Jump to content

Hel renovering mach 1


fredrik.mickelsson

Recommended Posts

post-6642-144839401126_thumb.jpg

Färdig svetsat på skärmen!!

Underedsmassa sprutat i hjulhusena och fälgarna med nya däck monterade!

Ska nog prova backa ut den ur garaget så man kan få ordentligt med plats å syna allt.

Så blir det slipa av till helgen och svetsa ihop ett avgassystem fort som helsike för nu vill jag ut på vägarna!!

post-6642-144839401116_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag ordning på alla lampor i fronten efter mycket multimeter mätande å letande i elschema. Fick inte ihop det till en början tills jag kom på att det var några gamla överflödiga kablar som bara var å rycka bort. Såg även att växellådan som jag fyllde på igår läcker som ett jäkla såll vid hålet till oljestickan.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag fan bli trött på att försöka krångla förbi avgasrören över bakaxeln. Nån som vet om det är lagligt att ha avgas utblåsena framför bakdäckena?

Personbil och lätt lastbil 2 § Avgasrör på personbil och lätt lastbil får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man tolka det då? Att om jag kör fort nog så är det ingen risk att det kommer in i cupen :-)

Bygger du ett bra system med sidoutblås bakom sista dörren så borde det inte vara några problem

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur jäkla svårt ska det va att bygga ett avgassystem.

Kan fan inte få till det med böjarna över bakaxeln, lyckas inte med att få ut rörena framför bakdäcken. Lyckas faan inte ens med att dra rörena under bakaxeln. Nu skiter jag i det!! Det blir inget åka av till sommaren den får fan stå i garaget å samla damm!!

Link to comment
Share on other sites

Hur jäkla svårt ska det va att bygga ett avgassystem.

Kan fan inte få till det med böjarna över bakaxeln, lyckas inte med att få ut rörena framför bakdäcken. Lyckas faan inte ens med att dra rörena under bakaxeln. Nu skiter jag i det!! Det blir inget åka av till sommaren den får fan stå i garaget å samla damm!!

Vet precis hur du känner dig och det kan bli grymt frustrerande så ta en paus! :)

Med den här hobbyn får man räkna med motgångar men lär dig ta en motgång med en axelryckning.

Känns lättare att lägga skit bakom sig och ta nya tag.

Men du har har ju dessutom gjort det svårt för dig genom att bygga med 3''.

Inte för att strö salt i såren men ärligt så är det valet av dimension dåligt på många sätt.

- Kommer låta rätt så jobbigt som du tröttnar snabbt på.

- utrymmes problem till asfalten har du redan insett.

- Den lilla motorn drar snarare nackdelar av överdimensionerat avgassystem. Dåligt mottryck kommer ge en trist gång

Ett fall av "overkill" vill jag påstå som inte har någon positiv effekt.

Tycks kanske som ett dåligt råd men bygg om med 2'' eller absolut max 2.5''...... 2 1/4 är idealiskt.

Eller bygg med mindre dimension bara över bakaxeln ifall du vill spara pengar på det du redan investerat

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Frustration hade jag gärna tagit ut på å slå sönder bilen men man får ju lägga band på sig för å slippa börja på en ny renovering! Men det blir då inte å dimensionera ner till ett mindre system, nu är det 3 " rakt igenom å så får det förbli.

Trots allt är det inte så viktigt vad man gör med en hög med plåt.... Finns ju annat som är viktigare.

Lycka till! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...