ht67 cmc 1502 June 2, 2004 Report June 2, 2004 Hej!Nu har jag satt dit en ny HBC men det fungerar fortfarande inte! Samma fel!Om man trycker ner pedalen efter 30 sek. - 1 min. efter att man pumpart upp tryck sa gar pedalen i bott! Luft i systemet verkar inte finnas!Nagon som har ideer? Citera
Gäst June 2, 2004 Report June 2, 2004 Ja det kan vara ett helvete med huvudcylindrarna!!! Du måste lufta huvudbromscylindern innan du monterar in den i systemet.Det följer nästan alltid med 2st plastpluggar i kartongen.Har du kvar dom?Skruva in dom i botten på utgående hål och lätta en aning på dom.Nu kan du lufta enbart cylindern.Plasten släpper ut olja men hinner sluta tätt innan luft går in igen.När du är klar skruva åt främmre plastpluggSkruva sen bort enbart den bakre plastpluggen och installera den bakre bromskretsen och lufta enbart hjulcylindrarna bak.Skruva sen bort den främmre plastpluggen och installera främmre kretsen och lufta igen.Nu borde det gå!Funkar det inte så kan du fått en trasig huvudcylinder! Jag har fått en splitt ny cylinder där det läckte mellan kretsarna! Citera
ht67 cmc 1502 June 3, 2004 Author Report June 3, 2004 Tack Per, ska testa detta. (Sitter i medelhavet på semester men är snart hemma igen...Mussen tar man inte semester ifrån!) Under tiden får min bror försöka...men han börjar ge upp! Men det verkar vara precis som du säger. Återkommer med resultat! Citera
ht67 cmc 1502 June 5, 2004 Author Report June 5, 2004 Nu är jag tillbaka i Sverige igen! Luftning av HBC har skett precis som Per B. skrev plus ett flertal andra varianter men det funkar bara inte. Han som jag beställde av säger att det inte är alls är troligt att HBC:n är trasig. Men vad gör man när det INTE går att lösa problemet? Det går inte att se någon luft någonstans men efter 30 sek. så går pedalen i bott utan motstånd. Att pumpa upp och hålla trycket går bra utan att pedalen sjunker det minsta.Ska jag beställa en till HBC till för ytterligare 700.- för att bevisa att det är fel på den första...eller...Vad händer om problemet kvarstår? Vad ska jag hitta på då? Jag kunde aldrig drömma om att ett byte av HBC skulle vara ett av de svåraste momenten som finns att utföra på en Musse... Råd, ideér och erfarenheter emottages tacksamt! Citera
Darne June 6, 2004 Report June 6, 2004 Hej!Bytte cyl. förra veckan och måste haft en väldig tur för jag pumpade inte ens upp tryck i cyl. innan montering och det gick bra ändå efter luftning. Jag hade dock otur med vacumklockan som hade gått läck, så nu måste jag fixa den. Hoppas det löser sig med cyl för dej."Darne" CMC 1080 Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 6, 2004 Report June 6, 2004 Nu är jag tillbaka i Sverige igen! Luftning av HBC har skett precis som Per B. skrev plus ett flertal andra varianter men det funkar bara inte. Han som jag beställde av säger att det inte är alls är troligt att HBC:n är trasig. Men vad gör man när det INTE går att lösa problemet? Det går inte att se någon luft någonstans men efter 30 sek. så går pedalen i bott utan motstånd. Att pumpa upp och hålla trycket går bra utan att pedalen sjunker det minsta.Ska jag beställa en till HBC till för ytterligare 700.- för att bevisa att det är fel på den första...eller...Vad händer om problemet kvarstår? Vad ska jag hitta på då? Jag kunde aldrig drömma om att ett byte av HBC skulle vara ett av de svåraste momenten som finns att utföra på en Musse... Råd, ideér och erfarenheter emottages tacksamt!Hej.Det låter konstigt att du inte kan behålla trycket dådu pumpar upp och håller tryck med foten. Om pedalen sjunker under tryck finns det bara tvåsaker luft eller läck. Har du servo ?Kolla noga alla hjulcylindrar kan finnas liten läckai någon av dessa. Du borde se om det läckt någon stans på vägenså som rör,gummiledningar, framför allt så skalldu kolla på insidan av torpedväggen där huvud-cylindern sitter. Jag har själv bytt huvudcylinder och hjulcylindrar bak på min mach1a förra vintern och behövde bara montera cylinder och fylla bromsvätska (silicon) lufta och sedan var allt ok. :wink:Jag tror inte det är fel på huvudcylindern utan feletfinns någon annan stans på vägen. Det är mycket vanligt att hjulcylindrar läcker och dettar ett tag innan man upptäcker läckan pga att detsitter gummibälgar över kolvarna och det tar en stund innan det blir så mycket vätska så det rinner ut synligt. Kolla hjulcylindrarna noga ett råd från mig. :wink: Citera
