Equus Posted January 4, 2012 Report Share Posted January 4, 2012 HejJag har en Edelbrock 1404, 500 CFM performerförgasare på en 289 med toppar för en 2-portsförgasare egentligen. Jag tycker att motorn går ganska fett och drar för mycket bensin.Edelbrocksförgasarna på 600 och 750 CFM säljs ju två varianter. En performervariant och en ekonomivariant. Har noterat att ekonomi varianterna har mindre primärmunstycken och ändrade nålar från .071 x .047 till .075 x .047. Sekundärmunstyckena är desamma.Jag vill göra om min 500 CFM förgasare till en ekonomivariant. Efter en koll i owners manual (s 10) har jag tänkt byta till primärmunstyckena .083 med .067 x. 055 nålar (REF # 10, 12 % magrare). Originalmunstyckena är .086 med .065 x .052 nålar. Beträffande sekundärmunstyckena anges .086 för (-12 %). Original är .095.Min första fråga är om bytet till dessa primärmunstycken och nålar verkar vettigt? Min andra fråga är om det är nödvändigt att byta sekundärmunstycken? 600 och 750 CFM ekonomivarianterna har ju samma sekundärmunstycken som performervarianterna.http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/pdf/carb_owners_manual.pdfE J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 5, 2012 Report Share Posted January 5, 2012 Hej.Byt munstycken och nålar, något annat behöver du inte göra,förutom ny justering av blandning och tomgång.Jag skulle inte tveka att byta även sekundär, din motor får lite för mycket även här med originalbestyckningen.Sekundärsidan arbetar när du kör bilen hårdare än normalt ochdet är också då förbrukningen stiger avsevärt:o. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 5, 2012 Report Share Posted January 5, 2012 Sekundären sällan man behöver bry sig om.Viktigt på primären är att du kanske även bör byta fjädrarna som stryper flödet till munstyckena beroende på motorns vacuum.Ofta kan det räcka med enbart fjädrar men nålar är säkerligen rätt att byta det medKöper du Edelbrocks kalibreringssats så får du ju allt medDu bör ju även se över tändsystemet så allt är korrekt justerat där också då det påverkar bränsleförbrukningen.Tändtider och kör du brytare justera in med kamvinkelmätare...Inte med bladmått som är "Big NO, NO" ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Equus Posted January 7, 2012 Author Report Share Posted January 7, 2012 HejTack för era synpunkter. Då testar jag nålar och munstycken enligt ovan. Jag ska kolla tändinställningen också. Jag har Pertronix Ignitor.E J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.