peterv8 November 16, 2011 Report November 16, 2011 Jag funderar på ett lustgas kit från ZEX. Har läst om att plocka ut 75hk är inga problem men mer så måsteman ändra tändningen x antal grader beroende på effektuttag och jag förmodar att man inte kan göra det själv utan att det programmeras genom en dator.Jag tror det var upp till 6 grader man justerade tändningen och jag är då rädd att bilen går dåligt 98% av tiden då man inte använderlustgasen?Hur har ni som har lustgas gjort? Citera
Stefan Johansson November 16, 2011 Report November 16, 2011 Du måste ha separat styrning för det, ex en brytare som är aktiv vid fullgas + en aktiverad NOS knapp. Alltså backar den tändningen när ovan kriterier är uppfyllda. Vet dock inte vilken utrustning som gör detta. Citera
freddan302 November 16, 2011 Report November 16, 2011 När jag körde gas i min 95.a så använde jag en MSD 6AL tändbox samt en digital retarder.Här är länkar:http://www.summitracing.com/parts/MSD-6425/http://www.summitracing.com/parts/MSD-8975/Hade sedan en microbrytare som satt på gasspjället som kände av när det var full gas.Hade även en aktiveringsbrytare inne i bilen... Så när knappen var aktiverad och man gasade full gas så gick lustgasen på. Jag hade även en flaskvärmare och en tryckmätare på flaskan samt "purge" för att ventilera ledningarna från förångad lustgas. Man vill ha flytande ända fram till munstycket för att slippa eventuellt lagg vid aktivering. Mitt system var ett "vått" system, sprutar alltså in både bränsle och lustgas. Bränslet tog jag från fuel railen från avluftningsventilen. Tror jag har bilder på allt nånstans om du är intresserad?Med den här setupen så körde jag 125 hästar gas och backade tändningen ca 6 grader på en orginalmotor med bara headers och avgassystem! Tänk på att byta till kallare tändstift också. Vill man ha tillfällig effekt är lustgas oslagbart, dock är det väldigt beroendeframkallande Citera
peterv8 November 16, 2011 Author Report November 16, 2011 Du måste ha separat styrning för det, ex en brytare som är aktiv vid fullgas + en aktiverad NOS knapp. Alltså backar den tändningen när ovan kriterier är uppfyllda. Vet dock inte vilken utrustning som gör detta.Zex gör ett kit för mustangen som är enkel att montera. Styrningen av lustgasen görs numera elektroniskt genom att koppla in sig pågasspjällsensorn, ej som förr med en microbrytare på gasspjället. Enligt Zex måste man ställa om tändningen för att plocka ut fler än 75hk, http://news.compperformance.com/Instructions/ZEX182.pdf Citera
macattac November 25, 2011 Report November 25, 2011 Räcker det med "bara" en ny tune om man kör mer än 75hk skott? Citera
Norwall November 26, 2011 Report November 26, 2011 Jag har 75 hk kit på min bil. Dock ett NOS system men det funkar på samma sätt. Har ingen tune alls på bilen, dock har jag backat tändningen eftersom jag fick lite spikningar när jag använde gasen. Nu har jag inga problem, funkar bra! Alltid roligt att ha lite extra i bakfickan om det behövs ;-)Lycka till, kom bara ihåg att det är som de säger. Det är beroendeframkallande! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.