Nicke73 Posted June 6, 2011 Report Share Posted June 6, 2011 Tjena alla har köpt en ny fördelare och vet inte om den har suttit ett halvt varv fel någon som vet hur man ska kolla det ..... OBS bilen tänder om jag har lyft fördelare ett halvt varv endå bilen går som en krattaps det är en 289 V8 Nicke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 6, 2011 Report Share Posted June 6, 2011 För att hamna i rätt härad brukar jag göra så här:Kolven på ettans cylinder ( passagerarsidan längst fram mot fronten ) ska vara i topp och bägge ventilerna stängda ( plocka av ventilkåpan och kolla. ) Då ska rotorn i fördelaren peka på tändkabeln som går till ettans tändstift.Har man fått till det så brukar motorn starta och man kan finjustera med tändinställningslampan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke73 Posted June 6, 2011 Author Report Share Posted June 6, 2011 Tjena Janne Om jag inte har fel så två varv på bendiksdrevet e ett varv på rotorn ....Snurrar jag ett varv så pekar rotorn mitt emot ettan... E 1 varv på bendiks en rörelse på kolven ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 6, 2011 Report Share Posted June 6, 2011 Kamaxel och fördelare går med ½ vevaxelvarvtalet.Varje cylinder tänder vartannat varv, vi har ju fyra takter som ska klaras av.Första varvet: insug öppen - kolven ner, insugsfasinsug stänger- kolven upp, kompressionsfas ( där kommer gnistan till tändstiftet- pang! )Andra varvet:arbetstakt - kolven nerutblås öppnar- kolven upp, ut med avgaserna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke73 Posted June 6, 2011 Author Report Share Posted June 6, 2011 Tjena igen ställde tdc som du skrev bilen gick igång men den dog lika fort med e smäll i förgasaren hmmm vad kan det vara någon ....Nicke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 6, 2011 Report Share Posted June 6, 2011 Går den ojämnt skulle jag justera lite på fördelaren och prova igen, lite är några millimeter.Hur är bränsletillförseln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke73 Posted June 6, 2011 Author Report Share Posted June 6, 2011 Ok ska hämta mer soppa imorgon så att jag vet att där finns gott om soppa i bilen ... För jag har bytt pumpen på den samt allt i tändningsväg samt fördelare börjar fått lite spel på bilen snart ... Glömde att skriva att vi har ställt ventilerna också Nicke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted June 6, 2011 Report Share Posted June 6, 2011 Hej!Jag bytte tändkablar förra vintern. Slet bara ut dom gamla och satte i nya enligt denordning som anges i manualen. Motorn vägrade starta. Upptäckte efter många försök,fan, motorn sköt sönder mina avgasutsugsslangar, att fördelarn var vänt ett halvt varvfel. Har inte tordas fixa det än, men det får väl bli i vinter.Mvh.P--O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts