rossander March 13, 2012 Report March 13, 2012 Hej!Blir till att sätta i en ny kamaxel i 289:an i vår. Det som ska i är en Comp cam xe256H. Brukar ni gradera kammen och mäta ut exakt TDC enligt typ denna instruktion? http://www.fordmuscle.com/archives/2007/04/DontBeRetarded/ Verkar lite överkurs tycker jag. Vad säger ni som vet? Citera
1096 March 13, 2012 Report March 13, 2012 Att ta ut en "riktig" nolla på motorn är aldrig fel när du ändå är där så att säga... Det är inte för sällan som timingpointer inte stämmer mot svängdämpare osv så det är enligt min åsikt ingen överkurs. Sen att kolla upp kammen är alltid spännande... så man ser att den stämmer nåt som är mot kamkortet eller hur man nu vill ha den - före eller efter så att säga.. Att lyft och tider/duration stämmer med just dina vippor osv... Kan vara lite pilligt med hydraullyftare men jag brukar använda mig av "gamla" okej lyftare där fjädern är borttagen under kolven inuti lyftaren så denna blir "död". /J Citera
JanneJ March 13, 2012 Report March 13, 2012 Hej!Blir till att sätta i en ny kamaxel i 289:an i vår. Det som ska i är en Comp cam xe256H. Brukar ni gradera kammen och mäta ut exakt TDC enligt typ denna instruktion? http://www.fordmuscle.com/archives/2007/04/DontBeRetarded/ Verkar lite överkurs tycker jag. Vad säger ni som vet?Jag har exakt den kamaxeln i min 302:a. Monterade den enligt märkningen och det fungerar kanonbra. Mycket trevlig karaktär, bra tryck redan från låga varv, en suverän allroundcam. Citera
rossander March 14, 2012 Author Report March 14, 2012 Tack för era svar. Börjar med att mäta upp den riktiga nollan, sedan får vi se vart jag hamnar... Citera
ThomasFB March 15, 2012 Report March 15, 2012 Jodå, bra att "nolla in" exakt. Därefter kan man avvika från "rakt upp", beroende av vad man föredrar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.