Jump to content

Orginal färg


Dirty Dick

Recommended Posts

äntligen fattade jag hur man startar en ny tråd här...

har några funderingar kring färgen på min bil, nån som vet vad denna färgen kallas

ljusgul står det i reg papperna, är det så enkelt ?

vad denna färgen har för kod och var man kan köpa färgen ?

önskar er en strålande dag...tyvärr regnar det här hos mig

post-6128-144839157649_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

jaha...de var ett bra namn på den färgen

tack för ditt svar,

om du nu är det namnet på färgen, räcker det då med att säga detta namn o så får jag rätt kulör, eller kan det finnas olika skifftningar med samma namn...sen undrar jag om /var man kan hitta färg koden ??

mvh dick

Link to comment
Share on other sites

Fords kod är 8.Det står väl på chassie brickan? Kulören skiftar säker mellan olika tillverkare .Säkrast är nog att läsa av din färg hos en färghandlare ,så att du får rätt kulör.

Link to comment
Share on other sites

Fords kod är 8.Det står väl på chassie brickan? Kulören skiftar säker mellan olika tillverkare .Säkrast är nog att läsa av din färg hos en färghandlare ,så att du får rätt kulör.

Snygg bil, ganska säker på att det är Springtime Yellow. Har nämligen precis köpt en -66 i samma underbara kulör :-)

Trevlig tur

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

jaha...grattis

o tack

har även hittat en annan gul färg som användes, phoenician yellow, även den mycket fin

har kollat runt lite o det verkar som denna vi har, springtime yellow inte är så vanlig, är det en HT du köpt ?

sett att många inte verkar gilla vinyltak...kan inte fatta det, snyggaste man kan ha tycker jag

ha de

Link to comment
Share on other sites

Phoenician Yellow är mkt ovanlig. Fanns bara på 65orna - färre än 0,5% av 64½ och ca 1,8% 1965. Färgen är avsevärt blekare än Springtime...

Springtime yellow däremot är ganska vanlig - 3,5 % av 65orna och 7,8% av alla 66or hade denna kulör (3:e vanligaste efter Candy apple red och Wimbledon White).

Färgerna finns listade för 65, men det är rimligt att tro att man bytte den bleka Phoenician mot den ngt starkare Springtime under modellåret.

Värdena kommer från Jim Smarts bok "In search of Mustangs" och baseras på de i boken registrerade bilarna. De bedöms ändå vara en god representation av den totala mängden tillverkade bilar så i närheten av dessa siffror finns verkligheten. Har du en "door tag" så läs av koden, har du en 66a så har du Springtime yellow...

Link to comment
Share on other sites

jaha...grattis

o tack

har även hittat en annan gul färg som användes, phoenician yellow, även den mycket fin

har kollat runt lite o det verkar som denna vi har, springtime yellow inte är så vanlig, är det en HT du köpt ?

sett att många inte verkar gilla vinyltak...kan inte fatta det, snyggaste man kan ha tycker jag

ha de

Tack själv!

Har inte själv hört om den kulören, men "fast66" satt inne med en massa intressant info, tack!

Skoj med alla trådar med tips och info, man snappar upp något varje gång.

Jo, det är en HT fabriksbyggd GT som en äldre herre i CA hade. Han hade tagit av vinylen för det var några rost bubblor han ville ha åtgärdade och

sedan lackades taket vitt, visserligen snyggt och mkt bra gjort men jag hade bestämt att den skall bli helt original så det blev nytt svart vinyltak

och det blev kanon mot den gula lacken:-). Hinner tyvärr inte få hem den innan High Chaparall.

Ha de!

Link to comment
Share on other sites

ja...fast66 hade verkligen exakta svar på dessa frågor, sånt imponerar och bygger på min hitills minnemala kunskaper om mustangens historiska vingslag (där fick jag till det tycker jag)

skön o höra att du återvänder till det snyggaste taket som gjorts...vinyltaket...min vinyl har färgen brun, vilket jag tycker gör sig grymt snyggt till den gula färgen...nån här som tänkt sig till big power meet i västerås i sommar ?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...