Lassemålare CMC 2071 August 1, 2011 Report August 1, 2011 Märkligt, när jag startade Sally i morse så vibrerade hela bilen jäkligt mycket, men motorn varvar fintoch lådan växlar som den ska det går att köra med den, men ju högre varv desto mindre vibrerar den och runt 1000 varv är det olidligt då får man hålla i inredningen men under 1000 varv lungnar det ner sig ordentligtnär jag körde senast i lördags då gick den så tyst och fint och på måndag morgon så är det så här.Någon som har någon ide.min första tanke var att det måste ha hänt något med ett motorfäste???????MVH Lasse Citera
Lassemålare CMC 2071 August 2, 2011 Author Report August 2, 2011 Olja finns det i lådan, jag bytte nyss rotor, fördelarlock och kablar och det blev värre medvibrationerna är det ingen som har någon mer ide.Det är ju stockholm crusing på lördag och då vill man ju vara med ( lika med panik.)MVH Lasse. Citera
JOBER August 2, 2011 Report August 2, 2011 LasseNär du bytte kablarna är du säker på att du satte rätt hatt på rätt plats på fördelarlocket? Det rister rejält om du sätter dom fel.Bara en tanke.Mvh/ Johan Citera
Lassemålare CMC 2071 August 2, 2011 Author Report August 2, 2011 Japp har trippelkollat det, men tack ändå.MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 August 3, 2011 Author Report August 3, 2011 Så kan det vara, får lov att kolla det idag.MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 August 3, 2011 Author Report August 3, 2011 Nu har jag bytt tändstift men det vibrerar ändå, som vanigt är det värst runt 1000 varv 900 varv mycket mindre vibrationernär man kör vibrerar det bara lite grand så länge man håller sig borta från 1000 varvs strecket, jag fattar ingenting.Den startar lika lätt som innan den varvar lika bra som innan, den bara vibrerar.Olja i lådan, nya kablar som sitter rätt, ny rotor, nytt fördelarlock och nu också nya stift, suck flera förslag någon.Tar desperat emot nya förslag.MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 August 4, 2011 Author Report August 4, 2011 Jag blir fan i mig knasig på detta problem, i morse närjag startade Sally så vibrerade det mycket mindre jag körde ut ur garagetstängde av motorn, innan jag skulle åka så öppnade jag huven och drog, slog och knackade lite spontant i maskinrummet slog igen huvenstartade motorn och helt plötsligt så gick hon som hon ska.Jag körde in till stan parkade stängde av och tänkte jag prövar att starta igen, inga problem inte den minsta vibration.Kommer till bilen efter jobbet startar och det vibrerar igen lite grand stänger av startar igen nu vibrerar det mycke igen stängerav startar igen nu mycket mindre vibrationer igen. Fan hon gick ju bra i morse.Jag börjar så smått tro att problemet är tändningsrelaterat det ända jag inte har bytt är tändspolen och kondingen kan det vara någon av dessa somspökar, börjar snart bli smått desperat lördagens crusing närmar sig med stormsteg.Tar tacksamt emot alla förslag och ideer.MVH Lasse. Citera
JOBER August 4, 2011 Report August 4, 2011 LasseMät spänningen på TPS (throttle position sensor) och IAC (idle air control) sensorerna, dom kan också ställa till med problem. Sen finns det en grej till att kolla när det gäller tändningen, i botten på fördelaren sitter Hallgivaren, kolla den också.Mvh/ Johan Citera
Lassemålare CMC 2071 August 4, 2011 Author Report August 4, 2011 Kollade tändmodulen genom att dra ut den lille grå men det vart ingen skillnad.Men jag blir inte klok på det här efter att jag kollade modul tipset jag fick.så ryck jag lite i kablarna bla den till tändspolen, sen startade jag bilen och den gick nästan normalt åktener till ica stannade 5 minuter startade igen och den ryckte som fan igen.Jag äker hem sprutar lite 5-56 i kontakten till tändspolen startar och den går nästan normalt igen den rycker fortfarandmen inte så mycket, märkligt kan tändspolen möjligen vara orsaken eller är det bara ett önsketänkande.MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 August 4, 2011 Author Report August 4, 2011 Tackar Jober men jag är inte särskilt vass på dessa saker, var sitter TPS och IAC är det trådarna i maffen eller den andra sakensom sitter lite längre upp på är luft röret. Hur kollar man hallgivare att den funkar.Är jäkligt glad för dina tips och hjälp Jober, tack.MVH Lasse. Citera
Stene August 4, 2011 Report August 4, 2011 Kolla svängningsdämparen som sitter i framkant på veven, den är ihopvulkad av två delar med gummi mellan och de kan dela på sig om man har otur... Citera
Lassemålare CMC 2071 August 5, 2011 Author Report August 5, 2011 Hur kollar man svängningsdämparen, lossar man bara hjulet, kan man då sesvängningsdämparen eller gör man på något annat sätt.Det märkliga är att det varierar hur mycket den vibrerar från start och kör tillfälle iblandnästan inga vibrationer och jätte mycket för att tredje gången bara mitt i mellan mycke.Jag blir fan inte klok på det här.MVH Lasse Citera
JOBER August 5, 2011 Report August 5, 2011 LasseHär 2 bilder, bild ett visar insuget, på detta sitter först TPS sensorn (vit klisterlapp, börjar på F4) precis till höger lite innanför så ser du IAC.Båda är skruvade på insuget och är täckta av svarta plastkåpor.Bild 2 visar hur hallgivaren ser ut, du måste dessvärre ta bort rotorn. Om du söker på forumet så beskriver Grufman hur man gör.Mvh/ Johan Citera
Lassemålare CMC 2071 August 5, 2011 Author Report August 5, 2011 Tackar så mycket, Jober det var bra bilder ska ta itu och kolladet i morgonbitti.MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 August 5, 2011 Author Report August 5, 2011 kanske ett långskott men ikväll upptäckte jag att farthållarenslutat fungera vid samma tillfälle, men med tanke på hur jänkarnakan koppla diverse olika saker på samma säkring, tja ska kolla deti morgon om jag hittar instruktionsboken.Tar fortfarande med glädje emot förslag.MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 August 6, 2011 Author Report August 6, 2011 Hemma efter Stockholm crusing en suverän kväll, Knökfullt har inte sett så mycket jänkare inne i stan sedan 1978-82, underbart.Vibrationerna har varit små under hela kvällen, märkligt men bra men dom finns kvar.Men jag hade tur i oturen precis när jag har kört i läge för att köra in i garaget, då spricker en kylslang, troligtvis på grund av vibrationsproblemet jag har men det är klart slangarna kan mycket väl vara 17 år gammla så det var väl bara en tidsfråga.Men jag tar gärna emot tips och ideer om vibrationerna.MVH Lasse. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.