Jump to content

Hur välgjord är er stripening ?


Ronis

Recommended Posts

Har äntligen fått hem min Mustang. Bilen verkar vara i toppenskick, så

när som på stripeningen. Har två "Bullit-ränder" över bilen som tidigare ägare

troligen satt dit. Stripesen är skarvade vid i stort sett alla karossveck, troligen

för att minimera risken för bubblor etc. Det ser rätt bonnigt ut på nära

håll, men tar man ett steg bakåt så syns det knappt. Har funderat på att plocka

bort stripesen och ersätta dom med nya. Borde väl finnas olika kvalitéer på dessa

precis som med allting annat.

Så nu undrar jag hur era stripes sitter och hur välgjort detta är ?

Nån som har ett ca.pris på vad det kostar att få stripes monterade ? Eller kan man

kanske klara av det själv ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Har äntligen fått hem min Mustang. Bilen verkar vara i toppenskick, så

när som på stripeningen. Har två "Bullit-ränder" över bilen som tidigare ägare

troligen satt dit. Stripesen är skarvade vid i stort sett alla karossveck, troligen

för att minimera risken för bubblor etc. Det ser rätt bonnigt ut på nära

håll, men tar man ett steg bakåt så syns det knappt. Har funderat på att plocka

bort stripesen och ersätta dom med nya. Borde väl finnas olika kvalitéer på dessa

precis som med allting annat.

Så nu undrar jag hur era stripes sitter och hur välgjort detta är ?

Nån som har ett ca.pris på vad det kostar att få stripes monterade ? Eller kan man

kanske klara av det själv ?

mvh/ Ronis

Montera stripe själv brukar kräva mycket tålamod. Men det går ju. Det finns färdiga kit som brukar passa helt ok. Ring till lokala text-firma för pris

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte på min gt-h, det är inga problem om man är försiktig.

Orginal va skarvat på min också.

Ett tips är att värma med en hårfön så lossar stripsen lättare. Om dom inte har bränts fast av solen

Var köpte du dina stripes ? Nån speciell kvalité som rekommenderas?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Min hade guldstripes som var bra ditsatta men missfärgade av något, dom var fläckiga. Så jag började ta bort dom. På plastdetaljerna som stötfångare gick det enkelt att få bort. Men på plåtdetaljerna som ju är majoriteten av bilen var det omöjligt att få bort. Jag var tvungen att lämna bort jobbet till en rekondfirma som aldrig tar åt sig ett sånt jobb igen. Säger väl lite om vilket helvete det var. Tur jag hade förhandlat ett fast pris. :D

Link to comment
Share on other sites

dekaltrim i linköping fixar det åt dig, de använder 3M vinyl, kostar 4-5 tusen(arbete o mtrl), för övrigt har de stripat ett flertal mustanger

Har äntligen fått hem min Mustang. Bilen verkar vara i toppenskick, så

när som på stripeningen. Har två "Bullit-ränder" över bilen som tidigare ägare

troligen satt dit. Stripesen är skarvade vid i stort sett alla karossveck, troligen

för att minimera risken för bubblor etc. Det ser rätt bonnigt ut på nära

håll, men tar man ett steg bakåt så syns det knappt. Har funderat på att plocka

bort stripesen och ersätta dom med nya. Borde väl finnas olika kvalitéer på dessa

precis som med allting annat.

Så nu undrar jag hur era stripes sitter och hur välgjort detta är ?

Nån som har ett ca.pris på vad det kostar att få stripes monterade ? Eller kan man

kanske klara av det själv ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Lackade stripes är att föredra,dyrare men håller för högtryckstvätt..

Så sant. Hade "glömt bort" det alternativet. Skulle vilja ha matta stripes tror jag, men

det borde ju inte vara några problem för lackeraren. Har du blanka eller matta på din bil Fredrik ?

mvh/ Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hade först matta tapestripes men dom blev fula av stenskott mm,ville ha sidenmatta lackade men det blir nästan omöjligt

att få en fin övergång utan kant.Så det blev svarta med klarlack på hela front,huv,tak och bak.Övergången känns inte.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hade först matta tapestripes men dom blev fula av stenskott mm,ville ha sidenmatta lackade men det blir nästan omöjligt

att få en fin övergång utan kant.Så det blev svarta med klarlack på hela front,huv,tak och bak.Övergången känns inte.

