Jump to content

Föstärka C4


Recommended Posts

Jag har en C4 från -67 i min mustang -66:a, i lådan finns shift-kit och kevlar band.

Original C4:an anses ju som lite ”spröd” om man har en hyfsat trimmad motor, jag har kört hela sommaren med min 331:a (bromsad till 425Hp/540Nm) och nämnda låda.Den har fått gå ganska hårt både på gatan och strippen med slicks, förvånande nog så har den hållt ihop, till nästa säsong tänker jag pyttsa på med lite lustgas också.

Jag har planer på att byta Input shaft och power planet till 26 splines (om det är möjligt), kanske också bellhousing.

Räcker det med dom åtgärdena ?

Vilken del är mest kritisk om man ser till hållfast. ?

Synpunkter tackar jag för :-)

/Edeson

Link to comment
Share on other sites

Egentligen har du bara haft jävla tur eller dåligt grepp på däcken eftersom den överlevt! :)

Närmar du dig 500Hk så skulle jag aldrig bygga på en 67-låda.

En 70+ låda där du har 26-splines axeln klar är det som gäller.

Även den är klen och man behöver svetsförstärka trumman där axeln går in annars går det som på bilderna här!

1post-2532-144839163478_thumb.jpg

Vad man gör är helt enkelt att svetsa igen de "bönliknande" hålen så det blir som bild 3

Sen är planetväxeln på C4 väldigt klen.

Det ger sig runt 400-500Hk

Antingen monterar man in nållager som tar upp de axiella krafterna eller så byter man hela skiten

Fördelen med att byta är att dels blir det 6 planeter istället för original 3 och dels ökar du utväxlingen från 2,40 till 2,67 på 1an

Blir betydligt bättre drag!!!!

Rullagerpost-2532-144839163494_thumb.jpg

Utöver detta behövs extra lameller vilket inte är obekant

För tävlingbruk så är kevlar band bra men du bör känna till att det är sämre friktionsvärde med dessa och håller faktiskt lägre tal än original.

Kevlar är endast för värmens skull

Sen behövs ett större servo och även oljemodifiering av bakre lager för att orka med axiella krafter

Har lite smått och gott från mitt 1970 C10 bygge

https://picasaweb.google.com/112295671903229492669/C4#

Egentligen är det rätt menlöst bygga sin egen C4 med alla arbeten

Köp färdigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Denna firma vet vad de håller på med

http://www.broaderperformance.com/en/9-ford-c4-

post-2532-144839163458_thumb.jpg

post-2532-144839163469_thumb.jpg

post-2532-144839163488_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant läsning Per, det tackar jag för !

Kostnaden för att bestycka en C4:a på egen hand blir ju i paritet med vad en preppad kostar, alltså ingen idé att lägga krut på den lådan jag har.

Har du god erfarenhet av broaderperformance ?

Du kanske har något att sälja, tänker låda, bellhousing eller turbin med högre stall ?

/Edeson

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant läsning Per, det tackar jag för !

Kostnaden för att bestycka en C4:a på egen hand blir ju i paritet med vad en preppad kostar, alltså ingen idé att lägga krut på den lådan jag har.

Har du god erfarenhet av broaderperformance ?

Du kanske har något att sälja, tänker låda, bellhousing eller turbin med högre stall ?

/Edeson

Har handlat väldigt mycket av Broader och enbart goda erfarenheter.

I princip alla refererar till dom även i amerikanska forum.

Turbin har jag en till salu.....3000rpm stall och ska palla runt 500hk

Byggd av Coan racing

26splines

Bultcirkel 11.5''

Kullagrad och förstärkt bakplatta

Släpper den för en 1000-lapp

Link to comment
Share on other sites

Lite väl högt stall för gatan men skulle funka på strippen.

Har du kört med den i din bil ? Tänker på funktionen, hur fungerar den i stadstrafik med så högt stall ?

Jag är lite försiktig med turbiner då jag för ett par år sedan hade ett väldigt bekymmer med en ny TCI turbin som tryckte sönder axial-lagret (balloning), men det är en annan historia.

Link to comment
Share on other sites

Japp det är högt för gata.

Har själv just nu 3000rpm Broader Performance och den lirar bra även i stad.

