Jump to content

Fe 428


Olsson026 CMC 2270

Recommended Posts

Hej.Håller på att demonterar en 428, ett A block men det visar

sig att den behöver borras men den är redan upptagen .030.Är det någon

som vet hur mycket till det ev. går att ta.Har även en liten fundering om

hur stort spel det ska vara i ventilstyrningarna, det är ca 0.25 mm är nog lite

mycket tycker jag.Har mätt med en idikatorklocka mot ventiltallrickan.

Christer./Gävle

Link to comment
Share on other sites

En tumregel är att inte gå under cylindervägg tjocklek på 1/8'' (Ca 3.2mm)

A blocken är ju inte lika kraftiga som C block så kolla väggen skulle jag göra absolut!

Rosten kan ju dessutom ätit upp en del av väggen genom åren

0.60'' har jag sett att folk borrat upp och funkat utan problem men blockets skick avgör ju hur länge det håller.

Tyvärr har jag dessutom hört att det är ganska vanligt cylindrar som spricker på FE även på mindre borr

Hurvida det beror på blocket eller på den som trimmat vet jag ej! :oops:

Ventilskaftet låter som om det är en decimal för mycket i spel!!

Link to comment
Share on other sites

Tack Per för svaret.Ska man göra en "sonic test" eller vad det heter.Ska inte bygga en

race motor,men det är nog kul om det håller en stund.Vet du någon bra firma i Gävle

regionen.Blir det nya överdim. kolvar så ska man balansera om vevpartiet om jag inte

fattat helt fel pga externt balansering.

Link to comment
Share on other sites

Troligen er den redan max borrad.

Se http://www.network54.com/Forum/74182/thread/994725400/428+PARTS+SELECTION-

Se også emnet core shift her;

http://www.network54.com/Forum/74182/thread/1228404463/Defining+Minimum+Core+Shift+Dimension

Her også. Even om blocket er från Che%#"a så er det samma problem på alla block; http://www.slantsix.org/articles/dutra-blocks/slant-blocks.htm

Dock KAN blocket va bra endå. Då måste du mæta sylinder tjokkleken innan borning. Om det er lite material i någon sylinder så kan den kansje fodras.

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Uhhh verkar som det är det vanliga svaret för Ford block som vanligt....Aldrig över 030 borr helst för tillförlitligheten

Balansering ska man ALLTID göra oavsett om du byter kolvar eller ej.

Garanterar livslängden samt förbättrar både gången och motorns prestanda.

Link to comment
Share on other sites

Okey johnrb. Det låter inte bra att det kanske är max borrat.Fodring cyl. låter inte så billigt

men det kanske är värt det vad vet jag.Det finns nog inte en uppsjö av 428 block heller.Finns det inte en test

man kan göra med en borr mellan cyl. väggarna i ett fryspluggshål stämmer det

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Balansering ska man ALLTID göra oavsett om du byter kolvar eller ej.

Garanterar livslängden samt förbättrar både gången och motorns prestanda.

Kräv en race-balansering och inkludera allt - från remskiva till flexplatta eller svänghjul/tryckplatta.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

A eller C block spelar ingen roll...det fanns båda delarna i tex Cobra Jet motorerna! Det som är bättre än det andra är om blocket har "reinforced webbing" finns både på A och C block! Borde inte vara några problem att borra .40 över, har själv gjort det på flera 428'or! Se till att du får allt internt balanserat, lite "stabilare" så...

post-35-144839174727_thumb.jpg

post-35-144839174732_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

A eller C block spelar ingen roll...det fanns båda delarna i tex Cobra Jet motorerna! Det som är bättre än det andra är om blocket har "reinforced webbing" finns både på A och C block! Borde inte vara några problem att borra .40 över, har själv gjort det på flera 428'or! Se till att du får allt internt balanserat, lite "stabilare" så...

Klart det går borra 040 om core shiften inte er åt helt fel sida, men kan va en ide å få en sonic check føre. Sen er vel kolvar i 040 inte nåt direkt hittat på hyllan!

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Det är inget "reinforced webbing" block.Kolvarna som sitter i enl. förra ägaren Probe forged flat top pistons det står 14471 .030 på dom

lika som du visade på ebay greven.

ska även vara SCAT forged H-beam connecting rods.Har inte rivit allt men kolvar och stakar ser bra ut.Sitter även C8AE-H toppar

på som är portade och mont 2.09/1.63 ventiler i.Kamaxel ska vara en Lunati solid lifter cam, 586/608” lift, 258/264 @ .050 dur.

men den är slut flera nockar är nedslitna och def tryckare.Sitter även en 1U vevaxel.Hoppas bara att inte allt för mycket delar

är def.Tror nog att det har kommit in vatten i några cyl. och blivit liggandes där ett tag,ser även ev en spricka i 2 cyl.Tänker

nog försöka att rädda blocket i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Aha, det är alltså 390GT toppar....14 hål för grenrören, eller? Hur som helst kan du med fördel "betonga" i botten av blocket för att få det lite starkare, sedan köra med en oljekylare för att kompensera kylningen! Funkar bra även på gatan... Det som är lite sämre är att det är ganska dyrt att fodra, om du måste pga sprickor. Du får nog ge ett par tusen per foder plus att du måste decka blocket! Ett tips om blocket inte går att rädda är att skaffa ett bra(sonic kollat) 390 block och borra det till 4.130, brukar fungera bra om ämnet duger! Låter hur som helst som en kul motor!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Topparna har 8 hål för grenröret så vet inte om det är gt toppar,skapligt portade i varje fall.Vet inte hur mycket det kommer att kosta,men ska iväg med blocket i början av nästa vecka till en lokal motorfirma i Gävle.Vad är värt att lägga ner i blocket tro,blocken är väll inte så lätta att få tag på tycker

jag,och finns det så är det massa jobb som måste utföras.

post-3239-144839174736_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då är det förmodligen "vanliga" 390 toppar....428CJ toppar har 16 hål för grenrören! Be firman om ett pris förslag om vad det kan tänkas kosta... Svårt att få tag i 428 block i Sverige. Om du kan hitta ett billigt 390 block så finns det grymt bra stroker kits i Us, blir 445Cui med ett sådant....kubik=hästkrafter!

http://www.survivalmotorsports.com/FEKitTech.html

http://www.carcraft.com/techarticles/ccrp_0808_ford_390_fe/index.html

//M

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej. Har några frågor om mina kolvar probe 14471 och vilka ringar man kan ha,hittade Total Seal Piston Rings CR756030 men det är plasma moly ringar.(vad det nu innebär) fungerar det på en gat-motor,har för mig att moly ringar inte håller så länge men kan ha fel

http://www.summitracing.com/parts/TSR-CR756030/

http://www.summitracing.com/parts/PBP-14471-030/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. Har lite frågor om ventilfjädrar. Kamaxeln jag tänker köpa har rekomenderat fjädertryck

på 347 lbs./in och dom jag har är på 377 lbs./in och är med dubbla fjädrar,går dom att annvända

till den här kamaxeln,går det att ev. ta bort innerfjädern kanske och mäta trycket tro.

MVH Christer

Link to comment
Share on other sites

Nej inner fjäder är till för att även stabilisera fjädern.

Provtryck de du har. Värdena stämmer kanske inte ändå och kanske ändå går att använda.

Köp annars rätt fjädrar för fjädertrycket är mycket viktigt att det är rätt

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...