November 10, 20168 yr comment_153691 Inte är det till din 69:a eller? Jag fick för mig du körde med C6 eller aod på den... Ändrade %s av %s (%s)
November 11, 20168 yr Author comment_153699 Yes ska in i 69an och just nu demonterar jag C4an C6 skulle jag aldrig ta i med tång ens och inte AOD heller. :) Monterat sådana med stor bedrövelse! Så nu blir det ett komplett C4 kitt med alla tillbehör till övers ifall någon är intresserad !! Den kommer kosta dubbla utlandsresor för inget krut är sparat i den lådan och modifierad nästan över allt.
November 11, 20168 yr comment_153700 Har du nåt som kan komma till pass när jag ska fixa min 75:a? Återkommer till dig när jag plockat ur lådan. Gick det bra med spolarkontakten?
November 11, 20168 yr Author comment_153701 1 hour ago, lars.bruman said: Har du nåt som kan komma till pass när jag ska fixa min 75:a? Återkommer till dig när jag plockat ur lådan. Gick det bra med spolarkontakten? Kontakten till spolaren var strålande!! (ordvits) Tror inte min låda ens får plats i din modell faktiskt. Min låda heter på Ford språk C10 C10 är en C4 men har ett kraftigare hus och en större transmissionskåpa.
November 11, 20168 yr Author comment_153702 Kvällens skift blev att gänga ur den trogna C4.Ser plötsligt lite liten ut!Skönt det blir nu lite färre sönderslagna knogar!
November 12, 20168 yr Author comment_153707 4 timmar sedan, M Arreflod said: Berätta mer om ventilationshålen. Har aldrig sett sådana förut. Originalet på vissa C4 är bara ett litet rör med ett lock på. När man drar iväg så kastas oljan bakåt och upp genom ventilationsröret. Resultatet är då ofta olja på avgasröret och annat kladd Det du ser i bild är egenhändigt gjort. Kopplar på en slang där som jag bara drar upp en bit i motorutrymmet. Behövs ingen catchtank utan gravitationen håller oljan nedåt
November 12, 20168 yr comment_153709 Verkar som TKO600 har mindre dimensioner än din C10/c4. Annat är det med T56, jag vet...
November 12, 20168 yr comment_153710 7 timmar sedan, Per Berglund said: Originalet på vissa C4 är bara ett litet rör med ett lock på. När man drar iväg så kastas oljan bakåt och upp genom ventilationsröret. Resultatet är då ofta olja på avgasröret och annat kladd Det du ser i bild är egenhändigt gjort. Kopplar på en slang där som jag bara drar upp en bit i motorutrymmet. Behövs ingen catchtank utan gravitationen håller oljan nedåt Nej inte den, det är sedan gammalt. Jag menar hålen i sprängkåpan för det är väl inte bara för att du ska glutta på convertern
November 12, 20168 yr Author comment_153711 48 minuter sedan, M Arreflod said: Nej inte den, det är sedan gammalt. Jag menar hålen i sprängkåpan för det är väl inte bara för att du ska glutta på convertern Jaha dom! Gammalt trix när man kör High Stall converter Hade tidigare en rätt vass converter och som du vet genererar de värme. Körde då med hålad inspektionslucka som släpper in frisk luft i kåpan och kyler convertern en aning Värmen går sen ut upptill
November 12, 20168 yr Author comment_153712 Att mecka Mustang kör ont i både kropp och själ och av någon anledning känns det alltid som att bilen trillar isär mer än man behöver! Etapp 2 att installera hydraul huvudcylinder till kräver både akrobatik och en jävla massa skruvande! Visa sig också att broms boostern är bara att kasta bort och köpa en mindre. Får ej plats självklart! Som Ford ägare är man luttrad och det är bara skaka av sig och köra vidare!
