullt från 200km så flyter det innan du är nere på 100km igen. Men å andra sidan är det ju viktigt att planera sin körning.

Escort ja... det har man ju aldrig hört... :P

Hur är bilen i övrigt? Orörd, oskruvad, utväxling och sånt där.... Eller fullt bus på en gång?

Link to comment
Share on other sites

Säkert inga fel på prylarna i sig, bilen ligger ju som en go-kart :D stör mig mest på ljudet. ska prova o se om jag kan få i litta brickor på måndag när jag har tillgång till lift.

Blir väl mest normal körning med litta bus då och då. i allafall nu i början.

I övrigt så tycker jag bilen e ganska så schysst för sin ålder. Verkar vara helt orginal i motor o så förutom smog pumpen som är ersatt av en eliminator pulley.

Också fjädringen så klart. :D Har haft bilen uppe o har inte kunnat hitta nån rost någonstans vilket är otroligt för jag har aldrig haft en rostfri bil :D

Fin invändigt med och farthållare elhissar o sådant funkar klockrent. t o m takluckan håller tätt :) Lacken e ganska fin förutom några små repor här o där.(mest på huven) dock ett ganska stort sten skott på huven :( Skicket under huven ser väl allmänt lite tråkigt ut. ska rensa o snygga till där lite. utväxlingen har jag ingen aning om. ska kolla på måndag när jag har den uppe.

den får nog förbli relativt som den är nu. får laga o byta det som behövs o lära mig känna bilen men sen kommer det nog grejor. inget värsting preojekt som ditt :) men lite avgas o sådant måste man ju ha :D

Bifogar lite bilder också :D

http://s291.photobucket.com/albums/ll305/They_Live/

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag hade bilen uppe på lyft igår kväll o plocka av hjulen fram o kolla på fjädringen o blev inte ett dugg klokare :(

Enda ställe som jag kan se att man skulle kunna få dit en "washer" o spänna om e ju uppe i motor rummet på topp bulten där.

Hjälpte inte ett dugg. låter likadant fortfarande :( Har jag missat helt eller?

mvh Jimmy Roos

Link to comment
Share on other sites

Försök att ta reda på var det "klonkar" nånstans... spett och koben brukar göra nytta här... Borde ju vara på nån sida om fjädertornet så att säga...

Link to comment
Share on other sites

okej... jag hittade lite glapp i de främre nedre länkarmarna på dom bakre bussningarna och stagen som sitter ovanför bakaxeln.

men jag tyckte inte att det glappa så pass mycke att det skulle klonka som det gör.....ska fortsätta leta

Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Passa på att kolla bussningarna till krängningshämmaren fram också. Är det glapp i tornen så kan du nog provocera fram det genom att "ricka" fram och tillbaka i sidled.

Mycket trevlig bil för övrigt, hoppas att du kommer att trivas med den. Se upp bara, det är lätt att det spårar ur, mycket vill ha mer... :)

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och svar :)

Har inte kollat på fjädringen/stötdämparna sen sist men har bytat lager till ac pumpens rem hjul :) så nu e den tyst iallafall ....däremot så började urtrampningslagert låta som f*n nu i helgen :( *suck*

mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tjena. Någon som vet hur innerbelysningen funkar? Den som sitter uppe vid spegelen....den är konstant igång o jag hittar ingen knapp eller nånting att stänga skiten med.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...