Men varje turbin har sina egenskaper så man kan aldrig säga i förväg hur det kommer gå.

Men generellt blir det trist under 2500rpm

TCI överhuvudtaget är totalt skräp och ska helst undvikas.

De fuskar och använder i princip originalstomme vilket du nu sett gärna sväller upp.

Den jag har i nu från Broader Performance är en helt annan baby!!

Sitter en 6mm tjock stomme i bakkant och den går jättebra.

Blir inte så varm heller som jag varit med om på andra turbiner tack vare ett bra oljeflöde genom turbinen

Jag har förvisso en rejäl oljekylare som är obligatoriskt!!!

post-2532-144839163646_thumb.jpg

Men som sagt tidigare bäst är att få turbinen tillverkad mot bilens specifikationer.

Min gissning med tidigare kontakter med Jay på Broader är att du ändå kommer få en rekommendation runt 2800-3000.

När jag frågade om det var möjligt ligga på ca 2500rpm för komfort så svara do

"Sure! Your choice if you want the power to stay in the engine rather have it to the asphalt"

Det blev 3000rpm då! :)

Fått frågan förr om den är obekväm så jag gjorde en cruising snutt för något år sedan

Ligger mellan 70-90km/h här ca

post-2532-144839163615_thumb.jpg

post-2532-144839163632_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Min flexplatta har en hålbild 10.5 ", det innebär att jag måste byta till 164 kugg, rätta mej om jag har fel.

Och då blir det en balansering av ny flexplatta så den matchar tidigare, passar sedan startmotorn mot ny flexplatta ?

Jag är intresserad av turbinen men vad är det minimala som måste göras för att få ihop turbinen med min -67 låda, bara som exempel ? Vad måste bytas, bellhousing, startmotor, flexplatta, driveshaft, planetväxel och trumma ? Vill bara förstå vad det för med sej att byta turbin.

Link to comment
Share on other sites

Precis den är för 164kugg och du måste alltså då byta både flexplatta, blockplatta och bellhousing.

Startmotor är densamma

Bättre då investera i en turbin dom är byggd för ditt mål.

Känner du att du kanske vågar dig på att mecka och bygga själv så har ju Broader allt för att uppgradera din 67-låda

Det går ju få den hålla till hyfsad budget.

Följer faktiskt med rätt bra instruktioner från Broader Performance och dom hjälper via mail ifall man fastnar

Ett minimun är följande anser jag

http://www.broaderperformance.com/en/ford-c4-/28-c4-500-horsepower-rebuild-kit.html

Plus

http://www.broaderperformance.com/en/ford-c4-/51-forward-clutch-drum-high-strength.html

Plus

http://www.broaderperformance.com/en/ford-c4-/32-c-code-servo.html

Plus

http://www.broaderperformance.com/en/ford-c4-torque-converter/8-c4-10-24-spline.html

Totalt 1100dollar inkl turbin

[ATTACH=CONFIG]16616[/ATTACH]

Detta är ju för 24-splines axel och jag är inte helt säker på om det håller för över 500hk eller i sammanhang med gas eller kompressor

Fråga dom gärna i första hand.

Kan vara lite svårt få svar innan man handlar..Det funkar ju så i USA oftast att man får först bra service när det är betalt.

Link to comment
Share on other sites

Det här måste jag lära mej också så det blir att skruva själv, experthjälp är ju inte heller långt bort ;-)

Tar en kontakt med Broader performance.

Tackar för all info. och tips, Guldstjärna Per !

Link to comment
Share on other sites

Tjena Stjernberg

Jo vi körde en 16 bilars stege med lite blandad kompott, mest jänkebilar.

I första vändan fick jag en BMW som sas vara bromsad till +900 Hp, den tog jag.

Tryck och pys bilarna är svår körda, det smäller,gnisslar och missas växlar.

Åkte sedan ut mot en Corvette med 427.

Vann gjorde en kille ifrån Tranås med en Gul Malibu 65-66., han åker 10.5 på strippen.

Jag kan lägga ut lite film från race i somras här på forumet under filmklipp.

Det är legal racing på gång till nästa År, mer info. om det längre fram, jag misstänker att du vill vara med och köra då ;-).

Hälsningar Edeson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...