Jump to content

Remskiva


Artur

Recommended Posts

Hej gott folk,

Min remskiva till vattenpumpen har separerat sig och efter ett långt letande hittade jag en kromad tom.

Idag fick jag hem skivan men den verkar inte fungera alls, när man gemför skivorna så verkar de vara exakt likadana (kanske någon mm större i diameter.

Den tar i vevaxelskivan, men inte hela vägen utan bara en del. Provade att starta och det lät grönjävligt och så visade sig märken på skivan.

Kan det vara skivan som är skev eller kan det vara något annat i motorn?

Jag snurrade på axeln till vattenpumpen och den känns inte skev på något sätt, eller så är det väldigt svårt att se.

Däremot har är skivan lite ojämn, den är tjockare på ett ställe och det är just där det tar i.

Vad ska jag göra? Det verkar inte vara lätt att få tag i en sådan skiva och jag vill inte att en remskiva ska sätta stopp för säsongen.

Det handlar om en 289-a i en 65-a

/Artur

Link to comment
Share on other sites

ta fram vinkelslipen slipa ner skivan eller sätt en distans bakom det gjorde jag på 302 förut .

på min 68 sitter det en stor bricka\distans innan för skivan den kanske saknas eller sitter på gamla skivan.

mvh john

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ford är ju krånglig med detta eftersom det finns massor av varianter.

Nytt är lätt att få tag på.

Tex detta

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?T1=68509B+01

Kolla måtten i länken om de stämmer med originalet.

Annars sök vidare då de har massor

När jag hör ordet kromat så är det för mig samma som att det garanterat inte kommer passa eller dålig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har slipan ner den sida som tar i, hoppas att det funkar. Ska kolla det ikväll.

Det är otroligt svårt att få tag i en sån skiva, jag fattar inte.

Man kan ju få tag i allt annat väldigt lätt :(

Link to comment
Share on other sites

Det verkar inte bättre. Man tycker däremot att det som tillverkas borde ha ett någorlunda kvalité, att hålen ska sitta där de ska t.ex.

Monterade skivan idag, startade motorn för att se hur den beter sig. Tar fortvarande lite i så jag behöver slipa lite till. Axeln i vattenpumpen är iaf rak då jag vred på skivan till olika hål men den tar alltid i på samma ställe.

Link to comment
Share on other sites

Har du kvar din original? I så fall vad är märkningen på remskivan? Jag har två extra remskivor

märkta C5AE 8509B. Tyvärr finns dessa här i Texas Dessa är likadana som jag har på min 65:a Shelby.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Har du kvar din original? I så fall vad är märkningen på remskivan? Jag har två extra remskivor

märkta C5AE 8509B. Tyvärr finns dessa här i Texas Dessa är likadana som jag har på min 65:a Shelby.

Mvh Bosse CMC 342

Tack Bosewallius,

Min heter C5OE-8509-A, den skiva du har är till bil utan servostyrning. Det innebär att remmen till servopumpen inte kommer att gå fritt.

Hittade en sådan här i sverige.

Link to comment
Share on other sites

Tack Per

Hittade de ochså,

Problemet är att det är så otroligt tät mellan skivorna att jag tror att de kommer ta i varandra ochså. Min är exakt 6,1 tum i diameter och 60 mm hög

Artur

Link to comment
Share on other sites

Haha,

Det var ju min räknare som strula, det är ju bara någon milimeter större än min.

Det borde funka.

Tack Per

Link to comment
Share on other sites

Okay, så din bil har servo. Då är den du hade C5OE-8509-A den rätta. Infördes för att fixa ett problem att C5AE 8509B

tog i den undre remskivan.

Tyvärr har jag ingen C5OE.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...