Jump to content

Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker


Per Berglund

Recommended Posts

On 2017-07-20 at 16:31, Anders Lindström said:

Toppen Per!

Jag kör ju åxå FiTech men har inte djupkollat inställningar. Suveränt att du gör det och delar med dig av dina erfarenheter!

Heder å tack! :)

 

Ja Anders om det funkar fint för dig så peta inte i onödan! :) 
Jag har alltid svårt låta bli även om det funkar.   Kör så det ryker!! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter 2 säsonger med FiTech sprut kolla jag tändstift.

Hade sparat ett exakt lika NGK FR5 stift från förgasartiden från samma cylinder
Syntes på alla stift att nu är miljön perfekt!!  Alla stift är lika och rena!
Tidigare fick jag rätt ofta byta något av stiften som sotat igen 

Till Vänster stift med FiTech

20170825_201039.thumb.jpg.0e4870be0c8bca5441717771968096fd.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter 2 säsonger med FiTech sprut kolla jag tändstift.
Hade sparat ett exakt lika NGK FR5 stift från förgasartiden från samma cylinder
Syntes på alla stift att nu är miljön perfekt!!  Alla stift är lika och rena!
Tidigare fick jag rätt ofta byta något av stiften som sotat igen 
Till Vänster stift med FiTech
20170825_201039.thumb.jpg.0e4870be0c8bca5441717771968096fd.jpg
Bänksnubben sa att jag skulle kolla alla stift så att det verkligen drar jämnt. Ska kolla i slutet på säsongen. Han drog nån anekdot om att han upptäckt att äldre efi system inte var jämna

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då var det dags för nya utmaningar.
Köpte på mig en 1990 351W Polis motor som jag nu slaktat helt in på bara märgen.
Visade sig vara mycket gott skick okulärt och det märks att "kronans" bilar säkerligen underhålls mycket väl.
Skönt med ett block med helt intakta cylindrar utan några vänkanter och blocket hade inte en rostflaga i sig dessutom.
Men man vet aldrig om det går att använda! Ska i morgon lämna över blocket till SPM i morgon som ska göra alla nödvändiga kontroller och bearbetningar så allt blir rakt,rent och borrat .020"
Målet blir en lagom 408cui stroker.
Mycket återanvänds från befintlig motor men självklart hela vevpartiet byts ut...Så behöver någon mycket fin vev, stakar och kolvar så ligger det här!
Ännu inget motorrecept 100% bestämt utan där får SPM hjälpa mig med lite goda råd. Köper allt obalanserat för sådant ska göras i Sverige! 

20170923_140247.thumb.jpg.fd1930853dde5fdddc70b330a8f7b70f.jpg

59c654d2d46b7_Skarmavbild2017-09-23kl_14_34_01.thumb.png.bb3e7b14fd51b53d20a0a82f485b3800.png59c6533859caa_Skarmavbild2017-09-23kl_12.26_12.thumb.png.9a972faf326f87c94729be5be2ff8391.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pendlar med olika alternativ nu...Man får lite olika svar från olika personer.
Stroker är lite känsligt på för hög kompression verkar det som...Frågan är vad den gränsen går om man ska bygga för 95-oktan
Någon med lite erfarenhet?

Med nedan urkröpta -18cc kolvar får jag ca 10:5 i kompression om det fungerar på 95?

Har förvisso nu frågat direkt av en amerikansk firma som tillverkar allt i USA så svar kommer här kanske!

Lite dyrare men som jag brukar säga "Gråt en skvätt när man betalar, men pengarna glömmer man snabbt! Kvar har man något att glädjas åt många år"

59c7f6fa8ab7d_Skarmavbild2017-09-24kl_20_15_57.thumb.png.b6b0cbf9b0bac451c0c2888e052ce89b.png

59c7f7a38f125_Skarmavbild2017-09-24kl_20_21_01.thumb.png.33d1bda1deb3be501eba27d61c6d9f18.png

 

Link to comment
Share on other sites

10.5 borde du väl kunna åka med dagens 95 vilken har rätt mycket sprit....  Lite go kam på det som gör det dynamiska kompet lite lägre sen så...

