Olsson026 CMC 2270 Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Hej.Håller på att demonterar en 428, ett A block men det visarsig att den behöver borras men den är redan upptagen .030.Är det någonsom vet hur mycket till det ev. går att ta.Har även en liten fundering omhur stort spel det ska vara i ventilstyrningarna, det är ca 0.25 mm är nog litemycket tycker jag.Har mätt med en idikatorklocka mot ventiltallrickan.Christer./Gävle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 En tumregel är att inte gå under cylindervägg tjocklek på 1/8'' (Ca 3.2mm)A blocken är ju inte lika kraftiga som C block så kolla väggen skulle jag göra absolut!Rosten kan ju dessutom ätit upp en del av väggen genom åren0.60'' har jag sett att folk borrat upp och funkat utan problem men blockets skick avgör ju hur länge det håller.Tyvärr har jag dessutom hört att det är ganska vanligt cylindrar som spricker på FE även på mindre borrHurvida det beror på blocket eller på den som trimmat vet jag ej! Ventilskaftet låter som om det är en decimal för mycket i spel!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted January 24, 2012 Author Report Share Posted January 24, 2012 Tack Per för svaret.Ska man göra en "sonic test" eller vad det heter.Ska inte bygga enrace motor,men det är nog kul om det håller en stund.Vet du någon bra firma i Gävle regionen.Blir det nya överdim. kolvar så ska man balansera om vevpartiet om jag intefattat helt fel pga externt balansering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Troligen er den redan max borrad.Se http://www.network54.com/Forum/74182/thread/994725400/428+PARTS+SELECTION-Se også emnet core shift her; http://www.network54.com/Forum/74182/thread/1228404463/Defining+Minimum+Core+Shift+DimensionHer også. Even om blocket er från Che%#"a så er det samma problem på alla block; http://www.slantsix.org/articles/dutra-blocks/slant-blocks.htmDock KAN blocket va bra endå. Då måste du mæta sylinder tjokkleken innan borning. Om det er lite material i någon sylinder så kan den kansje fodras.MvhJohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Uhhh verkar som det är det vanliga svaret för Ford block som vanligt....Aldrig över 030 borr helst för tillförlitlighetenBalansering ska man ALLTID göra oavsett om du byter kolvar eller ej.Garanterar livslängden samt förbättrar både gången och motorns prestanda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted January 24, 2012 Author Report Share Posted January 24, 2012 Okey johnrb. Det låter inte bra att det kanske är max borrat.Fodring cyl. låter inte så billigtmen det kanske är värt det vad vet jag.Det finns nog inte en uppsjö av 428 block heller.Finns det inte en testman kan göra med en borr mellan cyl. väggarna i ett fryspluggshål stämmer det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted January 24, 2012 Author Report Share Posted January 24, 2012 låter inte bra om man ej kan borra mer än .030 för att vara säker.Fodra all 8 cyl.låter lite owerkill.Måste kosta en förmögenhet eller vad tror du Per, några mer förslag hur jag ska göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 http://www.network54.com/Forum/74182/thread/1090359761/core+shift+and+checking+used+blockshttp://www.network54.com/Forum/74182/thread/1020601059/Drill+bits+for+preliminary+block+wall+thickness+checkhttp://www.network54.com/Forum/74182/thread/1022069163/Drill+bit+test-Jo stemmer at ni kan utføra et test mellan cylinder veggene, men problemet er at det berettar inte direkt vad core shiften er.Les lite i lenkene over.MvhJohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted January 24, 2012 Author Report Share Posted January 24, 2012 Tar nog och börjar med att testa med en borr så länge så får vi se vad som händer.Tack för alla goda råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 Balansering ska man ALLTID göra oavsett om du byter kolvar eller ej.Garanterar livslängden samt förbättrar både gången och motorns prestanda.Kräv en race-balansering och inkludera allt - från remskiva till flexplatta eller svänghjul/tryckplatta.Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 http://www.ebay.com/itm/FORD-428CJ-428SCJ-STANDARD-BORE-SERVICE-BLOCK-MUSTANG-SHELBY-/370579360130?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item5648404982 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 A eller C block spelar ingen roll...det fanns båda delarna i tex Cobra Jet motorerna! Det som är bättre än det andra är om blocket har "reinforced webbing" finns både på A och C block! Borde inte vara några problem att borra .40 över, har själv gjort det på flera 428'or! Se till att du får allt internt balanserat, lite "stabilare" så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 A eller C block spelar ingen roll...det fanns båda delarna i tex Cobra Jet motorerna! Det som är bättre än det andra är om blocket har "reinforced webbing" finns både på A och C block! Borde inte vara några problem att borra .40 över, har själv gjort det på flera 428'or! Se till att du får allt internt balanserat, lite "stabilare" så...Klart det går borra 040 om core shiften inte er åt helt fel sida, men kan va en ide å få en sonic check føre. Sen er vel kolvar i 040 inte nåt direkt hittat på hyllan!MvhJohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 Jag köpte 0.40 kolvar från Usa, fanns på hyllan! Skadar ju aldrig och sonic checka...http://www.ebay.com/itm/Ford-428-forged-Probe-pistons-flat-top-set-8-RACE-14471-/190374450671?