November 19, 20168 yr Author comment_153777 Man brukar säga "en sak i taget" vilket jag i teorin håller med om!Fick ett stopp och väntar på delar, så under tiden körde jag igång 2 andra växellåds projekt så i praktiken funkar inte talesättet. ?Eller rättare sagt jävligt dåligt tålamod!Hur man än planerar så blir det alltid så här!Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
December 5, 20168 yr Author comment_153890 Då har man börjat hänga på koppling och det är en del kontroller som är ytterst viktiga att utföra. Som exempelvis att kåpan hamnar exakt i centrum av vevaxeln så inga vibrationer kan uppstå. Med manuell låda är toleranserna inte lika förlåtande som på automat.....1/10mm bör det inte gå över En hel del pillande bara manövrera in indikatorklockan Få dit hydraulcylindern var inte så svårt efter man rivit halva inredningen och krökt rygg och slagit sönder knoggarna sisådär 20ggr! Kiropraktorn nästa!! :( Men passade fint!....Åkte dock på byta broms booster
December 6, 20168 yr comment_153903 Den gamla ser inte original ut hade du inte bytt till en icke original tidigare hade det fungerat från början :)
December 6, 20168 yr Author comment_153904 Nej inte original och kommer från SSBC och skulle vara bättre men jag märkte ingen skillnad alls!
December 26, 20168 yr Author comment_154073 Julen är över och fick lite tid i garaget men väntar ändå på lite delar så det går sakta fram Dagens etapp var att ta en tugga av växellådsbalken för att få plats med TKO 600 lådan som är markerat. Även hålet för växelspaken måste justeras 6mm men betydligt enklare än balken
January 2, 20178 yr Author comment_154137 Angående centrering av kopplingskåpan laddade jag upp en film på det här. Den slog 25/100-delar så nu är ett par nya offset styrtappar påväg från USA så det kommer bli perfekt centrerat! Extremt viktigt på TKO eftersom drivaxeln är totalt styv och inte har något glapp i sig Efter nya styrtappar kom på plats så är toleransen 8/100-delar....Garanterat vibrationsfritt !
January 7, 20178 yr Author comment_154170 Efter tillslut fått iordning på kåpan så är det nu färre hinder Kunde börja med själva lådan och skruva ihop hydrauliska urtrampningslagret. Visade sig som vanligt att det inte var "Bolt On"! Instruktionen visade dåligt hur det ska chimsas in mot kopplingen men fick mycket snabba svar från Silver Sports ändå. Tycker ändå det är massa information i manualen som var självklara men saknas Fick dessutom egenhändigt leta upp en längre styrbult för lagret....Nu har jag resurser så var inga större problem men för de som inte har är det irriterande särskilt när det ska vara et komplett kitt avsett för bilen. Balken för växellådan passar dock perfekt! Som konstruktör har jag ändå åsikter om hur den är gjord....Känns lite klen på vissa ställen men det visar sig nog!
January 7, 20178 yr Author comment_154174 3 timmar sedan, RobbeStockholm said: Spännande , vilket jäkla jobb :-) Jo det är spännande.... Egentligen inget jätte knepig operation...Bara ta det lugnt vid detaljerna. Snart dags att sjösättas!
January 20, 20178 yr Author comment_154327 Pedalerna förökar sig och är nu 3!!! ? Blev även en del skrot kvar.
January 21, 20178 yr Author comment_154345 Efter ännu mera blodiga knogar, nackspärr och ett gäng diskbråck så är dragning av hydraul ledning till kopplingen klar. Blev som sagt tvungen byta ut servoklockan för att ge plats åt Willwood cylindern till kopplingen. I sin tur får man givetvis göra nya bromsrör. Bara hoppas det är tätt nu för det är inget roligt ställer att bygga på! :(
January 24, 20178 yr Author comment_154369 On 2017-01-22 at 13:53, RobbeStockholm said: Man blir svettig bara av att följa tråden , vilket meck Rätt lugnt ändå! Regeln är att max vara i garaget 1 timme och sen göra det flera gånger så ligger man och planerar och funderar däremellan...Då går det fort Dagens pill,pill är att koppla in elmanövreringen till stol låset. Detta är nog ett extremt udda tillvall och till vilken nytta kan man undra? Någon är som vet var knappen ska sitta till detta? Tror den ska lösa ut bara av att man tar i ryggen på något sätt
January 24, 20178 yr comment_154370 Var det inte så att dom med dubbla knappar i dörrstolpen hade denna utrustning? Har den blivit igen svetsad kanske,
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.