Gresse May 11, 2004 Report May 11, 2004 Hej,går det att justera när lådan skall växla på full gas i D-läget?Det är en-65 C4,den som inte går att låsa på 2:an Citera
Ronnie S May 12, 2004 Report May 12, 2004 Jag har fått ett tips om hur man låser den på 2:an om man vill varva lite högre, men aldrig provat det själv. Från start ställer du ju spaken i ettans läge (alltså, låser den på ettan). När det är dags att växla upp till tvåan så måste du välja något av Drive-lägena, och då går tvåan i. För att förhindra att trean går i så plockar du i ETTANS läge på spaken igen. Det ska finnas en säkerhetsfunktion i lådan så att ettans växel inte går i om hastigheten är för hög, utan det blir automatiskt tvåans växel istället då. När det sedan blir dags att stoppa i trean så får du givetvis välja Drive igen. Hoppas du förstår hur jag menar. Mitt tips är att testa i lite lägre hastighet först, så att du inte spränger motorn (som sagt, jag har aldrig försökt detta själv).Annars finns det en justerskruv inuti modulatorn, som du påverkar växlingshastigheterna med (tag bort vakuumslangen, stick in en smal mejsel). Citera
Gresse May 12, 2004 Author Report May 12, 2004 Tack.Jag ska prova genast.Modulatorn trodde jag bara skötte uppväxlingarna vid normal körning. Citera
Ronnie S May 13, 2004 Report May 13, 2004 Nu blir jag osäker. Modulatorns justering påverkar uppväxlingarna vid normal körning, men om den även styr när lådan ska växla vid fullgas är jag osäker på. Citera
Gäst May 13, 2004 Report May 13, 2004 Det som styr lådans växlingar varvtalsberoende är en pinal som sitter på utgående axel och kallas för "Governor"Modulatorn styr lådan beroende på motorns belastning.Med modulatorn går det att flytta denna växlingspunkt uppåt eller neråt.Men det är väldigt lite. ca 3-6km/hPå en så gammal C4 finns det inte så mycket mer man ska göra.Så länge du inte tänker pressa motor och låda lite extra så jobba med modulatorn.Kör du trimmat och vill ha lite "snappy performance" på lådan så är det bara en nyare C4 låda 1970+ som gäller. Citera
Gresse May 13, 2004 Author Report May 13, 2004 Tackar för svaren.Det är väl bara att lätta på lädret förstår jag.Passar -70+lådorna direkt på eller måste man byta en massa?Antar att man lär byta vxl spak&konsol. Citera
Roger May 13, 2004 Report May 13, 2004 70 lådor passar det skiljer lite på vxl-armen men det är inga problem,se till att få med turbin om du ska byta låda då den ej är samma som den tidigare annars är det bolt on som dom säjer jänkarna haha. Citera
Gäst May 14, 2004 Report May 14, 2004 Nej den passar inte rakt på!!Viktigt är att du får tag på en 157 kuggs låda för det är det du har.Sen måste du kolla att din motor har för bultmönster mot lådan.tidiga 289or har ett annat bultmönsterJag är inte säker på detta men någon annan här kan säkert bekräfta vad du har.Till 99% tror jag ditt bultmönster är samma som alla andra 302/351WMen bäst att kolla! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.