Jump to content

Flexplate från SummitRacing, what went wrong?


Recommended Posts

Hej,

Naturligtvis motgångar i garaget idag, som vanligt :)

Jag fick tillbaka lådan från service (FMX).

Då tänkte jag testa turbin och flexplatta så man inte står där när den ska i och givetvis sket det sig...

Jag köpte en Hudges http://www.summitracing.com/parts/HUP-38-25/

Och en QuickTime FLexpalte Zero Balanced efter SUmmitRacings rekommendation. http://www.summitracing.com/parts/QTI-RM-955/

Delarna passar inte, nån som är insatt? Har Summit gjort bort sig? Jag har kollat Flexplattan och massor av ställen säljer den och listar den som rätt tillbehör precis som Summit. Är det turbinen som är "custom" som gör att plattan inte passar. Originalplattan passar perfekt på turbinen, QT passar inte ens hålbilden och framförallt inte "försänkningen" som behövs så att man kan dra fast den.

Se bilder här:

post-6027-144839180915_thumb.jpg

Jag har mailat Summit och frågat vad som inte stämmer, om de har fel i registret eller liknande. Och som om inte detta var nog så hade förra ägaren (USA) skickat med nån helt annan plåt mellan låda/motor men det håller Per Berglund på och tittar ifall han inte har en liggandes.

Skulle jag lista allt som strulat blir tråden för lång.... ;)

post-6027-144839180906_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Märklig rekommendation!

Jo den passar säkert med bara på 1 sätt. Du har 1/6 dels chans att pricka rätt eftersom hålbilden här osymetrisk.

Värre är att du fått en obalanserad startkrans!

Du ska ha en krans med 28oz vikt om din motor inte har fått en specialbalansering.

Hughes turbinens bultcirkel måste du också kolla att den passar.

Tyvärr har ju Ford minst 3st olika bultcirklar och Summit är väldigt dåliga på att upplysa vad det är för mått

Exempelvis den startkransen du fått så hittar inte jag vilken bultcirkel turbinen ska ha

Som sagt dåligt gjort på Summits hemsida!

Link to comment
Share on other sites

Centrumet passar men inte yttre bulthålen som fäster in i turbinens "pinbult". Jag flyttade upp plattan på bilden så man kan se en av turbinens pinbult och hur fel CC måttet är. Men även om hålbilden vore rätt så är den nya plattan för "platt" så den sjunker inte ner över turbinens pinbult.

Den ska vara zero balanced, jag har internbalanserad bottendel.

Man kan ju undra vad den är till, svårt att tänka mig att den passar någon Ford turbin alls.

Hoppas Summit svarar snabbt, vill få ihop sattyget :)

Link to comment
Share on other sites

Den finns ju i det utförandet på mängder av sidor, och det är inte bara hålbilden som är fel, även höjden för att passa mot turbinen. Den måste passa något annat.

Här är beskrivningen från en av dessa.

RM-955 - 164 Tooth Small Block Ford Flexplate

302/351 small block Ford 4.8lbs.

H70 grade steel

SBF torque converter holes

SFI 29.1 Certified @ 12,500 RPM

Double welded/TIG welded

Zinc plated

Neutral balanced

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Säkert ett tillverkningsfel.

Eftermarknads "No Name" prylar har klart sämre kvalitets kontroll än OEM prylar.

Men som du säger finns kransen på andra sidor och den ser exakt lika ut.

Skulle inte alls förvåna mig om du får lika fel igen.

Förstår faktiskt inte hur den överhuvudtaget går att montera när den är plan.

Jag skulle tagit ett annat fabrikat

Mät bultcirkeln på turbinen....Är den 11.5''?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...