Jump to content

69 HT Rullande förbättringsarbete.


PeterF

Recommended Posts

Gött å göra en börnis då å då....:D

Är själv inne på det det 39:ende året, men då man sätter sig i mussen är höger foten väldigt ung å busig ibland :D.

Du fixa väl lustgas? När blir det en bra film då du laddar med gas?

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gött å göra en börnis då å då....:D

Är själv inne på det det 39:ende året, men då man sätter sig i mussen är höger foten väldigt ung å busig ibland :D.

Du fixa väl lustgas? När blir det en bra film då du laddar med gas?

/ Johan

Ska testa gasen framöver tänkte jag. Då hänger jag gopro'n på kofångaren bak. Bara lite småfix med bestyckningen först :)

Idag havererade relät som styr min tändning så nu står den riktigt stilla :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Snyggt!! Kör du org motorkuddar växellådskudde ? Vad kör du för förtändning i din?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag kör en modell kuddar som är ngt hårdare och så ska tåla mera stryk. Förtändningen ligger på ca 19-20° och fullt utslag 40° ingen vakuum förställning på fördelaren. :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Besviken;)..... Var i dina trakter idag och inte kom det nån Musse farande på vägen...;):D

Tog 195:an då jag åkte hemåt från Forsheda idag.

mvh Johan

Va fasen. Tjoa till nästa gång så är kaffet på :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Lysande Peter, det där med o. räkna kw ska dom ge f-n i. :P

Haha. Tyckte jag också! 135kw på papperet... "är några fler va" sa han [emoji41] sen såg han lustgas solenoiderna.... bara ruskade på huvudet och stängde huvven... [emoji1]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Körde race igårkväll för första gången med mussen.

1500kg bil utan slicks och ingen lustgas. Mötte först en 1000kg valiant 65 med plastfront mm. Och slicks. Förlorade med 1.5 billängder. Nästa jag mötte va en toyota starlet årsm 1980, vikt 700kg och med en bmw V8 på 286 hk och slicks. Förlorade med 2 billängder. Kändes ändå ok med tanke på mina förutsättningar. Nu är slicks beställda :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad har du uppgraderat i denna version? :)

Nu är det 7 lameller i direct och 6st high. Och lite annat som paul och greg tipsat om från ford muscle forumet. Finns överflöd av prepp man kan göra. :) ändrat smörjning, annat ventilhus, tajtare mått i husen.. mm.mm

Link to comment
Share on other sites

Nu är det 7 lameller i direct och 6st high. Och lite annat som paul och greg tipsat om från ford muscle forumet. Finns överflöd av prepp man kan göra. :) ändrat smörjning, annat ventilhus, tajtare mått i husen.. mm.mm

Jag kör exakt samma setup sedan ett antal år och du blir nog nöjd men hållbarheten är faktiskt sämre än man tror

För mig höll det 2 säsonger vilket är klart bättre än 1 säsong.

High clutch verkar inte hålla ändå för det är den som ryker först.

Direct verkar hålla ihop iallafall!

Men det är ju de små dimensionerna som sätter stopp så marginalerna är små

Link to comment
Share on other sites

Köpte själv en extrem C4 från PA USA, men det jag läste på var att planetväxeln är det vekaste i dom original. Finns för ca 500$.

Japp originalet ger vika vid 4-500Hk och PA tillverkat med 6st planet drev istället för original 3st är säkert det skottsäkraste uppgraderingen.

För de som ligger upp till 500Hk under så finns en roligare planet som ger en utväxling på 2:92 istället för 2:40 som PA har

Den ger en klart piggare start så man slipper ha en hög 4:11 bakaxel.

Link to comment
Share on other sites

Funderade på en grejj Per. Om man petar i en 6 drevad planet så bör det väl ställas betydligt mera krav på precision så alla drev tar upp belastning?

Det vet jag inte.

Jag tippar på att det inte spelar så stor roll eftersom det är lite självjusterande.

FMX har ju 6st drev och märkte inte något av sånt.

FMX designen var helt överlägset C4 på just drev och kvalitet...Mycket synd inte Ford tog med sig goda erfarenheter till C4 utvecklingen

Helt omöjligt att slita ut den.

post-2532-144839495526_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade upp möjligheten att bygga en själv eller åtminstone beställa delarna från U.S och låta vår lokala exert peta ihop den men det var knappt lönsamt mot att köpa lådan komplett. Den är specad till 1000HP, de hade även en enklare version för 750 men jag tog den stora ifall motorbygget någon dag skulle skena ur mer...

http://www.performanceautomatic.com/products/ford-racing-transmissions/c4-transmissions/c4-super-comp-transmission.html

Den fullkomligt slår i växlarna och man sköter allt manuellt (reversed). Inget för daily drivern kanske men den är otroligt frän att köra inspirerat med :) 1ans växel är frikopplad så om man släpper av gasen så kopplar den ur och bilen rullar typ... gasar man lite kopplar den på omedelbart. Känns som att köra en manuell låda utan koppling. :)

Utväxlingen är kalas om i den motor jag har, svårt att få grepp som det är. Går att göra burnout 1, 2 och 3 och jag har 3.50 utv :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...