Jump to content

Bromsar


mustangsally

Recommended Posts

Ja förmodligen en liten luftläcka i bromsservon genom vacumslangen in i insuget eller anslutning på förgasaren när ventilhuset i bromsservon är i läge att bromsförstärka..

i detta läge får motorn ett 'extra' tillskott med luft genom luftläckan, vilket också visar på att du förmodligen också har en för fet blandning/inställning på förgasaren eftersom motorn går upp i varv.. normalt borde den gå ner i varv vid extra lufttillskott.

Testa att justera blandskruvarna en i taget (hög/lågfart) på tomgång genom att skruva in (medsols) tills att motorn börjar få ett lägre varvtal, öppna (motsols) ett halvt/trekvarts varv.. ta nästa blandskruv och gör likadant, då har du åtminstonde rätt blandning på tomgång men motorn kommer istället kanske att gå ner i varv då du står still med broms och på tomgång. Du avgör om själv om du vill behååla motorn med ett högre varv när du bromsar stillastående o på tomgång eller kanske få ett lägre varv efter att ha justerat blandskruvarna.. felet kommer i vilket fall att kvarstå tills du åtgärdat bromsservon.

Vad du behöver göra är att renovera bromsservon/menbran/ventilhus alternativt köpa ny för att få bort problemet, eller vänta tills det blir ett större problem med mindre bromsverkan/få trycka hårdare vid bromsning.

Link to comment
Share on other sites

Jodå. Det är med största säkerhet en läcka via servoklockan. Bilen började väsa ordentligt vid inbromsningar. Vid närmare koll så lokaliserade vi detta till området ovanfär bromspedalen, i torpeden. Genomföringen, så jag antar att membranet(?) i klockan har gett upp. Suck...nåja det är bara att köpa nytt. Hittade komplett huvudbromscylinder med klocka för 3100:- får väl beställa en sån

Link to comment
Share on other sites

Det lär finnas renoveringssatser för de olika bromservona,, så om du känner dig händig så är det säkert lite att tjäna.

Jo, det väsande ljudet kommer ifrån bromsservons baksida där tryckstången från pedalstället går in.

Link to comment
Share on other sites

Jo det ska jag nog klara. Jag undrar bara varför den gick sönder...kan det finnas andra fel någonstans som gör att membranet går sönder eller är det bara en tillfällighet? Visst är bilen gammal och gamla bilar GÅR sönder det vet jag. Men jag har för mig att det är jäkligt ovanligt att det går sönder. Därför undrar jag lite..Menar Du att man kan byta membranet?

Link to comment
Share on other sites

Tidens tand och slitage under 45 år.. ungefär samma som att en hjulcylinder kan börja läcka bromsolja, inte kostigare än så..

Bromsservos är relativt enkla konstruktioner med detaljer som gummi metallsäten och en stor membran/gummi-kolv med litet slitage..

vanligaste felorsak brukar vara att gummit åldras, blir stelt och börjar täta dåligt.

Nej det ligger inte något ytterligare fel inbyggt i klocka eller ventilhus utan när du bytt 'membran'

och ventiler i ventilhuset så ska den va frisk igen.. Byt gärna vacum slangen också gummi på insida slangen lossar gärna när den blir gammal och tillslut kan slangen tätna av lossande gummiflagor. Skall vara en armerad om det är riktigt.

Du behöver inte byta Huvud-cylindern men kanske klokt att göra det när man ändå river hela klockan.

Tänk på att justera din förgasare när bromsservon är fixad.. den är nog ganska fett inställd.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte var du lättast hittar renoveringssaten men var ett liknade snack och problem för ett tag sen här på forumet och jag har för mig

att det fanns att få tag på hos Hansen Racing.. möjligen också Lövén.

Vad du måste veta är vilken bromsservo du har i bilen, typ Bendix osv.. kan inte säga om det sitter nån Tag på klockan som identifierar den, men kolla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...