Jump to content

Ny mustang. Börjar med att byta ut Shaker 500an.


Zolid

Recommended Posts

Hej,

Jag köpa imorse en Mustang med Shaker 500, Stereon såg ju inte så kul ut och det fanns ingen AUX ingång på framsidan (05a). Projekt nummer ett måste altså bli att byta ut Stereon till en som har AUX(vanlig stereoingång) eller USB och klarar spotify från en Android telefon. jag tänkte mig en JVC, nu kommer det trassliga. Som jag förstår det behöver jag dessutom köpa till någon slags kabeladaptrar PAC C2R-FRD1. Var får jag tag på detta i Sverige och behöver jag något mer än själva huvudenheten(Blir nog en JVC KW-XR411 eller om jag känner mig rik en JVC KW-AVX730/JVC KW-AVX640 lr liknande).

Kommer jag få subbarna i dörrarna att fungera, räknar med att det räcker med 4x50W iom att subbarna har egen strömförsörjning?

Link to comment
Share on other sites

Har du inte en AUX-knapp på stereon? isåfall har du en audioingång på baksidan. Där kopplar man in en adapter (finns hos Grufman) Den nya ingången placerar du vart du vill, Lämpligtvis i boxen under armstödet i mittkonsolen.

Link to comment
Share on other sites

Ljudet är så pass dåligt i shaker 500 samt att den är bra ful, så den ska ändå bytas. Jag sitter och väntar på delar beställda från USA, ram och PAC kabel/adapter mojjen, blir förvånad om jag hinner få grejjerna innan fredag.

Hur som helst, ev behöver jag väl något verktyg för att få ut shakern. Såna metallbitar som man skjuter in på sidorna kanske? Hur får jag loss shakern, vad behöver jag och ev var får jag tag på det?

Tacksam för hjälp

Link to comment
Share on other sites

Det var då inte plug'n'play installation iaf... PAC-kabeln har ett 20-tal lösa kablar bara som på något sätt ska kopplas till JVCn, jag hade hoppats att med ett färdigt kit så skulle det vara liiite smidigare men verkar inte finnas någon standard för bilstereo anslutningar altså? JVCn har helt andra kontakter som jag isf måste slakta och skarva ihop med dessa lösa... Trodde det skulle gå snabbt men ska ge manualen en chans i helgen å se om jag tror mig kunna klara av detta själv, har sett att det finns lite info men har inte hunnit mer ännu.

I övrigt har allt gått bra med montering och demontering, fästet/ramen blev jag tvungen att modda lite efterssom den hade två inre fästen som ej används som gjorde att man inte kunde föra in stereon i mittpanelen.

Link to comment
Share on other sites

Har jag för mig, jag minns inte till 100% hur det ser ut.

Det är iaf enkelt vilket som. Du ska inte behöva klippa bort nån kontakt som redan finns iaf.

Men visst du kommer få skarva med antingen tenn o krymslang alt skarvhylsa. Men det är ju bara kul :)

Link to comment
Share on other sites

Success! Det blev några sladdar över men det fungerade fint ändå! Dom jag inte kopplade in var Amp Turn-on(blue-White), Reverseligt, VSS(tror jag inte kopplade denna iaf... vet inte vad d kan va) och Parking brake. Dom flesta låter ju som att man kunde leva utan och det kunde man.

Link to comment
Share on other sites

Amp Turn-on(blue-White), Reverseligt, VSS(tror jag inte kopplade denna iaf... vet inte vad d kan va) och Parking brake.

AMP-Turn on: Används om du har separata slutsteg. Denna används då som styrström. För att stegen skall veta när slutsteget skall vara aktivt eller om bilen är parkerad. Annars dras batteriet snabbt ur. Jag använder denna då jag har Shaker 1000 systemet. Då drivs inte allt via huvudenheten.

Reverselight: Så stereon vet att nu skall backkameran visas för nu backar bilen.

VSS( Vechicle Speed Sensor): Berättar för stereon hur fort bilen färdas. Med hjälp utav en svag stigande spänning. Används för att kunna hjälpa GPSen när det är dålig mottagning i tex en tunnel. Jag använder denna.

Parkingbrake: Används för att stereon skall veta att aa nu har bilen parkerat. Så nu får föraren lägga in nya rutt på GPSen eller kanske visa film i skärmen. Jag jordade denna konstant. Så man kan göra som man vill :P

Kul att du fick det att fungera iaf!

//Danne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...