Cryssarn Posted October 29, 2011 Report Share Posted October 29, 2011 Hej.I morse när jag startade upp bilen så lät bilen nästan som om det var en diesel. Jag kollade oljan och nivån, men allt var bra där. Det fanns heller inget spill under bilen. Dock så går inte mätaren för oljetrycket upp dit den ska, utan den ligger i botten. Jag körde den onsdag kväll och den gick som en klocka. Någon som vet vad det kanske kan vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 5.0?Några mods eller standard?Låter det som en diesel, alltså knackar i motorn och inget indikerat oljetryck - ja då har du nog inget oljetryck... Och varför inte då tro.... Det du kan göra som är ganska enkelt (beroende på Din nivå av kunnande vad gäller användande av verktyg förståss) är att du tar väck fördelaren och driver oljepumpen med pinne avsett för detta... Dessa motorer (260-302") har 1/4" sexkant på drivpinnen så en vanlig bitshållare eller mejsel passar utmärkt. En lång bitshållare eller två på raken och en skruvdragare funkar fint... Obs att det ska drivas motsols. Efter ett antal varv ska det börja gå tyngre och du ska få upp ett oljetryck.Om inte så är det nåt knas givetvis - drivpinne av, sexkanten rund i ena eller andra änden? Har förekommit att även fördelare är kass i nerändan så det inte greppar runt drivpinnen som det ska.Är det så du får upp oljetryck med skruvdragarn... eller hur man nu gör - ta en titt ner i hålet för fördelarn under tiden om det trycker ut en flod med olja framifrån kamdrivningen och bakåt in mot lyftargalleriet. Gör det det så har pluggen till huvudoljekanalen blåst dän, original är det bra en plåtplugg som har tendens att lossna om man tex kör med en högvolymspump eller liknande... Detta är förutsatt att det är en 5.0 V8 - 4 cylindriga modeller har jag aldrig plockat med.Lycka till och håll oss uppdaterade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cryssarn Posted October 31, 2011 Author Report Share Posted October 31, 2011 Oj, glömde att skriva att det är en 4 cylindrig motor på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Okej - sorry för tidigare inlägg då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts