Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hastighetsmätare jämte utväxling (Korrigera?)

Featured Replies

Hej allihopa, ny här på forumet med en Mustang GT 2005 V8 som jag precis införskaffat föregående helgen.... :P

I denna Musse är det bytt utväxling, till vilken jag ännu inte vet vilken... Och hastighetsmätaren visar alldeles galet för fort, samt vilket inte är så roligt - miltalen rullar ju iväg snabbare än vad som faktiskt körs(?!)

Hur åtgärdar man detta? Har provat googla summitracing men hittar bara en sorts givare, är detta ngt man går in i bilens dator för att justera? Var i Luleå kan man isådanafall göra detta?

Samt fråga nummer 2: Finns det programvara samt kabel att köpa för att göra detta själv, samt nolla servicelampa? Var gör jag det isådanafall?

Mvh Jim

  • Author

Har 20" redan, större än så vill jag inte ha... för att kompensera torde jag behöva 26" eller nått.. visar typ 30% fel :rolleyes:

  • Author

Tack för svaret, men jag har ju digitala grejer i min nollfemma, någon som har en idé om var man kan få detta fixat?

Mvh Jim

  • Author

Det följde ju med en liten dator som använts till att "mappa" bilen, är det sådana dom säljer i länken till "sctflash"?

Förklara gärna era länkar... Mvh Jim

  • Author

Var hittar jag förresten uttaget till datorn? Och vilken sorts uttag är det? Finns det ngt program att köpa samt kabel att använda till en laptop?

Jag vet ju inte vilken ni syftar på att jag behöver..(?)

  • Author

Jag ska se vad den heter - den var röd iallafall, ska återkomma med fabrikat & modell om det står, kanske ni kan svara på om jag kan använda den till ngt?

*Var pluggar jag in den?

  • Author

Tack för bilden Zolid! Jag har ju OBD-II kabel från mina Audi´s.. . Vet ni om det finns program typ audis "VAG_COM" & vad det heter?

  • Author

Tackar... Vilken är att rekommendera & var har ni köpt era? Ska man kolla e-bay(?)

Utan att spåra från mitt ämne, Hur fungerar detta med att öka effekten förresten, brukar väl inte vara mycket att göra på en vanlig sugmotor utan överladdning?)

Mvh Jim

Exakt vad skulle ditt inlägg ge mig svar på?

Att om du söker på forumet kommer du få flera svar på det du funderar över. Direkt så slipper du vänta.

//D

---------------------------------

Kort, snabbt svar på språg - via min iPhone!

---------------------------------

Tuners kan köpas på tex:

Brenspeed.com (usa)

Mustangperformance.se (se)

Mappning kan köpas från tex, skickas via mail:

Brenspeed.com

Jag rekomenderar en tuner från sct flash, tex en Xcalibrator/SF 2. Info på: sctflash.com alternativet är dn Diablosport Predator. Googla för url minns inte i huvet. Tror dock mindre firmor gör mappar till den.

Om du har en automatbil, kommer du få myket hårdare och skönare växlingar! Bara där värt en ny mapp!

Men även med tanke på din utväxling!

//D

---------------------------------

Kort, snabbt svar på språg - via min iPhone!

---------------------------------

  • Author
Tuners kan köpas på tex:

Brenspeed.com (usa)

Mustangperformance.se (se)

Mappning kan köpas från tex, skickas via mail:

Brenspeed.com

Jag rekomenderar en tuner från sct flash, tex en Xcalibrator/SF 2. Info på: sctflash.com alternativet är dn Diablosport Predator. Googla för url minns inte i huvet. Tror dock mindre firmor gör mappar till den.

Om du har en automatbil, kommer du få myket hårdare och skönare växlingar! Bara där värt en ny mapp!

Men även med tanke på din utväxling!

//D

---------------------------------

Kort, snabbt svar på språg - via min iPhone!

---------------------------------

Ah, okey.. Hoppas dock på lite assistans om jag kör fast. Är inte världens bästa på datorer etc. Jag har automat, det följde med en liknande hand dator, ska kolla idag vad den heter. Föregående ägare (Som var andra ägaren) hade noll koll på vad det var, utan nämnde bara att den var "chippad". Vet därför inte vad som är gjort åt bilens dator, annat än att den första ägaren antagligen "mappat" den växlar väldigt hårt, så kanske redan är gjort ngt åt lådan...(?)

Mvh Jim

Ah, okey.. Hoppas dock på lite assistans om jag kör fast. Är inte världens bästa på datorer etc. Jag har automat, det följde med en liknande hand dator, ska kolla idag vad den heter. Föregående ägare (Som var andra ägaren) hade noll koll på vad det var, utan nämnde bara att den var "chippad". Vet därför inte vad som är gjort åt bilens dator, annat än att den första ägaren antagligen "mappat" den växlar väldigt hårt, så kanske redan är gjort ngt åt lådan...(?)

Mvh Jim

Växlar lådan väldigt hårt oavsett hur du kör dvs *sparkar* in växlarna? Det verkar som det är fel på lådan om den växlar så där. Hur långt har bilen gått?

  • Author
Växlar lådan väldigt hårt oavsett hur du kör dvs *sparkar* in växlarna? Det verkar som det är fel på lådan om den växlar så där. Hur långt har bilen gått?

När man kör som vanligt växlar den som den ska, lite distinkt... men vid kick-down eller hård acceleration så slår den i växlarna ungefär som när man sätter shift kit på äldre muskelbilar... Kanske ngt hårdare, men misstänker en väldigt hög utväxling... ska krypa under bilen och räkna varven... Den har rullat strax under 3,000 Mil

När man kör som vanligt växlar den som den ska, lite distinkt... men vid kick-down eller hård acceleration så slår den i växlarna ungefär som när man sätter shift kit på äldre muskelbilar... Kanske ngt hårdare, men misstänker en väldigt hög utväxling... ska krypa under bilen och räkna varven... Den har rullat strax under 3,000 Mil

Då är det inte så farligt som jag trodde först om den växlar mjukt vid vanlig körning samt det är inte långmilare.

Har du tur, sitter etiketten på diffhuset kvar. På den kan du läsa vilken utväxling som är på bilen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.