Norwall November 20, 2011 Report November 20, 2011 Undrar hur mycket vrid/effekt en original T5 låda som sitter i min SN-95a klarar? Ja, det går att kolla på vissa hemsidor men jag undrar om någon här har kört med typ 500 hästkrafter/700 Nm och lådan överlever om man tar det lite snällt eller kommer den säga "pling" så fort man släpper kopplingen?mvh Andreas Citera
ThomasFB November 22, 2011 Report November 22, 2011 Det hörs inget pling genast, men 700 Newton (över 500 fotpund) är för mycket för en original T5 på lång sikt. Originalkopplingen och bakdäcken slirar, men vridmomentet tar livet av lådan förr eller senare. Citera
Norwall November 22, 2011 Author Report November 22, 2011 Så det är bra att jag uppdaterar med en koppling som enligt uppgift ska klara 650 hk, bygger ny klump i baken och investerar i en alukardan?Kanske kan åka med lådan över sommaren? Citera
CMC 1061 Berra November 22, 2011 Report November 22, 2011 Visst går det att åka med en T5a. Men som Thomas skriver så kommer den att dö. Jag själv åker med en T5a i många år. Men måste jämt tänka på att inte anstränga för mycket. Det är rätt pisst att behöva göra det. Så när ekonomin blir rätt så kommer den att bytas ut. Berra Citera
Norwall November 23, 2011 Author Report November 23, 2011 Planen är att byta lådan till nästa höst.... Men bara måste få åka lite med den till sommaren.. Citera
ThomasFB November 23, 2011 Report November 23, 2011 T5 är en bra låda för söndagsåka, men pallar inte för rejält vrid. Sälj T5 medan den är hel, och köp en förstärkt låda, om du ändå tar ner den i vinter. Ingen ide att söndra lådan och sen slänga den på skroten. Förstärk den hellre med tjockare stödplattor, så ger du den en chans.Jag tror att ämnet tidigare varit uppe för debatt även på detta forum. Citera
Norwall November 23, 2011 Author Report November 23, 2011 Stödplattor? Finns det en tidigare länk som visar hur/var och varför alltså? Har inte riktigt råd att kasta upp 30 papp till på en låda, därför tänkte jag vänta tills nästa vinter.. Citera
1096 November 24, 2011 Report November 24, 2011 En stor fördel med just T5an är att de är billiga och enkla att skruva med... Det kostar inte skjortan att renovera med nya lager, synkar och nästan hela skiten med tex ett kit från FordRacing. Att byta bakre lagerbrickan på bottenstocken till en dito i billet aluminium eller stål ser jag som standard om man ändå renoverar - det är inga stora pengar det handlar om och på köpet kan man sen spänna upp preloadet på bottenstocken så bitarna håller ihop och går lite tystare en liten stund längre.Problemet kommer när just originalbrickan ger sig av bakåt och spelen börjar blir för stora, då sjunker bottenstocken längre och längre ner i låddan eller i längsled och kuggen börjar "klättra". Då låter det inget vidare och ofta är det en tidsfråga om lådan matas med mycket mos.Själv har jag kört min T5 som är helt orörd (med nu ca 12 000 mil i ryggen) med tidigare 3 säsonger med TrickFlow´s Top-End kit som ska vara dynotestat till 350Hk/370Lbft(500Nm). Detta tycker jag kändes som en liten underdrift dock... Bilen gick mycket bra... Lådan började knorra lite efter 5000rpm.Efter dessa säsonger hamnade en Kennebell skruvkompressor (8psi) på motorn och nu uppskattar jag effekten till +500hk och minst 150Nm ytterligare... Lådan låter givetvis mer än innan. Det är helt enkelt dags att plocka ner den. Alltså tre säsonger med mycket fullgas och två till med kompressor... och ännu funkar den... Nu var förmodligen den här lådan riktigt bra från början samt att jag det första bytte utväxling till 3.73 i bakaxeln - det gör livet lite lättare för allt framför axeln. Samtidigt bör man känna till att det är absolut inga dåliga lådor som sitter i våra bilar... sitter som standard i ett flertal högprestandabilar som ger mycket mer vrid än en 80-90tals Mustang.Men visst - avser du köra tufft med mycket effekt i maskinen så gör som föregående talare - sälj medan den är hel.Så ser förresten en sån där fetare bricka ut monterad - finns i en bil vars ägare ibland syns på forumet Citera
ThomasFB November 25, 2011 Report November 25, 2011 Vi talar båda samma sak. Du kallar biten 'bricka' jag skrev 'platta'.Har själv en sprillans ny T5 som skall monteras i Fastbacken i sinom tid. Tremec 1352-000-251.Gjorde motsvarande förstärkning, fastän jag har mesig maskin och inte kommer att köra överladdat. Utmaningen här är väl att få den att växla tillräckligt snabbt från 1-2. Citera
1096 November 25, 2011 Report November 25, 2011 Utmaningen här är väl att få den att växla tillräckligt snabbt från 1-2.Då kommer ju T5an helt till sin rätt... Citera
ThomasFB November 25, 2011 Report November 25, 2011 Man hoppas det, förra motorn drog mot rev limit i MSD-boxen innan C4:an behagade peta i 2:an vid fullt pådrag... 1.9" insugsventiler gick så nära kolven att det blev skugga av varje tallrik på kolvtoppen. Det var lätt att konstatera att decket var i plan, för alla 8 halvmånar var lika stora .Kanske bäst att bygga in lite större marginal i nästa spis. Citera
mogge November 25, 2011 Report November 25, 2011 Dom tremec byggda t5 lådorna är fina grejer , har åkt 4000 problem fria mil med min + ganska många reppor på strippen . Även original lådan hängde med länge. Mvh Citera
gustaf November 25, 2011 Report November 25, 2011 Jag kör med en TKO 3550 och 408 stroker med över 700 nm, den har gått i ca 10 år. 100 tals repor med slicks på och utanför strippen, många fler med gatdäck. 4.30 utvx bak. Enda problemet är att det är lätt att missa 3:an. Det finns visst kit mot detta. Kan bara rekomendera. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.