ht67 cmc 1502 June 6, 2004 Author Report June 6, 2004 Hej!Det är ingen servo, och än har vi inte sett någon läcka. Bromsarna fungerade perfekt ända till jag skulle byta bromsslangarna fram. Det var då allt började... Efter luftning av hela systemet händer följande:Det går fint att pumpa upp ett tryck och då hålla det, dvs. pedalen sjunker inte alls. Problemet uppstår när man väntar ca 30 sek utan att röra bromspedalen, då går den i bott när man provar.Det är alltså samma fenomen med både den gamla och nya HBC:n. Vilket i sig gör att man misstänker något annat men då skulle man ju inte kunna hålla trycket? Ingen av de som hjälpt mig med detta knepiga problem är några nybörjare när det gäller att skruva med bilar, och ingen vet hur det ska lösas, så snart börjar nog även jag ge upp... Citera
Lygdman cmc813 June 6, 2004 Report June 6, 2004 Låter knepigt, men det låter helt klart som att det är luft någon stans eftersom du kan pumpa upp trycket och då håller tycket. Hade det varit något fel på HBC hade pedalen med största sanolikhet sjunkit. Så jag skulle fortsätta med luftingen, på det gamla beprövade viset.. en sitter i och pumpar upp tryck och en annan släpper ut trycket ett ställe i taget. För har man bytit slangarna kan det bli en hel del luft som måste ut. Lycka till, och ge aldrig upp :wink: Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 En fråga!Har du bytt från trummor till skivor?Har du bytt något annat? Orginal?Har du skivor med 1-kolvsok så kan gummipackningarna i bromsoken vara slut eller fastnat i loppet.Ett vanligt problem som lätt uppstår.kolven i oket har en gummitätning som kanske har fastnat i loppet.Det som händer när du pumpar är att du fyller oken med olja och får då tryck som du beskriverNär du släpper pedalen så "drar" gummitätningen sakta tillbaka kolven så långt att oljan inte räcker till för ett nytt pumptag.Du måste alltså börja pumpa för att få fram kolven!?Förstår du min fundering?Kolla alltså glappet som blir mellan bromsskivan och bromskolvenFast visst har du väll trummor eftersom du inte har servo?Kom just på det! Citera
ht67 cmc 1502 June 7, 2004 Author Report June 7, 2004 Hej!Tack för att ni hjälper mig, det behövs! Så här ligger det till för att göra en lång historia någorlunda kort...Från början lev. bilen med rak 6:a. Jag tror därför, att det satt trummor fram från början? Jag har ventilerade skivor fram, trummor bak.Sen har jag hört att Mussar med 6:a bara har 4 pinbult för fälgarna och V8:an har 5. Men om detta stämmer vet jag inte. Jag har 5. Så dredan där kan ju bilen ha "konverterats" till V8.Sen fick jag till min fasa se att bromsslangarna till -67 inte passade, och efter lite felsökning tillsammans med Norrlands Custom via telefon kom vi fram till att jag har -68:ans "en-kolvs" broms-ok på fram. Nu sitter de "nya" -68:a bromsslangarna på plats utan problem. Det är sedan dess det har strulat som jag beskrivit tidigare. Jag (vi) har nog tryckt igenom 5 liter bromsvätska i systemet utan att kunna se luftbubblor.Mycket intressant ide med gummitätningen. Lika bra att beställa nya med en gång! Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 Där har vi problemet!Du kan inte köra med manuell bromspedal för trummor på en bil med skivbromsar!Slaglängden är för kort för att få fram oljan.Du måste byta till pedal för skivbromsarTidigare har du nog bara haft tur som fått fram tillräckligt med oljaKolla skillnaden på min bil eftersom jag har gjort exakt samma sak och hade liknande problem! Citera
Ronnie S June 7, 2004 Report June 7, 2004 Vänta nu! Är inte den långa bromspedalen för bilar med servobromsar. John skrev att det inte var servo på hans bil (ni får rätta mig om jag har fel. Jag kan inte så mycket om 67 och nyare Mustang). Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 Vänta nu! Är inte den långa bromspedalen för bilar med servobromsar. John skrev att det inte var servo på hans bil (ni får rätta mig om jag har fel. Jag kan inte så mycket om 67 och nyare Mustang).Japp lång pedal för servo och skivbromsar!Jag är nästan 100% på att det gäller för skivbromsar.Oken för skivbromsar kräver mer olja och därför längre slaglängd.Att man har servo till skivbromsar beror på att skivbromsar kräver mera kraft än manuella bromsar.Den längre slaglängden försämmrar dessutom kraften så servo behövs.Ni vet hävarmseffekten! Att "HT67" inte kör med servo ännu kanske beror på att han inte kommit så lång i utbytet?Eller ska du trampa på med manuellt HT67 ? Citera
ht67 cmc 1502 June 7, 2004 Author Report June 7, 2004 Ni är bra lustiga... :wink: Tidigare ägare tog helt sonika bort servot pga. den vassa kammen! Men kan ni då förklara hur det kunde fungera bra innan? Jag har ju inte ändrat något!Jag kommer till bromsservo men inte nu...det enda jag vill är att få den besiktigad och klar så jag kan köra den i sommar och vara med på träffarna och naturligtvis träffa er andra Musseägare! Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 Bromsar måste ses som ett helt system och det går inte blanda hur som helstAlltså bilen har haft trumbromsar med servo tidigare?Jag fatta först som du kört manuellt hela tiden.Kryp under instrumentbrädan och kolla längden på pedalen.Jämför med bilden tidigare.Är det en lång så har du rätt pedal för skivor.Jag har kört med exakt liknande problem och det "kan" gå men det är precis. Mina problem försvann helt när rätt pedal kom på platsHar du monterat större enkolvsok så går det bara inte.Jag bråka så länge så tillslut köpte jag rubbet från MP Brakes Citera
