February 8, 201213 yr comment_111826 Hej,Har gjort lite uppdatteringar för att förbättra väghållningen på min musse -67 vilket har gett mycket bra resultat.Behöver lite tips för ytterliggare förbättringar utan för dybara ingrepp typ byte av alla bärarmar etc. Eller är det nästa steg ?Följande är gjort:Shelbysänkning framNya gasstötdämpare runt omKraftigare krängninghämmare framKrängingshämmare bakHårdare bladfjädrar med förstärka hänken bak.MonteCarlo stag.Har en kuggstångsstyrning liggandes som eventuellt kommer på i år men tänkte först byta till skivor fram.Kommer att byta från 14" till 15" med 60 profil hjul.Tacksam för tips från några med egen erfarenhet ?
February 8, 201213 yr comment_111829 Jag hade klämt dit ett panhardstag. Gör underverk för stabiliteten i bakvagnen.Sedan hade jag också monterat något bättre bussningar i reaktionsstagen fram.Hjulvinklarna gör också stor skillnad, prova med ganska mycket caster, 3-5º kan vara lagom.
February 9, 201213 yr comment_111835 Boxade länkarmar och Koni justerbara dämpare. Korrekt offset och rätt däck på fälgen. Kompromiss höjd på bilen (inte den höjd som ser tuffast ut, men den som funkar bäst).
February 9, 201213 yr comment_111845 När du får på vettiga hjul kommer du behöva panhardstaget. Har du dåliga däck nu så tas rörelser i sidled upp där i stor utsräckning. Stabilare däck rör sig mindre och då fortplantar det sig in i fjäderhänken/bussningar.Hårdare lägre fjädrar fram? Få undre länkarmen parallell med marken.Har du styrservo? Där kan du eventuellt tappa vägkänsla.Hjulinställning.
February 9, 201213 yr Author comment_111846 Tack för alla bra tips. Detta med panhardstag låter intressant. Bygger man själv eller finns det färdiga med fästen att köpa.? Ursäkta okunskapen, har bara meckat jaggabakvagn. Måste man svetsa, ta ned bakvagnen för att få dit dessa ? Tips på detta mottages gärna.
February 9, 201213 yr comment_111849 I min tråd finns det beskrivet hur jag gjorde ett panhardstag. Klingan har också gjort ett eget, leta i hans projekttråd så hittar du.Det handlar om att svetsa ett fäste i karossen och ett i bakaxeln, själva staget tillverkas av ett lämpligt rör och lite bussningar. Staget placeras parallellt med bakaxeln i samma höjd som drivaxlarna. Här är en bild:http://www.mustangclubsweden.org/attachment.php?attachmentid=10211&d=1294576154
February 10, 201213 yr comment_111857 När du får på vettiga hjul kommer du behöva panhardstaget. Har du dåliga däck nu så tas rörelser i sidled upp där i stor utsräckning. Stabilare däck rör sig mindre och då fortplantar det sig in i fjäderhänken/bussningar.Sekunderar här.En Mustang flexar väldigt mycket överallt. Du vill ett stadigt framparti och eventuellt binda samman fram o. bak hjälpram. Skumma nätet med "subframe connectors" för variationer.Hur mycket ombyggande av karossen man kan tillåta, är väl upp till var och en. Kanske "bolt-on" modifieringar är att föredra om man har en fin bil?Annars kan det bli svårt att återställa till original om man får den flugan....man vet ju aldrig.Idealet är väl två Mustanger, en söndagsbil och en rääääser?
February 10, 201213 yr comment_111866 Sekunderar här.En Mustang flexar väldigt mycket överallt. Du vill ett stadigt framparti och eventuellt binda samman fram o. bak hjälpram. Skumma nätet med "subframe connectors" för variationer.Hur mycket ombyggande av karossen man kan tillåta, är väl upp till var och en. Kanske "bolt-on" modifieringar är att föredra om man har en fin bil?Annars kan det bli svårt att återställa till original om man får den flugan....man vet ju aldrig.Idealet är väl två Mustanger, en söndagsbil och en rääääser?En del säger att bilarna blir för stumma med subframe, stämmer inte det?Ursäkta inhoppet, var bara SÅ nyfiken.
February 10, 201213 yr comment_111868 En del säger att bilarna blir för stumma med subframe, stämmer inte det?Ursäkta inhoppet, var bara SÅ nyfiken.Har svårt att tro att bilen ska bli "för" stum, lyft en ny bil med domkraft och lyft sedan mustangen vilken flexar mest?När man kör ska fjädrar och stötdämpare ta hand om väghållning och komfort inte en lealös kaross. ( lealös= slapp, vinglig, mjuk, vi säger så i västsverige;) )
February 10, 201213 yr comment_111882 ..................( lealös= slapp, vinglig, mjuk, vi säger så i västsverige;) )I Norge med ;-)
February 11, 201213 yr comment_111889 En del säger att bilarna blir för stumma med subframe, stämmer inte det?Ursäkta inhoppet, var bara SÅ nyfiken.Det är skillnad i utförande om du bygger för grus eller asfalt, därför kanske du hört olika versioner.Har dock ännu inte råkat på någon, som INTE skulle ha nytta av connectors på en jänk....
February 11, 201213 yr comment_111902 Jag bygger inte för grus.Nä, generell info bara. Har den fula ovanan att skriva irrelevant ibland.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.