Jump to content

Subframe connectors


xstang

Recommended Posts

Håller på med att tillverka och installera subframe connectors under min 68a.

På vänster sida (=förarsidan) korsar bränsleledningen över bakre ramfästet. Hur har ni som monterat subframes gjort med bränsleledningen?

Att dra om hela röret kräver en hel del eftersom den är i en del ända från tanken.

Tips mottages med tacksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt hur det ser ut orginal med bränsleledningen, kanske inte den bästa bilden men såhär ser min ut där bak

tn_IMG_7111.jpg

Jag har dragit om bränsleledningen så jag har den i kardantunneln på höger sida.

Du hittar kanske någon annan bild som är till hjälp i mitt album på photobucket.

http://s202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/#!cpZZ15QQtppZZ24

Link to comment
Share on other sites

Håller på med att tillverka och installera subframe connectors under min 68a.

På vänster sida (=förarsidan) korsar bränsleledningen över bakre ramfästet. Hur har ni som monterat subframes gjort med bränsleledningen?

Att dra om hela röret kräver en hel del eftersom den är i en del ända från tanken.

Tips mottages med tacksamhet.

Bygg en "tunnel" för röret genom connector/hjälpram, du får annars problem vid en tech/safety inspection om du vill dra en repa eller köra bana...om du råkar på en tech som kan sin sak, finns det ingen återvändo.

Bromsröret kan inte dras i kardantunnel, om det blir kardanhaveri, slås röret av, och du blir utan bromsar.

Jag har en viss erfarenhet av att besikta racebilar, och godkänner inte fordon med broms-/bränslerör oskyddat i kardantunnel.

Link to comment
Share on other sites

Bygg en "tunnel" för röret genom connector/hjälpram, du får annars problem vid en tech/safety inspection om du vill dra en repa eller köra bana...

Bra ide!! Bränsleröret skyddas ju av en "fästskena" som går över bakre ramfästet. Den går eventuellt på nåt sätt att integrera i subframen genom att skära ur en fåra och svetsa fast den. Det kommer inte att nämnvärt minska hållfastheten. Enda nackdelen kan bli när bränsleledningen skall bort.

Tusen tack!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Såhär blev det nu då till sist. Balkarna som jag tillverkade för en (rätt lång) tid sen så har nu äntligen kommit på plats.

Konstaterade att det är inte så bra ide att bygga in bränsleledningen ifall man behöver få bort den nån gång. Jag kapade av den och använde bränsleslang som jag fäste på insidan av rambalken. Har inte hunnit provköra än men jag skall och besiktiga den idag så får se då vilken skillnad detär i köregenskap.

post-5567-144839195659_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det. ?

Hur var köregenskaperna ?

Det blev väldigt stor skillnad i styvhet. Bilen känns mycket bättre att köra, inte alls lika "slapp" i karossen. Jag kan verkligen rekommendera subframes.

Det är dock värt att notera att jag även har sänkt övre bärarmen, bytt krängningshämmare, satt styvare framfjädror, och bytt till kuggstångsstyrning. Alla bussningar fram och bak är också nya.

Ifall någon är intresserad så tog jag modell av Tinman. Väldigt enkla att tillverka. Observera att bilen bör stå i våg då man svetsar fast dom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...