/Fredrik

Så du lackade svarta stripes och klarlackade sen karossdelarna där stripesen gick fram? Låter som det borde bli bra, men

mycket jobb och en rejäl slant. Ser jag rätt så verkar du ha en metallic-lack med tillhörande klarlack. Tror inte min bil är

klarlackad från början, så jag misstänker att jag isf måste klarlacka hela bilen för det ska se bra ut. Å då blir det dyyyrt...:(

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bestämt att jag ska göra om stripeningen på bilen nu. Skulle helst vilja ha matta stripes, men är lite

osäker på hur man sköter dessa på bästa sätt. Vad händer t.ex. om man vaxar bilen och får vax på dom?

Blir dom blanka då, eller ?:think: Måste man maskera varje gång man vaxar t.ex.?

Ni som har matta stripes(om det finns några här) - hur funkar det med skötsel av lack/stripes ? Tips och

synpunkter mottages tacksamt :confused:

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir matta stripes iaf.

Det jag däremot undrar är hur ni gjort runt vingar, scoop och emblem. - har dessa suttit på plats vid stripeningen, eller plockats bort? Firman som ska strupar min bil vill helst ha grejerna borta, så stripsen försvinner in "under" om ni förstår. Själv tycker jag det ser snyggare ut om stripsen är utskurna runt ev scoop etc.

Hur ser det ut på era bilar och vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Har själv inga stripes men de låter konstigt att man ska behöva montera bort allt. Dom borde kunna skära?

Inget roligt jobb att montera bort allt de med tejp å skit, för att montera tillbaka de.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mattsvarta stripes på min svarta Gt500, inga problem alls vad det gäller skötsel, vaxning mm. jag lämnade in bilen för vaxning o polering första gången efter jag monterat mattsvarta stripes och frågade om de maskerade av det mattsvarta men det behövdes inte, det matta förblir matt,/lycka till

Har bestämt att jag ska göra om stripeningen på bilen nu. Skulle helst vilja ha matta stripes, men är lite

osäker på hur man sköter dessa på bästa sätt. Vad händer t.ex. om man vaxar bilen och får vax på dom?

Blir dom blanka då, eller ?:think: Måste man maskera varje gång man vaxar t.ex.?

Ni som har matta stripes(om det finns några här) - hur funkar det med skötsel av lack/stripes ? Tips och

synpunkter mottages tacksamt :confused:

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Har själv inga stripes men de låter konstigt att man ska behöva montera bort allt. Dom borde kunna skära.

Var visst inga problem. Han skär runt scoop, vingar etc.

Mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Jag har mattsvarta stripes på min svarta Gt500, inga problem alls vad det gäller skötsel, vaxning mm...../lycka till

Härligt att höra. Bilen är nu inlämnad för matt stripening:D

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Jag var förbi och titta hur jobbet fortskred igår. Det såg vad jag kunde se riktigt bra ut. Det som däremot

slog mig, var att det inte kan vara helt lätt att sätta "Shelby-ränder" så det ser rakt ut när karossens yta

svänger hej vilt åt alla håll. ta bara en sån sak som när ränderna ska ner över kofångaren fram - då viker

dom ju av "utåt" p.g.a. att kofångaren är "V-formad". Känns nästan som om man skulle behöva skära stripesen

på plats för att det ska bli perfekt. Är det någon som vet hur dom gör ? Hur ser det ut på era bilar ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

På min satt vita org stripes när den kom hem, och när jag lämnade in den för omstripning mätte de på orginalstripesen innan de tog bort den.

Stripesen är inte lika breda över hela bilen, utan det varierar med karossens form. Gör de stripesen lika breda ser det snett ut.

Finns firmor som har stripesmallar(mått) till mustang, typ Dekaltrim och Lars Jenå Reklam, båda i Linköping

Link to comment
Share on other sites

På min satt vita org stripes när den kom hem, och när jag lämnade in den för omstripning mätte de på orginalstripesen innan de tog bort den.

Stripesen är inte lika breda över hela bilen, utan det varierar med karossens form. Gör de stripesen lika breda ser det snett ut.

Finns firmor som har stripesmallar(mått) till mustang, typ Dekaltrim och Lars Jenå Reklam, båda i Linköping

Har insett att det inte bara är att klistra på stripes. Verkar krångligare än jag först insåg, men är glad att

jag lämnade bort stripeningen. Killen som gjorde mina hade inga mallar, utan gick vad jag förstår på ögonmått

och måttband. På det hela taget blev det skapligt, men visst finns det lite att önska. Blir nog en justering av stripesen

på ett par ställen innan jag är nöjd...

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...