Jump to content

Featured Replies

comment_105768

Hej På er !

Var på crusing till Edsbyn förra onsdagkvällen och efter fikat så ville inte startmortorn hänga med det bara klickade i ett relä under instrumentbrädan men startmotorn var "tyst".

Byglade startrelät en + till spolen (Röd/Blå) och si då startade bilen utan problem, då har vi alltså felet från +matn. på batterit till startrelätsspole och därimellan sitter neutralläges brytaren.

Jag har kollat flera elchemor men det är lite olika ritat.

Nu är frågan är + till nyckel avsäkrad i säkringspanelen mellan pedalerna eller går den direkt och matar nyckeln ?

Och i så fall vilken av säkringarna är det som matar ?

Själv misstänker jag neutrallägesbrytaren, vilken sida av vxlådan sitter den jag har inte varit under och kikat ?

Kontaktstycket från neutrallägesbrytaren sitter det under bilen eller räcker det ända upp i motorrummet isåfall skulle det vara enkelt att bygla där och kolla ?

Är det en enkel sak att byta neutrallägesbrytaren bara man kommer under bilen ?

Hoppas ni får en fin sommar och många trevliga mil i era bilar.

Hälsn Lars i Bollnäs

comment_105770
Hej På er !

Var på crusing till Edsbyn förra onsdagkvällen och efter fikat så ville inte startmortorn hänga med det bara klickade i ett relä under instrumentbrädan men startmotorn var "tyst".

Byglade startrelät en + till spolen (Röd/Blå) och si då startade bilen utan problem, då har vi alltså felet från +matn. på batterit till startrelätsspole och därimellan sitter neutralläges brytaren.

Jag har kollat flera elchemor men det är lite olika ritat.

Nu är frågan är + till nyckel avsäkrad i säkringspanelen mellan pedalerna eller går den direkt och matar nyckeln ?

Och i så fall vilken av säkringarna är det som matar ?

Själv misstänker jag neutrallägesbrytaren, vilken sida av vxlådan sitter den jag har inte varit under och kikat ?

Kontaktstycket från neutrallägesbrytaren sitter det under bilen eller räcker det ända upp i motorrummet isåfall skulle det vara enkelt att bygla där och kolla ?

Är det en enkel sak att byta neutrallägesbrytaren bara man kommer under bilen ?

Hoppas ni får en fin sommar och många trevliga mil i era bilar.

Hälsn Lars i Bollnäs

Om jag har förstått det rätt, menar du att brytaren till neutralläget sitter mellan batteri + och inmatningen till startrelä? I så fall är det felkopplat. Nyckeln går inte via säkringsdosan vad jag vet.. Om det är neutralbrytaren som bråkar, har du provat att vicka lite på växelväljaren? Det kan vara glappkontakt.

• Author
comment_105826

Hej Kungen !

Intressant med ditt svar men vad menade du med regulator ? är det neutrallägesbrytaren ?

Provade att starta bilen flera gånger i dag och då gick det felfritt med nyckeln i tändningslåset men misstänker att felet återkommer snart igen.

Jorden till startrelät tror jag inte är felet pga. jag får fart på startmotorn när jag lägger en + direkt på spolen på startrelät den blå/röda kabeln.

Hoppas att alla ni där ute har haft en trevlig helg.

Hälsn från Lars i Bollnäs