Jump to content

Recommended Posts

Märkligt, när jag startade Sally i morse så vibrerade hela bilen jäkligt mycket, men motorn varvar fint

och lådan växlar som den ska det går att köra med den, men ju högre varv desto mindre vibrerar den

och runt 1000 varv är det olidligt då får man hålla i inredningen men under 1000 varv lungnar det ner sig ordentligt

när jag körde senast i lördags då gick den så tyst och fint och på måndag morgon så är det så här.

Någon som har någon ide.

min första tanke var att det måste ha hänt något med ett motorfäste???????

MVH Lasse

Lasse

När du bytte kablarna är du säker på att du satte rätt hatt på rätt plats på fördelarlocket? Det rister rejält om du sätter dom fel.

Bara en tanke.

Mvh/ Johan

Nu har jag bytt tändstift men det vibrerar ändå, som vanigt är det värst runt 1000 varv 900 varv mycket mindre vibrationer

när man kör vibrerar det bara lite grand så länge man håller sig borta från 1000 varvs strecket, jag fattar ingenting.

Den startar lika lätt som innan den varvar lika bra som innan, den bara vibrerar.

Olja i lådan, nya kablar som sitter rätt, ny rotor, nytt fördelarlock och nu också nya stift, suck flera förslag någon.

Tar desperat emot nya förslag.

MVH Lasse.

Jag blir fan i mig knasig på detta problem, i morse närjag startade Sally så vibrerade det mycket mindre jag körde ut ur garaget

stängde av motorn, innan jag skulle åka så öppnade jag huven och drog, slog och knackade lite spontant i maskinrummet slog igen huven

startade motorn och helt plötsligt så gick hon som hon ska.

Jag körde in till stan parkade stängde av och tänkte jag prövar att starta igen, inga problem inte den minsta vibration.

Kommer till bilen efter jobbet startar och det vibrerar igen lite grand stänger av startar igen nu vibrerar det mycke igen stänger

av startar igen nu mycket mindre vibrationer igen. Fan hon gick ju bra i morse.

Jag börjar så smått tro att problemet är tändningsrelaterat det ända jag inte har bytt är tändspolen och kondingen kan det vara någon av dessa som

spökar, börjar snart bli smått desperat lördagens crusing närmar sig med stormsteg.

Tar tacksamt emot alla förslag och ideer.

MVH Lasse.

Lasse

Mät spänningen på TPS (throttle position sensor) och IAC (idle air control) sensorerna, dom kan också ställa till med problem. Sen finns det en grej till att kolla när det gäller tändningen, i botten på fördelaren sitter Hallgivaren, kolla den också.

Mvh/ Johan

Kollade tändmodulen genom att dra ut den lille grå men det vart ingen skillnad.

Men jag blir inte klok på det här efter att jag kollade modul tipset jag fick.

så ryck jag lite i kablarna bla den till tändspolen, sen startade jag bilen och den gick nästan normalt åkte

ner till ica stannade 5 minuter startade igen och den ryckte som fan igen.

Jag äker hem sprutar lite 5-56 i kontakten till tändspolen startar och den går nästan normalt igen den rycker fortfarand

men inte så mycket, märkligt kan tändspolen möjligen vara orsaken eller är det bara ett önsketänkande.

MVH Lasse.

Tackar Jober men jag är inte särskilt vass på dessa saker, var sitter TPS och IAC är det trådarna i maffen eller den andra saken

som sitter lite längre upp på är luft röret. Hur kollar man hallgivare att den funkar.

Är jäkligt glad för dina tips och hjälp Jober, tack.

MVH Lasse.

Kolla svängningsdämparen som sitter i framkant på veven, den är ihopvulkad av två delar med gummi mellan och de kan dela på sig om man har otur...

Hur kollar man svängningsdämparen, lossar man bara hjulet, kan man då se

svängningsdämparen eller gör man på något annat sätt.

Det märkliga är att det varierar hur mycket den vibrerar från start och kör tillfälle ibland

nästan inga vibrationer och jätte mycket för att tredje gången bara mitt i mellan mycke.

Jag blir fan inte klok på det här.

MVH Lasse

Lasse

Här 2 bilder, bild ett visar insuget, på detta sitter först TPS sensorn (vit klisterlapp, börjar på F4) precis till höger lite innanför så ser du IAC.

Båda är skruvade på insuget och är täckta av svarta plastkåpor.

Bild 2 visar hur hallgivaren ser ut, du måste dessvärre ta bort rotorn. Om du söker på forumet så beskriver Grufman hur man gör.

Mvh/ Johan

post-4912-144839159693_thumb.jpg

post-4912-144839159699_thumb.jpg

kanske ett långskott men ikväll upptäckte jag att farthållaren

slutat fungera vid samma tillfälle, men med tanke på hur jänkarna

kan koppla diverse olika saker på samma säkring, tja ska kolla det

i morgon om jag hittar instruktionsboken.

Tar fortfarande med glädje emot förslag.

MVH Lasse.

Hemma efter Stockholm crusing en suverän kväll, Knökfullt har inte sett så mycket jänkare inne i stan sedan 1978-82, underbart.

Vibrationerna har varit små under hela kvällen, märkligt men bra men dom finns kvar.

Men jag hade tur i oturen precis när jag har kört i läge för att köra in i garaget, då spricker en kylslang, troligtvis på grund av vibrations

problemet jag har men det är klart slangarna kan mycket väl vara 17 år gammla så det var väl bara en tidsfråga.

Men jag tar gärna emot tips och ideer om vibrationerna.

MVH Lasse.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...