Jump to content

Glappande hjulbult i bromsskivan?


Recommended Posts

Jag håller på att bygga nya bromsar till Mustangen och det blir precis som Trans-Am bromsarna när det begav sig. Det är Ford/Lincoln fullsize bromsskivor och bromsok som moteras på mustangens trumbromsnav och sedan hemmasnickrade fästen till bromsoken.

Nu när jag skall sätta ihop skivorna med naven så sätter man skivan bakom navet och det är så det satt på Ford fullsize i mitten av sextiotalet. Det är t.o.m. specificerat på skivorna "behind the hub". Jag har då skaffat hjulbultar till Ford fullsize som då först går igenom hålen i bromsskivan och sedan pressas fast i hålen i navet. Det är bara det att hjulbulten är något mindre i diameter (0,625') än hålen i skivan (0,64'). Jag tycker att det borde passa bättre eller är detta kanske rätt? Sitter skivan ändå still när man pressar och drar ihop allt?

På bilden ser man att skivan ska sitta på den tjockare delen närmast skallen men det är ändå 0,015' glapp:confused:

post-5487-144839177482_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Centrerar skivan enbart på bultarna?

Ja, i mitt fall i alla fall. Vet inte hur navet ser ut på fullsize. Vet inte hur det blir när alla bultar kommer i och sitter fast i navet - om alla fem hjulbultar i kombination gör att det funkar?

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste borde vara att inte skivan:

1: Sitter löst

2: Inte är centrerad

vanligtvis brukar skivor centrera på navet så jag förstår dina funderingar, å andra sidan ska du inte hålla på att bromsa hela tiden..

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste borde vara att inte skivan:

1: Sitter löst

2: Inte är centrerad

vanligtvis brukar skivor centrera på navet så jag förstår dina funderingar, å andra sidan ska du inte hålla på att bromsa hela tiden..

1. Det kommer den inte göra när allt är ihop och hjulet sitter fast.

2. Detta är det jag är osäker på. Det finns ju risk att det blir obalans om skivan inte blir centrerad.

Är det någon som har en fullsizeford med original bromsskivor som kan kolla på baksidan hur skivan centrerar?

Går det att beställa special hjulbultar?

Link to comment
Share on other sites

Efter överläggning med svärfar i garaget så kom vi fram till att det kommer funka och att skivan blir tillräckligt centrerad på hjulbultarna. Det är inte mycket bättre tolerans när man centrerar en skiva på navet. Glappet finns troligen för att kompensera för tveksamma toleranser från fabrik. Nu ska bara fästena till bromsoken fixas också...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...