Jump to content

Projekt woodgrain ratt


ollel
 Share

Recommended Posts

Hej.

Efter ha lagt ut lite bilder på Egna bilder, tyckte P-O (Pools) att det skulle vara kul å se allt om min ratt tillverkning. Han skriver ju för härligt:).

Tänkte försöka skriva lite ihop med lite bilder å förklara hur jag gjort och förhoppningsvis insperera till fler liknande projekt. Detta behöver ju inte vara det bästa sättet, utan snarare tvärtom. Med det jag sett här på forumet, så finns det ett enormt kunnande. Så här började det i alla fall. En sprucken ratt i träimitation, äkta plast:). Tanken är väl att plast va lite billigare å göra än äkta trä. så varför inte försöka. Så jag valde mahogny. Man kan nog välja vilket träslag som helst, bara fantasin som begränsar. Valnöt är ju annars klassiskt. Sen kan man ju välja behandling utifrån tycke å smak. Finns ju oändliga kombinationer. Jag valde en mahognybets och en högblank lack. Första motgången va ju att jag trodde att metallen man ser på in och utsida var genomgående, alltså två skilda stycken limmade mot metall. Men så va inte fallet, utan två lösa metallringar. Allt är ju gjutet i ett helt stycke runt en metallram, 6x10mm, tillsammans med metallringarna Så till vad jag använt för verktyg. Visar med lite bilder oxå:). Batterimaskin,sticksåg,överhandsfräs,bänkslip,roterande rasp,vanlig rasp,mattkniv. post-5936-144839173883_thumb.jpg

post-5936-144839173874_thumb.jpg

post-5936-144839173893_thumb.jpg

post-5936-144839173951_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Började med att malla av original ratten på en mdf-skiva för att få diametern. Original ratten är 28mm tjock, därför använde jag en matrial tjocklek på 16mm. Då fick jag 32mm färdigt, lite slipmarginal. Passa sedan in 6 lika bitar i mallen och limma ihop dessa i ändträet. Använde ett 2-komponents epoxylim med ca 2 timmars öppningstid. Då har man möjlighet att justera och ändra om man vill. Har man brottom finns det ju 90sek oxå:). Sen var det avskalning av plast på ratten. Ett jäkla skärande med vass mattkniv. Den avskalade ratten la jag sedan på träet å rita av. Sen fräste jag ett spår på 6x6mm och fyllde spåret med epoxylm. post-5936-144839173987_thumb.jpg

post-5936-144839173962_thumb.jpg

post-5936-144839173971_thumb.jpg

post-5936-144839173978_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sen gjordes en uppsättning halvmånar som passades in i mallen och frästes på samma sätt. Dessa limmades inte. sen slipade jag till rundningan på in och utsida. Utsidan med bänkslipen och insidan med roterande rasp. Där var de ett passande hela tiden med tanke på dom lösa metallringarna. När så diametern va rätt så när som ca 2mm större på in resp. utsida, gjordes ett spår i träet för metallringarna. När dom så passa, limmades dom redan sågade bitarna på plats.post-5936-144839174006_thumb.jpg

post-5936-144839173995_thumb.jpg

post-5936-144839174002_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • post-5936-144839174046_thumb.jpg Efter detta slipades in och utsida jäms med mettallringarna. Sen mätte jag omkretsen med måttband och dela in ett lämpligt mått för vågmönstret på baksidan ratten. Jag fick ett mått på ca 3cm cc på vågmönstret. Fräste grovt med roterande rasp, sedan rasp för hand och slutligen sandpapper.

post-5936-14483917401_thumb.jpg

post-5936-144839174017_thumb.jpg

post-5936-144839174027_thumb.jpg

post-5936-144839174036_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så sen var det bara att nöta för hand med sandpapper. Först 60 papper och till sist avsluta med 400. Försänkte sedan hål för fusknitarna och limmade fast dessa. Tänkte att det kunde vara bra att lacka in dom , men det vsa sig inte så bra. redan efter första lckningen var dom helt fyllda, så jag lät det vara och borra ut dom och la i nya mot slutet, men kommer till det sen. Efter detta så var det 3ggr bets med restorer.post-5936-14483917408_thumb.jpg

post-5936-144839174053_thumb.jpg

post-5936-14483917406_thumb.jpg

post-5936-144839174072_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Även om det nu är lack som gäller, så ser ni vad som händer första strykningen. hur myckt man slipar innan så reser sig ändå träet lite. Så mellanslip med 400 papper gör susen. Minst 24 timmar mellan lackningarna i normal temp, typ 20 grader. Jag la ganska tunna lager, men ändå så att lacken "smälter ihop".post-5936-144839174097_thumb.jpg

post-5936-144839174086_thumb.jpg

post-5936-144839174105_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu vid 8:de lagret lack så la jag i fusknitarna. Så ser spillet ut från en stans som plåtslagare använder för håltagning i plåt. Så jag låna den och stansa ut nitarna i 0,5mm rostfri plåt. Så nu återstår det ett par lager lack till innan den är helt färdig:) post-5936-144839174144_thumb.jpg

post-5936-14483917411_thumb.jpg

post-5936-144839174124_thumb.jpg

post-5936-144839174135_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu vid 8:de lagret lack så la jag i fusknitarna. Så ser spillet ut från en stans som plåtslagare använder för håltagning i plåt. Så jag låna den och stansa ut nitarna i 0,5mm rostfri plåt. Så nu återstår det ett par lager lack till innan den är helt färdig:) [ATTACH=CONFIG]18134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18136[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18137[/ATTACH]

För jäkla fint hantverk!! Ratten e skit snygg!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...