stickan ht-68 February 14, 2012 Report February 14, 2012 Hej: Jag har en -68 Ford Mustang, Automat C4 med TCI shift kit ( allt nyrenoverat) och med 302:a block och ett Edelbrock Power Package Topp End.Kits, allt nytt. Till den har jag en ny Holley Street Avenger, 670 cfm med elchoke, ny den också Bränslepumpen är mekanisk, Carter, ny.Mitt problem är:Vid kall start och innan motorn har nått drifttemperatur så är den så gott som omöjlig att komma iväg. Lägger jag in Drive eller Back läge och med bra gas på pedalen så dör den på en gång. Jag måste vänta ca 3-5 minuter tills dess att den har fått någonlunda drifttemperatur och då går det att köra iväg. Har provat att koppla ur och spärra choken på fullt öppen och då går det att komma iväg på 1-2 minuters varmkörning men det är kärvt även det, man måste använda mycket gas. Vid normal driftstemperatur så är det inga problem.Den acelererar och svarar på gasen hur bra som helst och jämn gång på tomgång. Elchokens + kabel är kopplad till startreläet.Förgasaren är en Square Bore, sekundär typ VacumPrimär munstycke: 65Sekundär : 68Tändningen är ställd på 8 grader. Petronic, funkar hur bra som helst.Jag har ej skruvat något i förgasaren utan jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan dess, så jag är tacksam för alla tips.Mvh Stig Magnusson. Citera
PeterF February 14, 2012 Report February 14, 2012 Hej: Jag har en -68 Ford Mustang, Automat C4 med TCI shift kit ( allt nyrenoverat) och med 302:a block och ett Edelbrock Power Package Topp End.Kits, allt nytt. Till den har jag en ny Holley Street Avenger, 670 cfm med elchoke, ny den också Bränslepumpen är mekanisk, Carter, ny.Mitt problem är:Vid kall start och innan motorn har nått drifttemperatur så är den så gott som omöjlig att komma iväg. Lägger jag in Drive eller Back läge och med bra gas på pedalen så dör den på en gång. Jag måste vänta ca 3-5 minuter tills dess att den har fått någonlunda drifttemperatur och då går det att köra iväg. Har provat att koppla ur och spärra choken på fullt öppen och då går det att komma iväg på 1-2 minuters varmkörning men det är kärvt även det, man måste använda mycket gas.Vid normal driftstemperatur så är det inga problem.Den acelererar och svarar på gasen hur bra som helst och jämn gång på tomgång. Elchokens + kabel är kopplad till startreläet.Förgasaren är en Square Bore, sekundär typ VacumPrimär munstycke: 65Sekundär : 68Tändningen är ställd på 8 grader. Petronic, funkar hur bra som helst.Jag har ej skruvat något i förgasaren utan jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan dess, så jag är tacksam för alla tips.Mvh Stig Magnusson.Hur menar du när du säger kopplad till startrelät? är sladden kopplad på lilla signalkabeln eller på kabeln till startmotorn, eller på andra sidan som är ständig spänning? oavsett koppling så känns det inte rätt.mvh Peter Citera
stickan ht-68 February 14, 2012 Author Report February 14, 2012 Hur menar du när du säger kopplad till startrelät? är sladden kopplad på lilla signalkabeln eller på kabeln till startmotorn, eller på andra sidan som är ständig spänning? oavsett koppling så känns det inte rätt.mvh Peterden är kopplad till polen på startreläet som det ligger spänning på. Inte den från startmotorn eller den lilla signalkabeln. Men jag har provat att inte ha kabeln kopplad någonstans och problemet är ju detsamma.Kan det bero på något av munstyckena. Citera
Dr Frelin February 14, 2012 Report February 14, 2012 Hade gissat på att den går alldeles för fett men det borde ju synas direkt på stiften... Citera
stickan ht-68 February 14, 2012 Author Report February 14, 2012 Hade gissat på att den går alldeles för fett men det borde ju synas direkt på stiften...Det är något jag inte har kollat,är på resande fot tills början av Mars ,då får jag ta en titt på stiften när jag kommer hem.Kör med Champion RC12YC Citera
PeterF February 14, 2012 Report February 14, 2012 den är kopplad till polen på startreläet som det ligger spänning på. Inte den från startmotorn eller den lilla signalkabeln. Men jag har provat att inte ha kabeln kopplad någonstans och problemet är ju detsamma.Kan det bero på något av munstyckena.Då ligger ju choken alltid på spänning? Vilket innebär att den aldrig stänger. Citera
PeterF February 15, 2012 Report February 15, 2012 Kollat så förgasaren inte ligger och flödar över? Alltså att flottören stänger ordentligt. Kör du med el pump eller orginalEdit: såg att du ha de ny pump. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 15, 2012 Report February 15, 2012 Hej.Jag har nog haft samma jä-la problem med min nya Holley 570, nyoch en jä-la massa strul:mad:.Jag köpte en begagnad Holley 600 packade om och bytte diverse,grundinställde och den funkade utan problem, kallstarter ochvarmstarter el choke problemfritt:confused:.Tillbaka till min nya Holley 570, jag beslutade hösten 2011 att någotmåste göras det är ju f-f en ny förgasare, jag byggde om till manuell choke, nu är det inga problem längre.Jag kan bara konstatera att det är något med elchoke som inte är rätt, jag skruvat massor i massor av år (40) utan några som helst problem.Men det är också så att dom nya Holley förgasarna bygger på gammalteknik som blandats med ny, sedan har man tagit hjälp av billig tillverkning i Asien, det kan inte bli bra. Citera
stickan ht-68 February 20, 2012 Author Report February 20, 2012 fick tag på instruktionsbok till min Holley så nu ska jag börja om från början med inställningarna. Har pratat med några andra med samma problem och dom har gjort som Lars byggt om till manuellt och då har det funkat. Tack i alla fall för era tips. Till Peter F: det är en Carter (mekanisk) sprillans ny. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.