Jump to content

ventilknatter efter byte av insug samt forgasare


Hubbe65

Recommended Posts

har problem med min 289a... motorn gick bra innan jag bytte insug och forgasare men forgasaren var sne sa den tjuvdrog in lite luft... tog beslutet att kopa nytt insug och forgasare... valet foll pa edelbrock insug och forgasare... efter att allt var monterat och klart startade motorn med en gang men med ett jakla liv fran ventilerna.... detta ljud lat inte innan... nagon oljekanal som gar genom insuget???? eller vad kan det vara? nagon som har nagon idee???

om ni undrar varfor jag skriver sa konstigt sa ar det for att jag har engelskt tangentbord....

Peace

Link to comment
Share on other sites

Visar det bra oljetryck i motorn?

En sån där klassiker som i detta fall kanske är helt befängd... För att ta väck insuget och få helt rent mellan topparna kanske man lyfter upp fördelarn? Sen tillbaka igen och då har drivpinnen till oljepumpen kommit ur läge kanske... bara en tanke. Detta händer gärna om man monterat drivpinnen uppochner med stoppbrickan ner mot oljepumpen istället för tvärt om, eller om brickan saknas. I mitt fall for stången ner i sumpen så bara å riva och göra rätt :P

Som föregående skriver så bör det inte finnas anledning att anklaga de nya grejerna för att orsaka knacket. Även om motorn stått ett tag så bör de flesta lyftarna hänga med. Startade dock en kundmotor efter helrenovering för ett tag sen, helt nya lyftare osv... En j***l ville inte hålla tätt och då får du ett antal millimeter ventilspel - det knackar bra, helst med lite mer fjong i fjädrarna än standard.

Men kolla oljetrycket, om möjligt kör upp olja på starten utan stift tills det kommer på vipporna - då vet du att du fyllt lyftarna, nu ska du inte kunna trycka ner hydrallyftarna genom att trycka på vippan på stötstångssidan. Känns det svampigt så tätar inte ventilen i lyftaren.

Hoppas du får fart på den!

Link to comment
Share on other sites

Hej tack för svaren på min fråga.. nu har jag tittat runt lite i motorn... tog ner oljetråget och tittade på drivpinnen... Kan säga så här mycket det var tur att jag inte körde motorn så mycket då drivpinnen var helt av! förstår inte hur detta kan ha hänt... men eftersom den funkade bra innan jag bytte insug och tog bort fördelaren så måste något ha hänt när jag tog bort denna.... Men nu är det åtgärdat och motorn går som en klocka... nu är det bara lite förgasar justering kvar innan roadtrip upp till norrland...;)

Link to comment
Share on other sites

Kul att det löste sig och att du meddelade vad felet var!

Jag gjorde precis det som CMC 1096 skriver ovan, tog bort fördelaren och mekade med motorn, sedan när jag satte tillbaka allt och startade så fick jag inget oljetryck. Det visade sig då att drivpinnen hoppat ner i oljetråget eftersom någon satt stoppbrickan på drivpinnen fel tidigare.

Hade tur precis som du att jag inte körde motorn mer än några sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...