gustaf Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Attans vad jobbigt det blev ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Se där ja! Var ju ordentligt med... Bara fila till o åka vidare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted March 13, 2012 Author Report Share Posted March 13, 2012 Så här fint blev det ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted March 14, 2012 Report Share Posted March 14, 2012 Fråga var det mellan 3:an och 4:an har själv varit med om det 2ggr i mitt fall verkar det vara återkommande.Varje gång har det varit en misständing först och sen är det kört Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted March 14, 2012 Author Report Share Posted March 14, 2012 Hej Andrew. Nej det var mellan 5 :an och 6:an. och det verkar som det blåste från 5:an mot 6:an. Det satt nämligen aluminium på 6:ans cylindervägg mot 7:an. Det gick märkligt nog att ta bort, dock syns det lite av det på väggen. Jag borde nog ta kompprov, men motorn verkar inte dra olja eller röka blått och oljan håller färgen. Ingen förändring av vevhusventilationen heller. Jag hade kört en tank med VP 105 innan utan att ändra besyckning eller tändning. När toppackningen går i bakkant pratade man om värmeproblem för 30 år sedan, dvs på den tiden när jag trodde att jag kunde något om motorer. Har du också svetsat din skada ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted March 14, 2012 Author Report Share Posted March 14, 2012 Andrew. Hur jag hittade felet!Jag märkte ju att bilen inte gick riktigt bra, misstände och tappade orken, dvs slutade spinna på 3:an med gatdäck. Läste då av tempen på heddersen med IR-tempmätare ( underbart verktyg ) 5:an var då mycket kallare än de andra, dock höll 6:an faktiskt ingen anmärknings bar förändring, men det berodde nog på att 5:an tänder efter 6:an och hjälpte till att hålla trycket i 6:an . Trodde ju att det tändstiftet lagt av,och det var ju mycket riktigt sotsvart. Efter montering av nytt stift 2 ggr med samma reultat så var det ju bara att riva. Kan det möjligen vara så att misständningen inte orsakar skadan utan är ett tecken på att skadan uppstått ?Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted March 15, 2012 Report Share Posted March 15, 2012 Hej Gustaf.Japp min är oxå svetsad och sen planslipa jag topplocket och det har funkat i fyra år utan problem. på min bil började det med att en vippa lossnade på 5:ans cylinder efter diverse lekstuga.efter att det var åtgärdat så var jag ute och lekte och fick en misständning och efter det blev det obalans i motorn.Värme problem har jag inte haft på min bil tvärtom så har jag blivit tvungen att köra med vinter termostat för att få upp värmen. Varför jag undrade är för att jag råkat ut för detta en gång tidigare på 80 talet och då var det på samma cylinder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted March 15, 2012 Author Report Share Posted March 15, 2012 Ok Andrew !Kul med respons !Mvh Gustaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.