Jump to content

Featured Replies

comment_6286

Hej har någon några bra tips om bestyckning och dylikt?

Min 289:a med vassare kam portade toppar större ventiler headers

och Edelbrock 600 förgasare vill inte att jag trycker gasen

i botten på låga varv.Den tvärdör då,så jag får smyga på med

gasen(inte kul).Jag har minskat axpumpen men den dör ändå.

Även på jämn gas på ett ställe ca 2000 varv känns den trög.

På full gas smäller det i avgasrören(kanske beror på original

brytar spetsar tänker byta tändsystem så småningom)

Ska jag byta till en Holley eller brukar Edelbrock funka?

comment_6297

Det är inte så att din förg får för lite bränsle ? det kan vara så att den är för klent bestyckad tycker nog att det låter som den går leant det kan vara därför den suckar och smäller en edelbrock är det bästa för en lätt trimmad bil som man åker mycket med har själv haft en 302 på 275 hkr som jag hadde en edelbrock 600cfm performer 1405 har även nu en bonneville med 389 som jag har en likadan förg på och den ligger på 365hkr men som sagt bestyckningen är väldigt viktig holley är en väldigt bra förg men svår att få att gå snålt skaffa gärna en bok om edelbrock och läs den då lär du dig väldigt mycket mat nyttigt vet att jag sticker ut huvudet nu men vafan har även några holley på hyllan och har precis monterat en mighty demon

på min mustang så helgen skall tillbringas med att bestycka men det går fort med en vakum mätare och lambda mätare i bilen

Happy Racing :twisted:

comment_6299

En vassare kam brukar brukar ofta ge sådana här problem.

Är den riktigt vass så förlorare du vacum och edelbrocks nålar styrs av vacum.

Bästa är att du köper Edelbrocks justerings kit som innehåller de fjädrar, nålar och munstycken du behöver

Då går det att justera in även om motorn är riktigt trimmad.

Men jag skulle nog börja med att se över tändningen först.

Kolla att fördelarens förtändning funkar som den ska.

Är det orginal och många mil på bilen så överväg att byta ut den innan du byter förgasare.

Jag kör själv Edelbrock och det är väldigt bekymmerslöst men jag var tvungen att bestycka om den då min maskin är riktigt vass.

Ofta när man trimmar och kör en vass kam så går det inte använda orginalturbinen i automatlådan.

Motorn får då arbeta under kamaxelns arbetsområde.

Resultatet blir en bil som spottar,skjuter och fräser.

Vet du vad du har för kam?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...