Jump to content

motor val


Mikael Vestberg

Recommended Posts

Känsligt ämne du kommer få många svar och många med känslomässiga engagemang.

I min egen Ford värd ska det vara praktiskt och enkelt.

Det betyder att man ska jobba med de vanligaste Ford motorerna

390 Fe och 351C går fett bort för mig p.g.a ineffektiva, dyra och tunga lösningar.

Det är bara 302,5.0 eller 351W som gäller!

Vill du ha effekt så är det strokade maskiner av samma serie. 347cui eller 428Wcui

Sen är det ju din plånboks tjocklek som avgör resten!

K.I.S.S som jänkarna säger

Keep It Simple Stupid

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Per, om man ska följa det rådet så bör man ju hålla sig borta från Ford helt och hållet och köra Cheva istället, tänk så mkt billiga delar det finns till SBC;)

Mikael, FE serien är en utmärkt motorfamilj, med mycket delar, visst lite dyrare än windsor men ack så mkt ballare att se i en musse!

FE serien börjar även få uppsving hos amerikanska motorbyggarfirmor och kommer enligt min mening att bli billigare att köpa delar till inom en snar framtid

Link to comment
Share on other sites

nu har jag fått nys på en 351w 1985 setat i en picks är blocket värt att jobba med o lägga in i en 67a eller ska man leta reda på en äldre

Det borde funka fint..... Så här kan det se ut, en 351W från 85-86 som suttit i en pickup som dessutom vart manuell... Toploadern passade rakt i kåpan förutom en svarvad ring då centrumhålet var något större. Just den här har fått sig ett top-end kit från Edelbrock och ska enligt dem ligga runt en 400hk.

Så visst är blocken användbara....

post-463-144839169707_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Per, om man ska följa det rådet så bör man ju hålla sig borta från Ford helt och hållet och köra Cheva istället, tänk så mkt billiga delar det finns till SBC;)

Jaha? Men nu är vi ju Fordfolk eller hur? Och då pratar vi inte Chitrolett, eller?:rolleyes:

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

1096. vart hittar jag en sådan luftburk som på bilden? finns det med typ ford racing text.
Summit

Japp - http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-9600-C302/

Tyvärr finns väl idag bara "Cobra" och "Mustang" kvar som logga.... Denna kund ville helst haft en med bara "Ford" då motorn idag sitter i en ´64 Galaxie.

Denna renare är dock lackad svart med klarlack och sen avslipade "uppstick" , standard är de mycket mattare... ser ut så här... http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=24714ℑ=1429052

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant fakta här:

Vikt skillnaden mellan en 302 och FE (352-428) ligger ungefär på 100lbs(45kg), om du har alu insug och toppar på Fe'n så är det i princip samma vikt som på en standard 302'a! Att påstå att en Fe skulle vara en mkt tung motor, är fel och tyder på okunskap! Sen vad man gillar bäst är en annan fråga....

Link to comment
Share on other sites

får nog bli en 351w lättare o hitta delar samt billigare vad det värkar

Sluta.

Sätt i en 351W med lite rock and roll, så blixtrar du ifrån det

mästa, jag håller med Pelle i det här ämnet:cool:.

Motorn du hittat är minst lika bra som dom tidigare, skillnaden

är materialet (gjutning), men om man ser till utvekling så är

det inget som man egentligen skall hänga upp sig på;).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...