Jump to content

Hel renovering mach 1


fredrik.mickelsson

Recommended Posts

Kom å fundera på en sak nu när jag är nästan färdig med växellådan. I handboken jag köpte så stoppar de i 5 lameller i varje paket, men jag får bara plats med 3 lameller. Blir det inte så att det måste finnas mer risk för att det slirar om man bara har 3 lameller?

Njaa. Stopp o belägg lite nu :) .... har du köpt ett standard overhaul kit? Hur många lameller satt i från början?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Och glöm inte sen att montera lådan med convertern/turbinen intryckt i lådans oljepump. Annars får du aldrig ihop det. (Såg att du plockat ner lådan med convertern kvar på flexplattan.. ajjabajja) :)

För att förtydliga lite, När man plockar lådan med turbin kvar på flexplattan så är risken stor att man knäcker sönder oljepumps drevet. Kolla gärna det också.

Och vid montering så måste turbinen passas in i oljepumpen med både splines och oljepump drevets uttag. Det lyckas man inte med om den sitter kvar på flexplattan vid montering av lådan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det satt bara satt fyra lameller i high revers paketet och 3 i de andra paketena och det finns ingen plats att trycka i nå fler lameller även om jag skulle vilja. Då måste jag i sånna fall fräsa nya spår för låsringarna.

Jo självklart ska convertern ner och monteras på lådan innan montering, så långt har jag koll :-)

Link to comment
Share on other sites

Det satt bara satt fyra lameller i high revers paketet och 3 i de andra paketena och det finns ingen plats att trycka i nå fler lameller även om jag skulle vilja. Då måste jag i sånna fall fräsa nya spår för låsringarna.

Jo självklart ska convertern ner och monteras på lådan innan montering, så långt har jag koll :-)

Finns tunnare lameller och även plattorna emellan. Och även tunnare låsringar. Det låter lite klent med bara 3 och 4 lameller. Jag har 6 resp 5 i min c4.

Bra att du har koll på convertern :) men kolla igenom oljepumpen ändå iom att convertern satt kvar på flexplattan när du lyfte ner lådan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Finns tunnare lameller och även plattorna emellan. Och även tunnare låsringar. Det låter lite klent med bara 3 och 4 lameller. Jag har 6 resp 5 i min c4.

Bra att du har koll på convertern :) men kolla igenom oljepumpen ändå iom att convertern satt kvar på flexplattan när du lyfte ner lådan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Har kollat igenom allt så då inget fel på oljepumpen. Jag får prova köra med 3 och 4 lameller i så få se hu det går för nu är lådan ihopskruvad igen,

Link to comment
Share on other sites

Har kollat igenom allt så då inget fel på oljepumpen. Jag får prova köra med 3 och 4 lameller i så få se hu det går för nu är lådan ihopskruvad igen,

Kommer säkert funka fint. Har kollat i mina böcker och det bygget du har gjort stämmer bra

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

NEEEEJ!!! Nu var det slut på glädjen med att växellådan var klar!!! [ATTACH]28650[/ATTACH]

Någon som vet nått billigt växellåds hus billigt till salu?

Faaan va matt ja blir!!!

Berätta mer! Är det bellhouset mot blocket som spruckit? Turbin som inte varit inskjuten?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

post-6642-144839377941_thumb.jpg

Fan jag vet inte vad det var som gick fel... Men det enda jag kan komma på är att convertern har åkt ur läge vid montering och inte var så långt in skjuten som den ska vara för det synns inga skador på att det skulle ha setat snett eller tagit i någonstanns. Någon som vet om man kan lämna in växellådshuset på lagning, om det går att svetsa ihop eller något liknande?

Link to comment
Share on other sites

[ATTACH]28651[/ATTACH]

Fan jag vet inte vad det var som gick fel... Men det enda jag kan komma på är att convertern har åkt ur läge vid montering och inte var så långt in skjuten som den ska vara för det synns inga skador på att det skulle ha setat snett eller tagit i någonstanns. Någon som vet om man kan lämna in växellådshuset på lagning, om det går att svetsa ihop eller något liknande?

Jadå det går att svetsa.

Vet fler som har testat att få ihop låda och motor med en converter ur läge. Det man bör göra när man sätter ihop dessa är att man känner på convertern hela tiden under montering så att det finns ett glapp hela tiden mellan converter och tryckplatta

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Brottet i metallen bör ju vara rent utan att göra något speciellt med det. Har vart till jula å köpt alutite sp jag tänkte ta med till jobbet inatt å prova på nå spillbitar hur det fungerar.

Testa går ju. Men personligen litar jag inte på såna kemiska prylar.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

post-6642-144839378011_thumb.jpg

Då har jag satt alutite på prov, halva plåten lödde jag på båda sidor och andra halvan lödde jag bara på en sida, och så körde jag en sväng i kantpressen på jobbet. Den sida som var lödd på båda sidor höll för bockningen, och så provade jag bryta av den lödningen men det gick inte att förstöra!! Så nog var det riktigt bra material att hålla på med!!! Så imorgon när jag vaknat ska jag ut och laga växellådan :-)

post-6642-144839377952_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...