FastMagnus April 1, 2012 Report April 1, 2012 Vågar man öka varvtalet på vatten pumpen? På en 347a Eller kommer alla vattenslangar bli sugrörs stora? Citera
bosewallius April 9, 2012 Report April 9, 2012 289 HP är ju designad för att gå på höga varvtal 6000+ och skillnaden mellan denna vattenpump och vanlig 289vilken är designad att gå på 4500+ är impellern. HP har 6 blad medan vanlig har 8. Denna skillnad gör att vatten-genomströmningen blir lika vid höga varvtal som en vanlig med 8 impellers vid lägre varvtal.Mvh Bosse CMC342 Citera
bjope45 April 9, 2012 Report April 9, 2012 Intressant!Ser nu att jag har en 6-bladig vattenpump i min otrimmade 289.(originalblock)Skall jag byta till en 8-blads??Åsikter mottas tacksamt./BjörnSent from my iPhone using Tapatalk Citera
FastMagnus April 9, 2012 Author Report April 9, 2012 Till vilken nytta då?....måste ju hinna att kylaOrginal remskiva går ej plats längre så jag måste minska storleken Citera
bosewallius April 10, 2012 Report April 10, 2012 Björn, hur ser din impeller ut? Har den a skiva på baksidan med 3 hål eller en som ser ut som en fläktmed 6 blad? Om det senare har din vattenpump blivit renoverad eller annars är det en repro och är en utbytes fören vanlig 289. Om det förra, dvs en heltäckande skiva med tre hål är den för en HP 289.Kan du ta några bilder som visar pumpen inklusive datumkod om den är original.Mvh Bosse CMC342 Citera
bjope45 April 10, 2012 Report April 10, 2012 Björn, hur ser din impeller ut? Har den a skiva på baksidan med 3 hål eller en som ser ut som en fläktmed 6 blad? Om det senare har din vattenpump blivit renoverad eller annars är det en repro och är en utbytes fören vanlig 289. Om det förra, dvs en heltäckande skiva med tre hål är den för en HP 289.Kan du ta några bilder som visar pumpen inklusive datumkod om den är original.Mvh Bosse CMC342Med risk för att få smisk av Magnus, för att ha "kapat" tråden så kommer här en bild på min pump (innan renoveringen, huuuu:sick:)Datumkoden: C80E-?Mvh/Björn Citera
JohnRB April 10, 2012 Report April 10, 2012 Datumkoden: C80E-?Mvh/Björn Casting # C80E- = 1968 289/302!MvhJohnB Citera
Per Berglund April 10, 2012 Report April 10, 2012 Man kan ju alltid pröva med mindre skiva men att slangarna suger ihop sig har jag svårt att troDäremot kan kavitation p.g.a höga strömningar ställa till det en hel del.Men det är bara att testa.Tror mer på att påfrestningarna på pumpen gör att den kommer gå sönder fortare än normalt.Den kommer ju jobba med en aning högre motstånd än vad den var skapad förEn pump från Ford Racing löser nog det bekymret.Själv skulle jag bara köra på med den du har tills det eventuellt händer nått Citera
bosewallius April 10, 2012 Report April 10, 2012 Björn,Pumpen på fotot är en renoverad pump och impellern är helt annorlunda jämfört med en original.Mvh Bosse CMC342 Citera
bjope45 April 11, 2012 Report April 11, 2012 Ok Bosse, tack!! Men bör man byta? :0Pumpen verkar ju fungera som den skall..Är ju ingen "concours-maniac" men gillar att ha "rätt" prylar på bilen.Vart köper man en ny pump bäst (i USA)Har kontakter där som brukar skicka hem bilar med stora bakluckor.. MVH BjörnSent from my iPhone using Tapatalk Citera
bosewallius April 11, 2012 Report April 11, 2012 Om den fungerar bra och din bil är en 68:a med 289:a har du nog helt rätt pump med ett C8casting i huset. Varför byta? Impellern synns ju ändå inte när den är monterad.Mvh Bosse CMC 342 Citera
FastMagnus April 11, 2012 Author Report April 11, 2012 Med risk för att få smisk av Magnus, för att ha "kapat" tråden så kommer här en bild på min pump (innan renoveringen, huuuu:sick:)[ATTACH=CONFIG]19195[/ATTACH]Datumkoden: C80E-?Mvh/Björn Inga problem jag gillar när det händer grejer i trådarna låt intresset flöda så löser vi alla problem Citera
bjope45 April 12, 2012 Report April 12, 2012 @Bosse: Nä du har helt rätt! Eftersom utsidan ger rätt utseende och att den verkar vispa på som den skall, så behåller jag nog den.@Magnus: Rätt inställning!!/Björn Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.