Jump to content

Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker


Per Berglund

Recommended Posts

Efter ca 8år i tjänst så passa jag på se över bränsle pumpen.
Dom brukar ta stryk när bilen få stå halva året.
Ska helst jobba mer.
Hitta inga fel men köpte en renoveringssats för 200spänn när det ändå är isär.

Jag fick nu hem Eastwood keramisk motorfärg matt svart och pumpen fick smaka på det först.

Väldigt trevlig färg!! Täcker perfekt och lättjobbad.
Mycket lång torktid trots jag tillsatt härdare men gör inget för mig.
Minst 24h torktid

Penselmålade och det ser ut som jag spraya så det flyter ut mycket fint!

f7234b6b947eef6abf501d8bd2c8c6b1.jpg92dc773d82224736f09f40da7502f23d.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
23 timmar sedan, Olle_L said:

Snyggt, Bara undrar, gjorde du något åt det eventuella ventil/topp problemet?

med andra ord: Hittade du vad som skadade ventilen i förra motorn?

Häls, Olle

 

Nej jag vet faktiskt inte varför bara en enda ventil var bränd.
Inga andra skador fanns förutom att alla ventilskaft hade hamrats av knastren så ingen av ventilerna gick att få ut.
Fick slipa alla skaft för få bort dom och köpt allt nytt.

Har väll kanske kört för hårt?
Kanske fel bränsleblandning?
Fel fjädertryck?
Sluta köra på Nitro metan?

Min senaste mest trovärdiga teori är att topparna var blå lackade innan och den blå färgen måste ha transporterat värmen till ventilerna ovanligt fort!!!
Därför byter jag nu färg till svart som enligt en Nobelpristagare i Fysik berättade ska vara lösningen på gåtan och därutöver dessutom tillför runt 150hästkrafter
Tänka sig att lite färg gör sådan skillnad!!

20171208_195726.thumb.jpg.b598eeedcc262fe8b76eef443b3f7b37.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Haha! samma teori som att massvis med klistermärken på sidan runt om bilen gör att det går snabbare..

Har väll kanske kört för hårt?   - nä, det ska hålla om allt är rätt..
Kanske fel bränsleblandning?  - Kanske? vem vet.. hörde du spikningar ibland? gick den varm på mätaren ofta?
Fel fjädertryck?       nä, tror inte det heller...brukar rassla/ticka i hydrallyfare när de kollapsar under för hårt fjädertryck (och kanske dåligt lyft) innan den sträcker ut ventilen så där..

Sluta köra på Nitro metan?   Ja, varför inte...nu är inte jag nån expert på race-motorer etc, men Nitro är kanske "asking for trouble"? Nitro gör väl inte ventilen längre i sig självt såklart, men massa extra effekt som blir värme kanske kan bidra om just den ventilen va lite svag/känslig/tight spel ? vad vet jag, bara gissar,...

Men, det kommer bli top när nya blir klar, stroker e tufft, du kommer älska det, speciellt mellan-registret, härligt vrid där va´ min erfarenhet av att åka 351w stroker (410)

Häls, Olle

 

 

Link to comment
Share on other sites

Medans färgen torkar så hoppar jag mellan jobbet.
Tillbaka till hyd bromsservo nu!

Fått nu en ny Borgeson pump och har en fråga här om någon mer har köpt en sådan!

Upptäcker att den har ett rätt stort axiellt glapp på 0.6mm vilket känns konstigt.
Har skickat support fråga till tillverkaren men någon här kanske vet?

20171209_145229.thumb.jpg.d7b639c7678fd112c541d9a7e0e95924.jpg

Link to comment
Share on other sites

Medans färgen torkar så hoppar jag mellan jobbet.
Tillbaka till hyd bromsservo nu!
Fått nu en ny Borgeson pump och har en fråga här om någon mer har köpt en sådan!
Upptäcker att den har ett rätt stort axiellt glapp på 0.6mm vilket känns konstigt.
Har skickat support fråga till tillverkaren men någon här kanske vet?
20171209_145229.thumb.jpg.d7b639c7678fd112c541d9a7e0e95924.jpg
Har en sån kan kolla

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Japp kört med den och det är bättre tryck överlag , speciellt på låga varv. Trodde du skulle köra ELpump från Mercan ?