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c533395ef#ht_3040wt_905//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted January 26, 2012 Author Report Share Posted January 26, 2012 Det är inget "reinforced webbing" block.Kolvarna som sitter i enl. förra ägaren Probe forged flat top pistons det står 14471 .030 på domlika som du visade på ebay greven.ska även vara SCAT forged H-beam connecting rods.Har inte rivit allt men kolvar och stakar ser bra ut.Sitter även C8AE-H topparpå som är portade och mont 2.09/1.63 ventiler i.Kamaxel ska vara en Lunati solid lifter cam, 586/608” lift, 258/264 @ .050 dur.men den är slut flera nockar är nedslitna och def tryckare.Sitter även en 1U vevaxel.Hoppas bara att inte allt för mycket delarär def.Tror nog att det har kommit in vatten i några cyl. och blivit liggandes där ett tag,ser även ev en spricka i 2 cyl.Tänkernog försöka att rädda blocket i varje fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 Aha, det är alltså 390GT toppar....14 hål för grenrören, eller? Hur som helst kan du med fördel "betonga" i botten av blocket för att få det lite starkare, sedan köra med en oljekylare för att kompensera kylningen! Funkar bra även på gatan... Det som är lite sämre är att det är ganska dyrt att fodra, om du måste pga sprickor. Du får nog ge ett par tusen per foder plus att du måste decka blocket! Ett tips om blocket inte går att rädda är att skaffa ett bra(sonic kollat) 390 block och borra det till 4.130, brukar fungera bra om ämnet duger! Låter hur som helst som en kul motor!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted January 26, 2012 Author Report Share Posted January 26, 2012 Topparna har 8 hål för grenröret så vet inte om det är gt toppar,skapligt portade i varje fall.Vet inte hur mycket det kommer att kosta,men ska iväg med blocket i början av nästa vecka till en lokal motorfirma i Gävle.Vad är värt att lägga ner i blocket tro,blocken är väll inte så lätta att få tag på tyckerjag,och finns det så är det massa jobb som måste utföras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 Då är det förmodligen "vanliga" 390 toppar....428CJ toppar har 16 hål för grenrören! Be firman om ett pris förslag om vad det kan tänkas kosta... Svårt att få tag i 428 block i Sverige. Om du kan hitta ett billigt 390 block så finns det grymt bra stroker kits i Us, blir 445Cui med ett sådant....kubik=hästkrafter!http://www.survivalmotorsports.com/FEKitTech.htmlhttp://www.carcraft.com/techarticles/ccrp_0808_ford_390_fe/index.html//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted February 17, 2012 Author Report Share Posted February 17, 2012 Hej. Har några frågor om mina kolvar probe 14471 och vilka ringar man kan ha,hittade Total Seal Piston Rings CR756030 men det är plasma moly ringar.(vad det nu innebär) fungerar det på en gat-motor,har för mig att moly ringar inte håller så länge men kan ha felhttp://www.summitracing.com/parts/TSR-CR756030/http://www.summitracing.com/parts/PBP-14471-030/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Plasma molly ringar funkar alldeles utmärkt på gatan, bra val av kolvar oxå!//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted February 20, 2012 Author Report Share Posted February 20, 2012 Det låter bra det,tack.Skulle nog även sitta fint med ett par Aluminium toppar typ edelbrock,det kanske finns någon här som har ett par beg. att sälja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted February 24, 2012 Author Report Share Posted February 24, 2012 Hej. Har lite funderingar om edelbrocks aluminium toppar 60058 och 60059 vad det är som skiljerdom åt och om det är någon som har någon erfarenhet av dom.MVH Christerhttp://www.summitracing.com/compare.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted March 5, 2012 Author Report Share Posted March 5, 2012 Hej. Har lite frågor om ventilfjädrar. Kamaxeln jag tänker köpa har rekomenderat fjädertryckpå 347 lbs./in och dom jag har är på 377 lbs./in och är med dubbla fjädrar,går dom att annvändatill den här kamaxeln,går det att ev. ta bort innerfjädern kanske och mäta trycket tro.MVH Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted March 9, 2012 Report Share Posted March 9, 2012 Nej inner fjäder är till för att även stabilisera fjädern.Provtryck de du har. Värdena stämmer kanske inte ändå och kanske ändå går att använda.Köp annars rätt fjädrar för fjädertrycket är mycket viktigt att det är rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson026 CMC 2270 Posted March 10, 2012 Author Report Share Posted March 10, 2012 Tack för det,blir nog att kolla trycket och se om dom duger annars blir det tillatt köpa nya som du säger.Finns nog ett sätt att räkna ut trycket till denlyfthöjd man har,har jag för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.