Jump to content

Recommended Posts

Kanske men ser tveksam ut!

Du ska ha en olja som inte innehåller "friktions modifierande ämnen" (va fan det nu är??)

Dextron och Mercon oljo innehåller det vilket inte är bra för lamellerna.

Så du måste hitta benämning ATF Type F, ATF Type G eller ATF Type F/G

Som den här

http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/80?OpenDocument

I princip alla lantbruksmaskiner använder sånt idag

Den du länka till innehåller benämning 33F/G men också Dexron, Mercon, GM vilket får mig att rygga tillbaka direkt.

Fråga leverantören annars

För att krångla till det ytterligare: är det inte så att friktionsmaterialet som används i växellådan på band och lameller bestämmer vilken olja som skall användas. Modernare belägg ( utan asbest ) har andra krav än de som satt i på 60- och 70-talet. På V...o ändrades oljespecen i mitten på 80-talet från ATF F till Dexron med hänvisning till att beläggen blev asbestfria. Om detta har betydelse måste man veta när och med vilket material lådan sattes ihop med senast.

(redigerad)

Aspest??

Tvivlar jag mycket på att det är i lamellerna

Materialet har en pappersblandning.

Oavsett material så måste ju tillverkarna göra lameller utifrån den spec som Ford ställt från början för att det ska bli rätt funktion

Både oljetryck och friktionsyta är ju densamma sedan 60-talet så både olja och lameller måste matcha.

Finns det nu Dexron som uppfyller typ F så är allt grönt!!

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...