Sätter du en T-koppling för returen eller borrar du in en extra retur ?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Per Berglund said:

Nej jag vet faktiskt inte varför bara en enda ventil var bränd.
Inga andra skador fanns förutom att alla ventilskaft hade hamrats av knastren så ingen av ventilerna gick att få ut.
Fick slipa alla skaft för få bort dom och köpt allt nytt.

Har väll kanske kört för hårt?
Kanske fel bränsleblandning?
Fel fjädertryck?
Sluta köra på Nitro metan?

Min senaste mest trovärdiga teori är att topparna var blå lackade innan och den blå färgen måste ha transporterat värmen till ventilerna ovanligt fort!!!
Därför byter jag nu färg till svart som enligt en Nobelpristagare i Fysik berättade ska vara lösningen på gåtan och därutöver dessutom tillför runt 150hästkrafter
Tänka sig att lite färg gör sådan skillnad!!

20171208_195726.thumb.jpg.b598eeedcc262fe8b76eef443b3f7b37.jpg

Black is black :-)

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Per Berglund said:

Medans färgen torkar så hoppar jag mellan jobbet.
Tillbaka till hyd bromsservo nu!

Fått nu en ny Borgeson pump och har en fråga här om någon mer har köpt en sådan!

Upptäcker att den har ett rätt stort axiellt glapp på 0.6mm vilket känns konstigt.
Har skickat support fråga till tillverkaren men någon här kanske vet?

20171209_145229.thumb.jpg.d7b639c7678fd112c541d9a7e0e95924.jpg

Jag köpte en sån där pump till våran Musse, den läckte mellan pumpen och huset.

Summit ville ha tillbaks den men sen kom dom på att det blev för dyrt så dom skickade ett nytt kit gratis :)

Den trasiga pumpen har ett glapp på ca 0.25mm  och den som sitterpå bilen kan jag tyvär inte mäta då bilen är borta på vintern.

Verkar lite sådär med kvalitén men den som sitter på bilen är tät och funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, RobbeStockholm said:

Japp kört med den och det är bättre tryck överlag , speciellt på låga varv. Trodde du skulle köra ELpump från Mercan ?

Sätter du en T-koppling för returen eller borrar du in en extra retur ?

Insåg jag inte har tid med för mycket special....Detta är bara skruva på plus även billigare än Elpump
Men mest bekvämlighet! :)

Blir nog en T-koppling

AwrsRfZ.thumb.jpg.45694ca8a3b7d289d92070b080c9ca44.jpg

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, J&K Johansson said:

Jag köpte en sån där pump till våran Musse, den läckte mellan pumpen och huset.

Summit ville ha tillbaks den men sen kom dom på att det blev för dyrt så dom skickade ett nytt kit gratis :)

Den trasiga pumpen har ett glapp på ca 0.25mm  och den som sitterpå bilen kan jag tyvär inte mäta då bilen är borta på vintern.

Verkar lite sådär med kvalitén men den som sitter på bilen är tät och funkar bra.

Ja man är ju alltid misstänksam med kvaliteten från US
Samtidigt är det förbryllande att det är så.
Med de kvantiteter man har där så är kvalitén något som blir viktigt för att inte åka på gigantiska reklamationskostnader.
Kanske bara är vi här i europa som är kräsna och amerikaner orkar nog inte ens bry sig reklamera

Link to comment
Share on other sites

Under åren har man hunnit prova mycket inom lackering.
Har lackerat ett antal bilar, våt/vattenlack anläggning på jobbet, pulverlackat på jobbet så nog känner man när man testar nått bra.
Hade aldrig testat Eastwood trots alla år inom bilhobby!
Kan bara säga helt fantastiskt produkt!

Har bara hunnit penselmåla än så länge men i veckan kommer även koppsprutan att få testa på!
Färgen är dryg som bara den och förvisso är ju ofta svart färg det (förutom Biltema) men man känner ändå när det är mycket pigment.
Färgen flyter ut fint och hänger kvar trots penselmålning.
Känns väldigt motståndskraftig bara av att repa med nageln.
Nu kör jag med härdare i så den blir extra beständig då.
Framförallt fick jag den matta homogena nyans jag sökte

Så för er som tänkt måla motorn svart som rosa kan jag varmt rekommendera det!

20171210_121437.thumb.jpg.df7d8abc4b301ce81b1e16e93e27fce8.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja man är ju alltid misstänksam med kvaliteten från US
Samtidigt är det förbryllande att det är så.
Med de kvantiteter man har där så är kvalitén något som blir viktigt för att inte åka på gigantiska reklamationskostnader.
Kanske bara är vi här i europa som är kräsna och amerikaner orkar nog inte ens bry sig reklamera

Stort land stora toleranser :-)

Link to comment
Share on other sites

Ju mer man petar desto mer hittar man!