Prova Lunati/Howards lyftare.. funkar riktigt fint i gamla block ihop med storcirkelkam från 5.0 roller.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

För hålla ner budget tänkte jag lite miljövänlig och återanvända Edelbrock RPM 60cc topparna samt COMP CAM 35-425-8 rullkam.
Comp rullyftare med Ford spiderplate

59c8ffb30f208_Screendump_12962017-09-25.thumb.jpg.b10822ee3bd5efe9ac28c143d3b41f3d.jpg

Ska nog fungera fint och skulle jag bli hungrig efter effekt så går det ju byta ut.

Målet är i nuläget bara nå en bra funktion som man kan växa med, men vill ju inte ha en spikande motor på 95oktan

Fråga är om ökande kolvhastighet man får med stroker ökar risk för spikning?
 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Per Berglund said:

För hålla ner budget tänkte jag lite miljövänlig och återanvända Edelbrock RPM 60cc topparna samt COMP CAM 35-425-8 rullkam.
Comp rullyftare med Ford spiderplate

59c8ffb30f208_Screendump_12962017-09-25.thumb.jpg.b10822ee3bd5efe9ac28c143d3b41f3d.jpg

Ska nog fungera fint och skulle jag bli hungrig efter effekt så går det ju byta ut.

Målet är i nuläget bara nå en bra funktion som man kan växa med, men vill ju inte ha en spikande motor på 95oktan

Fråga är om ökande kolvhastighet man får med stroker ökar risk för spikning?
 

Har du kollat vad kombon ger i desktop dyno ? Jag vet att den inte är superexakt men mest på kul

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat vad kombon ger i desktop dyno ? Jag vet att den inte är superexakt men mest på kul


Nej jag har inte det programmet.
Men vet andra som prövat det och har stämt väldigt bra!
Väntar in förslag först från USA och sen har jag tänkt mäta upp RPM topparna.
Har hört de kan diffa en del....Jänke tolerans!!!
Link to comment
Share on other sites



Nej jag har inte det programmet.
Men vet andra som prövat det och har stämt väldigt bra!
Väntar in förslag först från USA och sen har jag tänkt mäta upp RPM topparna.
Har hört de kan diffa en del....Jänke tolerans!!!
Jag har det och kan slå in siffrorna om du vill när du har allt

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På "Motor Trend" råkade jag springa på ett avsnitt där dom just testar en 408
Ganska exakt så som min maskin kommer blir.
Enda skillnaden förutom insprutning är att jag gör rullkam med duration 230 / 236 och de testar vanlig flat tappet kam 241 / 247
Tror nog det ändå är ganska exakt samma resultat eller gnutta bättre med rullkam som har en bättre total lyft så det motsvarar nog flat tappet.
Sprutet ger några pollar mer men det skiter jag i bara det blir bekvämt! :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags börja jobba och börja hämta en kran på Jula.

Tror det är min 4e kran!

Har alltid sålt av när man är klar så man får se det som en billig hyra. Extra plus är ju att färgen matchar bilen.

Klart man ska jobba med lite klass! [emoji41]

010409f71d505531cb0fe90a20b050c2.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag bygger också rejält, de som jag byggt har ännu inte rasat. Ännu!!! ta i trä.

Men problemet för mig att jag har en stor maskin park... I dagens läge 8 bilar, alla ford med V8 utom en som är SKEV = Chevrolet  trans sport med V6 på tvären.

Streek week är skoj som f*n. Ok rakt fram men man ska komma mellan orterna som det körs på. Det är speciellt.

För 2 år sedan var mitt problem att jag skulle bara köra bankörning, Också skoj som f*n.

Lärde min yngsta son, kör dragracing och ha det trevligt som 16 åring istället för som en annan (trimma moped och bli jagad av snuten).

Tydligen blir det 3 olika bilar för mig...

Tydligen vet jag inte vad som är mest skoj..

Bygger om en bil nu för direkt banracing och den andra för Street Week.

Va fan ska man göra?

Tydligen måste man ha skoj.

Alla tycker olika, gillar ditt bygge med NA 408 baserat på 351 W. klassist och riktigt bra.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Mustangmike said:

Snabbt å smidigt :-) Liten fråga, är det för trångt att lyfta ut med lådan kvar?

Japp har lågt i tak men kapaciteten på kranen klarar inte den extra vikt framförallt.
Faktiskt syns det lite i videon att jag sätter foten på kranen...Hjulen bak hänger precis i luften.

Har lyft ut hela "paket" tidigare men man spar inget på det då det istället blir en massa kladd.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...