Jump to content

Backspace på 8x17"


Recommended Posts

Hej,

är ny mustangägare och behöver hjälp, ska köpa nya hjul men har lite probelm med backspace för bakfälgarna.

Vad jag läst mej till så fungerar det med 7x17 fram med 4.00 backspace och bak bör det vara 4.50 i backspace på 8x17 fälgar, MEN om det inte erbjuds 4.50 i backspace utan endera 4.00 eller 4,75 vad ska jag välja då?

har funderat på 215/45 fram och 235/17 bak.

Och Förresten jag har en -66 Ht.

Mvh Roger

Link to comment
Share on other sites

Hej, när jag köpte min hade jag 4.00 + två smala backspace som totalt gav 4.5, kanske en ide?

Du menar spacers?

När det gäller offset så går det att fixa om du har för mycket backspacing med en spacer. Manton.se t.ex. fixar det. Du kan räkna på det utifrån de fälgar som sitter på bilen. Mät avståndet till fälgkanten till skärmkanten samt avståndet från anliggningsytan mot navet/skivan/trumman till bakre fälgkant. Googla lite på offset/backspacing så hittar du rätt.

Link to comment
Share on other sites

Det borde vara ok, men du kunde kanske mäta och räkna hur långt ut dom kommer. Backspace är måttet på hur långt fälgen kommer ut från monteringsytan.

https://www.rsracing.com/tech-wheel.html

Har du bromsskivor, sänkt, mm. så påverkar det också.

Här är en tabell med referenser på använda kombinationer.

www.dodgestang.com/Tire%20Fitment%20Guide%2065-6.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hei. har en 73 mod cab og lurer på hvilken felger jeg skal kjøpe. er veldig usikker på hva er det som passer min bil . min bil har 5 bladers bakjfjærer og har bremsetrommler bak. framvagnen har jeg alt orginalt. lurer på 17 american racing touorque 2. skjønner meg ikke så mye på dette med backspacing osv . men bilen har vel 0 i ET orginalt. har du et tips på hva jeg burde kjøpe , dekk dim og felg. Takk.

Link to comment
Share on other sites

hei. har en 73 mod cab og lurer på hvilken felger jeg skal kjøpe. er veldig usikker på hva er det som passer min bil . min bil har 5 bladers bakjfjærer og har bremsetrommler bak. framvagnen har jeg alt orginalt. lurer på 17 american racing touorque 2. skjønner meg ikke så mye på dette med backspacing osv . men bilen har vel 0 i ET orginalt. har du et tips på hva jeg burde kjøpe , dekk dim og felg. Takk.

Hej!

Jag har 7*15 215 65 fram och 8*15 245 60 bak och det passade bult on. http://www.rocketracingwheels.com/rocket-fuel-gray/p11

post-7033-144839204058_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...