Lusläste anvisning för RPM toppar och där står att man ska ha retainer 1,460" för rullkam.  Retainer jag hade är 1,375"

Hittar inte riktigt anledningen till varför man ska ha något större.  Kanske för den är tåligare?  Nån som vet mer?

Hur som helst började jag mäta tjocklekarna på retainers och insåg snabbt att de amerikanska toleranserna är givmilda!
En var 0,65mm tjockare än flertalet för stödet av innerfjäder

Man justerar ju efter ytterfjädern men innerfjädrarna kommer alltså få olika tryck!

Känns fel så dessa åker i bingen!!!!!

Dags kontakta Summit igen!! :(

"Edit"
Fann nu att fjädrarna kräver lite större retainers så hade blivit nytt oavsett toleranser

20171210_140748.thumb.jpg.a4f8e42d1622c796eed222aca4522416.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-09 at 15:28, Per Berglund said:

Medans färgen torkar så hoppar jag mellan jobbet.
Tillbaka till hyd bromsservo nu!

Fått nu en ny Borgeson pump och har en fråga här om någon mer har köpt en sådan!

Upptäcker att den har ett rätt stort axiellt glapp på 0.6mm vilket känns konstigt.
Har skickat support fråga till tillverkaren men någon här kanske vet?

 

Fick ett snabbt svar från Borgeson och glappet är helt normalt för typen.
Så ifall fler läst detta kan de lugnt köpa och bulta på.

5a2eadb940563_Skarmavbild2017-12-11kl_17_06_05.thumb.png.482dfb31a3ddc07eac724a6a5a489513.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, kollade igenom din tråd (äldre sidor) då jag tycker det är kul att följa projektet liksom...Såg Tuben-klippet från 20 Juli, 2016, "Mustang 1969 Shopping tour"..

Damn it!, tycker den såg ut att gå riktigt bra (trots) gamla "set up:en, med automat, gamla motorn och sprutet ! -

Svarade ju riktigt bra och kvickt på gasen lät/såg det ut som!

Bara en reflektion...Cool bil..

/Olle

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Olle_L said:

Hej, kollade igenom din tråd (äldre sidor) då jag tycker det är kul att följa projektet liksom...Såg Tuben-klippet från 20 Juli, 2016, "Mustang 1969 Shopping tour"..

Damn it!, tycker den såg ut att gå riktigt bra (trots) gamla "set up:en, med automat, gamla motorn och sprutet ! -

Svarade ju riktigt bra och kvickt på gasen lät/såg det ut som!

Bara en reflektion...Cool bil..

/Olle

Hej!

Ja det var inget fel alls på den kombon och vill inte låte självgod men jag hade slipat på det i många år och för generellt gatbruk var det så bra det kunde bli med 351W + C4 automat.
Skitkul att köra och saknar det ibland!
Däremot har automaten och särskilt C4 sina begränsningar när man har tänkt sig få en bekvämare bil.
C4 är en väldigt effektiv, billig och lätt byggd låda men var aldrig tänkt för effekt i större kaliber.
Man måste slänga många pengar på den och inte ens då är den särskilt driftsäker. Du kan inte ana hur många gånger jag byggt med dessa!

Kom till ett vägsjäl där man tröttnar på det går sönder, högt varvtal, värmeproblem och matchning av dyra turbiner.
Valet var först en automat 4R70W som är bombsäker och rolig! Men då jag gillar utmaningar så tänkte jag om och gick på manuell istället.
Nästan samma kostnad så varför inte byta helt??
Manuell har ju sina nackdelar den med men eftersom jag inte gillar att stå i en bilkö (vissa kallar det crusing) så var det ett bra val!
Manuell Tremec är lättare, färre komponenter, robustare och generellt driftsäkrare så man vågar ge sig iväg på en långtur.
4R70W hade förvisso klarat det mesta men totalt mer komplex......Keep It Simple är en viktig ledstjärna för mig och med 4R70W blir det ännu mer elektronik som kan krångla

Får se hur länge detta stannar kvar i bilen!!!!   Nästa gång åker hela drivlinan ut och in med en Tesla motor och en jävla massa batterier!! :)
Krävs ännu mer data men ingen mekanik så man får väl skola om sig helt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...