Jump to content

Recommended Posts

289 HP är ju designad för att gå på höga varvtal 6000+ och skillnaden mellan denna vattenpump och vanlig 289

vilken är designad att gå på 4500+ är impellern. HP har 6 blad medan vanlig har 8. Denna skillnad gör att vatten-

genomströmningen blir lika vid höga varvtal som en vanlig med 8 impellers vid lägre varvtal.

Mvh Bosse CMC342

Intressant!

Ser nu att jag har en 6-bladig vattenpump i min otrimmade 289.

(originalblock)

Skall jag byta till en 8-blads??

Åsikter mottas tacksamt.

/Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Björn, hur ser din impeller ut? Har den a skiva på baksidan med 3 hål eller en som ser ut som en fläkt

med 6 blad? Om det senare har din vattenpump blivit renoverad eller annars är det en repro och är en utbytes för

en vanlig 289. Om det förra, dvs en heltäckande skiva med tre hål är den för en HP 289.

Kan du ta några bilder som visar pumpen inklusive datumkod om den är original.

Mvh Bosse CMC342

Björn, hur ser din impeller ut? Har den a skiva på baksidan med 3 hål eller en som ser ut som en fläkt

med 6 blad? Om det senare har din vattenpump blivit renoverad eller annars är det en repro och är en utbytes för

en vanlig 289. Om det förra, dvs en heltäckande skiva med tre hål är den för en HP 289.

Kan du ta några bilder som visar pumpen inklusive datumkod om den är original.

Mvh Bosse CMC342

Med risk för att få smisk av Magnus, för att ha "kapat" tråden så kommer här en bild på min pump (innan renoveringen, huuuu:sick:)

post-3890-14483918254_thumb.jpg

Datumkoden: C80E-?

Mvh/Björn :D

Man kan ju alltid pröva med mindre skiva men att slangarna suger ihop sig har jag svårt att tro

Däremot kan kavitation p.g.a höga strömningar ställa till det en hel del.

Men det är bara att testa.

Tror mer på att påfrestningarna på pumpen gör att den kommer gå sönder fortare än normalt.

Den kommer ju jobba med en aning högre motstånd än vad den var skapad för

En pump från Ford Racing löser nog det bekymret.

Själv skulle jag bara köra på med den du har tills det eventuellt händer nått

Ok Bosse, tack!! :)

Men bör man byta? :0

Pumpen verkar ju fungera som den skall..

Är ju ingen "concours-maniac" men gillar att ha "rätt" prylar på bilen.

Vart köper man en ny pump bäst (i USA)

Har kontakter där som brukar skicka hem bilar med stora bakluckor.. ;)

MVH Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om den fungerar bra och din bil är en 68:a med 289:a har du nog helt rätt pump med ett C8

casting i huset. Varför byta? Impellern synns ju ändå inte när den är monterad.

Mvh Bosse CMC 342

Med risk för att få smisk av Magnus, för att ha "kapat" tråden så kommer här en bild på min pump (innan renoveringen, huuuu:sick:)

[ATTACH=CONFIG]19195[/ATTACH]

Datumkoden: C80E-?

Mvh/Björn :D

Inga problem jag gillar när det händer grejer i trådarna låt intresset flöda så löser vi alla problem

@Bosse: Nä du har helt rätt! Eftersom utsidan ger rätt utseende och att den verkar vispa på som den skall, så behåller jag nog den.

@Magnus: :D Rätt inställning!!

/Björn :cool:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...