mhdin October 30, 2011 Report Share October 30, 2011 Fick en ide rättare sagt det bar en som berättade vad han gjort istället för panhardstag.Då jag inte vet själv o. det finns massa kunnigt folk här så. Tanken är att ha ett ledat fäste fästat i bulten från caltracksen vänster sida fram till främre fjäderfäste höger sida.Bifogar en liten bild hur det tänkt. Hade tyvärr ingen bättre bild , men ni fattar nog ändå.Synpunkter välkomnas.Micke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ October 30, 2011 Report Share October 30, 2011 Vad man vill åstadkomma med ett panhardstag är att hindra bakaxeln att röra sig i sidled när man svänger. Kraften man vill motverka är riktad 90º mot färdriktningen, alltså längs med bakaxeln.Staget som du har ritat in sitter i ca 45º mot bakaxeln och kommer att få en starkt böjande kraft, om inte röret är väldigt kraftigt kommer det att se ut som en pilbåge och sedan vilja fjädra tillbaka eller deformeras.Sitter staget i linje med bakaxeln kommer kraften längs med röret och du kan komma undan med tunnare gods då kraften tas upp av fästena i karossen.Dessutom kommer rollcentra att påverkas då staget sitter fästat långt under axeln. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin October 30, 2011 Author Report Share October 30, 2011 Ok, men är det så mycket tryck i sidled , i så fall krävs ett par rejäla fästen med. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ October 30, 2011 Report Share October 30, 2011 Ok, men är det så mycket tryck i sidled , i så fall krävs ett par rejäla fästen med.Det beror på hur fort du kör i kurvorna:) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 October 30, 2011 Report Share October 30, 2011 Ett panhardstag (eller wattlänkage eller mumfordlänkage) sitter fast i kaross och bakaxel för att eliminera rörelser i sidled mellan kaross och axel. Det optimala är att ha staget i samma riktning som kraften. Så som du beskriver det så dela upp det i två kraftriktningar i staget; en i färdriktningen som fortplantar sig i vänster bladfjäder och en som tar ut sidoförskjutningen. Med tanke på hur enkelt det är att svänga ihop ett panhardstag så skulle jag rekommendera det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin October 31, 2011 Author Report Share October 31, 2011 Ok, tackar så mycket ska fundera lite till. En kul grej kom fram en till mig på HC träffen i somras o. berättade att min bil var byggd av en kamrat till honom i hans garage. Han byggde 2st. ska finnas eller har funnits en syster till min bil den var vit med blåa ränder.Dom var då banbilar. Sen om dom kördes i tävling eller bara var tänkta till det framkom aldrig.Tyvärr så fick jag inte tag i honom nåt mer. Skulle vart kul o. få lite mer berättat om bilen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.