Strero May 28, 2011 Report May 28, 2011 Ska byta ut den där berömda ljusomkopplaren, och tänkte i samma veva dra dit ett relä för avbelasta den. Undrar vilken typ av relä jag ska ha, och hur jag kopplar dit den.Tänkte även sätta dit ett relä vid generatorn till lysena för att slippa glömma lysena på o försöka starta motorn med tomt batteri. Men där vet jag på ett ungefär hur jag ska göra, om jag bara hittar rätt relä.All hjälp uppskattas.MVH Kim Citera
CalleC June 1, 2011 Report June 1, 2011 Biltemas kabel- och reläsats 42680 lär vara the way to go, om man har H4-lampor! Kostar 199 kr. Jag har köpt den, men ännu ej monterat den. Kablarna är lite för korta för min -73:a (antar att det ser likadant ut på en -72:a), så dem tänker jag förlänga. Det fina med satsen är att man inte behöver klippa upp någon originalhärva. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 1, 2011 Report June 1, 2011 Hej.Den sattsen som jag tillverkar, säljer behöver inte heller några kablar klippas, allt monteras dolt och har ingen åverkan på original, passar alla USA bilar med fotomkopplare.Jag vet att jag inte bör göra reklam för denna på forum, men jag har levererat en mängdtill nöjda Mustangägare, kan säkert få ett utlåtande om reläsattsen här.sattsen går att lägga över tändning så att halvljus stänger av eller tänds när motorn slås aveller startas. Citera
CalleC August 15, 2012 Report August 15, 2012 Nu kan jag sent omsider meddela att Biltemasatsen är till belåtenhet. Reläerna satte jag på kylarväggen, och så gjorde jag en eltejpad kabelhärva med rätt mått som jag även såg till att "integrera" kablarna till nya signalhorn i (även de hamnade på kylarväggen, finns ju mycket plats där!) Lyser nog bättre, och det känns inte som om ljuskontakten blir lika varm. Reläerna ser OK ut också, två svarta kuber utan bjäfs. Citera
pools August 17, 2012 Report August 17, 2012 Hej.Den sattsen som jag tillverkar, säljer behöver inte heller några kablar klippas, allt monteras dolt och har ingen åverkan på original, passar alla USA bilar med fotomkopplare.Jag vet att jag inte bör göra reklam för denna på forum, men jag har levererat en mängdtill nöjda Mustangägare, kan säkert få ett utlåtande om reläsattsen här.sattsen går att lägga över tändning så att halvljus stänger av eller tänds när motorn slås aveller startas.Hej Lars!Jag har köpt en sats av dej. Jag fick byta reläet i sommar eftersom halvljuset slutade fungera.Det visade sig att kontakterna inne i reläet var felböjda, eller inte böjda åt rätt håll. Till slutblev det helt enkelt inte kontakt. Var har duköpt reläerna? Säg inte Feltema, för då...Jag köpte det nya reläet hos den lokala macken. Och dom kommer INTE från Bilbuttriks!Men annars är idén lysande!Tänkte även sätta dit ett relä vid generatorn till lysena för att slippa glömma lysena på o försökastarta motorn med tomt batteri. Men där vet jag på ett ungefär hur jag ska göra, om jag bara hittar rätt relä.MVH KimDär kan man koppla reläet till generatorn, så att lyset slås på när generatorn börjar ladda.Då belastar men inte systemet när all kraft behövs till startmotorn. Nu kommer jag inte ihåg vadutgången på generatorn heter, men det kan jag kolla.Mvh.P-O Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 25, 2012 Report August 25, 2012 Hej Pools.Jag köper relä genom bilfirman jag jobbar på, inte Biltema, reläet som slutat fungeraär alltid lagningsbart om det är slutaren i relä som är feljusterad:problem:.Jag kan nog påstå att det är väldigt få om nästan inga som haft problem med sinamonterade hjälprelän, jag har också sagt att, om någon fått problem så får dennanågon slå en signal.Jag vill inte att någon skall känna att dom köpt något som inte är bra, jag servargärna med ett nytt i sådant fall. Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 25, 2012 Report August 25, 2012 Hej igen.Ta spänning till tex hel-halvljusrelä på ACCY platsen på säkringsdosan, då slås matning tillrelä av när tändning slås av, tyvärr blir parkeringsljus fortfarande i funktion, dragbrytarenmåste tryckas in om p-ljus skall brytas.Det är inte många som förstår funktionen p-ljus, själva ordet säger det mesta, p-ljus kanlysa väldigt länge utan att sänka batteri nämvärt.Alltså det kan lysa tills man upptäcker att man glömt, eller så kommer det alltid någonoch väcker en ur glömskan. Citera
Recommended Posts