ht67 cmc 1502 June 7, 2004 Author Report June 7, 2004 Jag vill bara förtydliga att jag har inte inte gjort något själv utan det är de tidigare ägarna som gjort allt. Jag svär i princip varje dag över deras halvdana lösningar på allt. Jag har kört manuellt hela tiden och jag kan garantera att man får bra benmuskler med denna typ av bromssysetm Jag får ta i grymt när jag ska bromsa... Men det borde gå att få ordning på det med nya gummitätningar? Ska kolla pedalen. Vad kostade servo-paketet? Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 Hmmmm Låter som du kanske har lång pedal iallafall.Då blir det skitjobbigt!Den korta pedalen ger mer kraft men liten slaglängd. Citera
Roger June 7, 2004 Report June 7, 2004 Den bromssatsen som är på bilden är det en komplett sats man köper? och vad kostar en sådan? Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 Jag bara beställde från http://www.mpbrakes.com/CMC medlemmar har 15% !Jag betalade $464Frakt+tull+moms var prick 1000kr Citera
Lygdman cmc813 June 7, 2004 Report June 7, 2004 Hej ursäkta om jag kommer och stör i tråden, men jag funderar om man har en -69 som det setat trumbromsar med servo, behöver man byta pedalen då också om man byggt om till skivor fram?? Eller är det den "långa" pedalen på alla med servo broms? Gäller som sagt en -69:a.. Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 Hej ursäkta om jag kommer och stör i tråden, men jag funderar om man har en -69 som det setat trumbromsar med servo, behöver man byta pedalen då också om man byggt om till skivor fram?? Eller är det den "långa" pedalen på alla med servo broms? Gäller som sagt en -69:a..Precis det som jag blev fundersam över.Jag anar att du har den långa pedalen redan. Den är nog alltid där för servo men jag är inte säker nu.Kolla hur det ser ut i din bil! Citera
cmc 49 June 7, 2004 Report June 7, 2004 Har du luftat alla bromsarna inta bara fram. börja med höger bak sen vänster bak , höger fram , vänster fram.. Sen det här med bromspedal servo eller inte , har ändrat på flera bilar o pedalen har det aldrig varit något problem med för mig... så lufta enligt min beskrivning så ska det nog funka annars e nog cylindern kass för det funka innan du byta slangar ,Bromspedalen kan ju inte ha ändrat sig för att du byta slangar:--- Lycka till:---- Citera
ht67 cmc 1502 June 7, 2004 Author Report June 7, 2004 Ja, luft går det inte att få fram längre så på den punkten kan vi inte göra mer just nu. Men jag är inne på det Per skrev, det låter mycket naturligt att om en gummitätning ligger fel och trycker tillbaka kolven i oket så behövs det ju mer och längre tryck för att kolven ska komma fram till skivan igen. Jag byter gummitätningarna först, justerar fram kolvarna så gott det går och sen luftar jag. Och går inte det då vet jag inte längre...då blir det till å spara å sen beställa från MP-Brakes. Citera
Gäst June 7, 2004 Report June 7, 2004 Sen det här med bromspedal servo eller inte , har ändrat på flera bilar o pedalen har det aldrig varit något problem med för mig... så lufta enligt min beskrivning så ska det nog funka annars e nog cylindern kass för det funka innan du byta slangar ,Bromspedalen kan ju inte ha ändrat sig för att du byta slangar:--- Lycka till:----Materi det är väll så enkelt att du inte stöt på en Mustang med kort pedal för det är ett känt faktum och inget som jag hittar på.Konstigt annars att bromskitten innehåller en ny längre pedal och att det dessutom orginal finns 2st fästpunkter för pedalerna i bilarna.Kanske ska slänga extrapedalen nästa gång? HT67 när du ändå bråkar med dina bromsok så kolla att dom sitter på rätt sida!Om oket för vänster sida sitter på höger sida så hamnar nippeln fel och luften kan aldrig komma ut. Citera
NightMaaN June 7, 2004 Report June 7, 2004 ett annat tipps kan vara att du slänger i nya belägg.. då blir slaget bra mkt kortare... och då räcker det till... men jag kan oxå hålla med lite om pers komentar här över.. kolla så rätt ok sitter på rätt sida.. för det låter garanterat som du har luft i systemet.. min brossas musse var likadan när det var lite luft kvar i en kolv fram... pumpade man en gång så gick det bromsa fullt annars gick den i botten....luftnippeln ska vara över slangen.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.