66musse June 9, 2011 Report June 9, 2011 Hej ny idag på detta forum!!:cool:Har ett bekymmer..Min c4 driver inte på 2:an efter renovering.alla andra lägen funkar perfekt utom 2:an..kör jag på 2:ans läge går den på ettan sen slirar det bara..kör jag på D går den till 35-40 kmh på 1:an sen går 3:an i. flyttar jag då till 2:ans läge blir det slir igen.Har bytt modulator å slang till den,justerat på skruven utan resultat,kört med den urkopplad men då går den bara på ettan,Spänt om 2:ans band 1,37kg skruvat tillbaks 1 3/4 varv,bytt filter å olja (76 F) kollat nivå i drifttemp på tomgång och med lådan i Phjälp någon!! tacksam för tips.. Citera
Per Berglund June 9, 2011 Report June 9, 2011 2ans växel är främmre band som inte greppar och det kan vara flera orsaker.1) Feljusterat band så dubbelkolla det. Istället för att backa 1 3/4 varv så ta bara 1.5varv2) Infästning av bandet gått av eller lossat3) Servon till främmre band är felmonterat så att tätningarna i dess kolv inte fungerar...oljan smiter förbi och ingen servoverkan fås.4) I ventilpaketet finns en ventil som just styr oljan till servon.. Om ventilen kärvar, fastnat eller felmonterad så funkar det inte alls.Bara riva ventilpaketet och göra rent och kolla ventilens funktion att den går lätt och smidigt.Något är felmonterat eller defekt.Vanligast är punkt 4 att något är fel i ventilpaketet.Ventilpaket är faktiskt en slitdel så oftast allra bäst att slänga bort det och köpa ett nytt om felet är därBroaderperformance levererar originalpaket som är exakt kalibrerat för din bil Citera
66musse June 12, 2011 Author Report June 12, 2011 Hej igen!!kan govenören ha nåt med det att göra?eller kan man utesluta den när 3.an fungerar?? Citera
Per Berglund June 12, 2011 Report June 12, 2011 Nej den har inget alls med det att göra.Den styr endast vid vilken hastighet växlingspunkterna ska ske Citera
66musse July 19, 2011 Author Report July 19, 2011 Hej Igen!!!Jag har kollat at servot funkar, körde tryckluft i den kanalen å bandet klippte till, ha justerat om det igen men ingen förbättring,Passar det med vilket ventilpaket som helst till c4 eller måste det vara precis till den lådan ja har. 70 talslåda nr:D4DP-7006-AAMvh Matte Citera
Per Berglund July 19, 2011 Report July 19, 2011 Det finns olika ventilpaket.Räknar du antalet bultar som paketet fäst fast med så kommer du kanske fram till 9st?Tidigare lådor hade 8st bultar och ser annorlunda ut Citera
Per Berglund July 19, 2011 Report July 19, 2011 Föresten menar du att den hoppar över 2an helt? Den slirar inte?D.v.s den går från 1-3 direkt?Isåfall kan det vara lönt att kolla "governor ventilen.Har den fastnat och blockerar oljeflödet så kan jag tänka mig att den hoppar en växelDu kan testa den med tryckluft...Minns inte vilket hål det var man ska blåsa i tyvärr.Men när du blåser i ett av hålen ska det surra och vibbrera....Då vet man att governor ventilen rör sig.Alternativt demontera struten och plocka isär den. Citera
Per Berglund July 19, 2011 Report July 19, 2011 Jag hade en C4 på arbetsbänken som jag kunde göra "governor" testet påSpela in med mobilen och skicka upp på mitt Youtube konto Citera
66musse July 19, 2011 Author Report July 19, 2011 Tack för tipset!! Ska kolla detta efter helgen, har monterat ihop å tänkte ta mej till Arvika i helgen på yankee car meet.Kör jag på driven så går den från 1-3 direkt. å när jag kör på 3:an å växlar ner till 2:an manuellt så blir det som friläge.startar jag på 2:ans läge så går den bara på 1:an. Citera
66musse July 23, 2011 Author Report July 23, 2011 Hej igen.. Nu har jag provat guvenoren, lät som på klippet du skickade. blåst i alla andra hål igen med och allt rör sej å banden klipper till...Har du nån sprängskiss på ventilpaketet som visar vad som är till vad och hur allt ska sitta?? (Då vore jag tacksammast i världen Per)Eller vet du nån i sverige som säljer ventilpaket?? Mitt satt med 9 skruv./Matte Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.