Jump to content

Ny bil, nya utmaningar!


Henke cmc 2171

Recommended Posts

Kunde ju inte låta bli o dra hem en gammal häck från ´85.

Sur o ful med manuell 4 petad rak fyra på hela 140cui.

Otroligt nog gick den igång utan problem efter att ha stått stilla i nästan tre år.

Gubben som haft den har lagt mycke pengar på den bla ny topp, nya lager i motorn, rivit växellådan i molekyler, ny framruta osv.

Tänkte ha den som bruksbil i vinter o kanske skämma ut mig på nån träff i sommar.

Lite att göra tills dess dock. Lacken är sträv som sandpapper,dålig tomgång, svarar inte perfekt på gasen osv.

Vart hittar jag "service" delar till den som rotor o fördelarlock? Hansenkatalogen hade inget i lager(o skulle inte få det heller..)

post-4998-144839172077_thumb.jpg

post-4998-144839172087_thumb.jpg

post-4998-144839172096_thumb.jpg

post-4998-144839172116_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan tipsa om vilka tändstift som ska sitta i bilen? Gärna med ett artikelnummer till biltema...

Var på Åbergs o köpte fördelarlock o rotor idag. Fick fel.. Sitter tydligen en fördelare från en turbo bil i min, så inget som jag köpt passade..

I min sitter det en rotor som mer ser ut som ett "lock", fästes med två skruv i fördelaren. Hittar den inte på rockautos sida heller som ändå var jäkligt bra.

Link to comment
Share on other sites

På Rock Autos hemsida finns ju som du säger ingen rotor som skruvas.

Inte ens 140cid Turbo

Någon kanske tagit fördelaren från en annan Ford motor ??

Har du försökt montera den ändå? Kan ju vara så att båda typer av rotor går att använda

Tändstift har du ju också en hel rad olika på Rock Auto att vraka ifrån

[ATTACH=CONFIG]17920[/ATTACH]

Link to comment
Share on other sites

Hittade tillslut nytt fördelarlock o tändkablar. Det gjorde susen! Gled igenom Bilprovningen med endast en uppmaning att skuva fast batteriet. Mycket trevlig besiktningsman!

Så om någon vill köpa en nybesiktigad Musse o köra med i vinter, hojta till! Har helt enkelt inte plats! Och ja, gumman e lite gnällig..

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...