Jump to content

Recommended Posts

Kan ngn ge ett tips om vad det kan vara för fel, stort super-tack!

Har aldrig användt denna bilen innan (ny för mig). Tidigare ägaren kan jag ej prata med (han är för gammal och fattar ingenting).

Bilen är mkt fin, men upptäckte att kupéfläkten ej gick och att belysningen till växelväljaren på golvet (automatlåda) ej funka. Såg att en säkring var borta och stoppade i säkring. Då fungerar fläkten och lampan till belysningen till växelväljaren, men stänger man av tändningen, så fortsätter fläkten att gå och lampan att lysa (tills man tar ut säkringen). Så kan man ju inte ha det. Naturligtvis kan man stänga av fläkten med reglaget, men fläkten skall ju stanna när man slår av tändningen.

Hur f-n har det kunnat bli så här?

Tack för tips!

Mvh Christian

Hej,

För mig låter det som tändningslåset som är dåligt. Kolla andra funktioner som brukar gå på tändningen.

Mvh Olle

Hej och tack för tips!

Jag har en som hjälper mig och jag sade faktiskt till honom att kanske det kan vara fel på tändningslåset, men han sade då att det har han aldrig varit med om. Men nu tar jag ditt tips på allvar och skall dubbelkolla detta igen (med andra funktioner).

Vad finns det mer för funktioner som går på samma tändningslås-strömsättning som kupéfläkten?

(jag vet inte vad - är nytt för mig)

--- Bromsljus?

--- Radio?

--- ???

Tacktack...

Hej,

Bromsljus och ev backljus går väl på tändningen. Radion kan ju vara kopplad på konstantström, så den kan ju vara tveksam å kolla med:)

Mvh Olle

Felet är löst nu.

Lampan till växelväljaren (Automat) var alltså ej inkopplad och där låg 2 lösa kablar. När man provade koppla kablarna till växelväljarlampan så den lös, så startade fläkten om fläktswitchen var aktiverad. Man kunde stänga av fläkten, men om fläkten var påslagen och man tog ur nyckeln ur tändningslåset, så fortsatte fläkten att gå. Det visade sig att ngn kopplat lampan till växelväljaren till allmäna belsyningen som alltid har tillgång till + även när tändningen är avslagen. Detta gjorde att + strömmen gick ’bakvägen’ och försedde fläktmotorn med konstant + så att fläktmotorn i likhet med t.ex. parkeringsljusen gick att använda när tändningen var avslagen. Lampan till växelväljaren skall vara switchad över tändningslåset. Varför någon kopplat fel är okänt, men tydligen har man observerat felkopplingen, eftersom säkringen till fläkten var urtagen.

Tack Mats för bra hjälpmedel!

&

Tack för god support från andra!

Tack så jättemkt för ert engagemang och tips!

Skall kolla mail nu Mats, tack!

Och vad sa Mats i sitt mail? Eftersom problemet är löst?

Mvh.

P-O

Hejsan

Mats skickade ett elschema som PDF-fil till min e-mail. Jag hade inget elschema, men när jag fick det, så fick jag god förståelese för hur elsystemet är upplagt och det är inte så svårt - jämfört med dagens bilar (jag jobbar VOLVO).

Jag renoverar gamla flipperspel som hobby, så elscheman har jag läst hundratals eller tusentals kanske...

Problemet i sig löstes inte av mig, utan av en som hjälper mig och han heter Jonas och bor i Filipstad - STORT tack Jonas!

Ha en trevlig helg allihopa!

Mvh CS

Inget hemligt, jag skickade över elschemat bara. Det behöver man för att begripa hur Fordkonstruktörerna tänkte. Just regleringen av fläkthastigheten är en udda lösning men antagligen kostnadseffektiv.

//Mats

Hejsan

Mats skickade ett elschema som PDF-fil till min e-mail. Jag hade inget elschema, men när jag fick det, så fick jag god förståelese för hur elsystemet är upplagt och det är inte så svårt - jämfört med dagens bilar (jag jobbar VOLVO).

Jag renoverar gamla flipperspel som hobby, så elscheman har jag läst hundratals eller tusentals kanske...

Problemet i sig löstes inte av mig, utan av en som hjälper mig och han heter Jonas och bor i Filipstad - STORT tack Jonas!

Ha en trevlig helg allihopa!

Mvh CS

OK, aj haj!

Var bara lite nyfiken.:oops: Elscheman har jag mycket erfarenhet av, men mest då från radio/tv/stereo

från 70-80-talet. Jobbade som radio/tv-tekniker i 8 år. Scheman från USA-bilar får man läsa både

en och två gånger innan man förstår hur dom tänkte. Hur enkel elen än är i våra gammelbilar, så

förstår man inte varför dom måste göra allt så svårt att läsa. Schemat för 67-68 i manualen är ju

dessutom felaktigt på vissa ställen! Åtminstone vad det gäller min bil. Och att man måste bläddra

till flera andra sidor hela tiden är ju bara jobbigt!

Äh, nog med klagomål nu...

Trevlig helg!

Mvh.

P-O

Min erfarenhet av elscheman för produkter som förr tillverkades i ett större antal under en längre period, är att det sällan stämmer 100% och att vissa detaljer saknas och aldrig blir uppdaterade. Det är trist, men så verkar det vara jämt. De enda som hade bra uppdaterade elscheman var de egna verkstäderna - som naturligtvis uppdaterades kontinuerligt.

När det gäller VOLVO idag, så ligger allt 'online' och varje uppdatering som släpps finns nästan omedelbart på nätet för verkstäderna - inga manuella uppdateringar skickas längre (vad jag vet).

Fel blir det nästan alltid i första utgåvan av komplexa dokument.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...