Anders Lindström Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Hej!Jag undrar om min Mach1 hade Ram Air från fabriken? Scoopen är öppna men det sitter ett vanligt cromat filter på förgasaren. Jag ser att motortempen blir något låg när jag kör landsväg så då undrar jag om jag på något sätt ska täta till hålen i huven eller inte?Om det kan vara till nån ledning får jag fram detta via Hansenkatalogen när jag anger regnumret:Märke:-År:1973Modell:FORD MUSTANG MACH 1Motor:V8 351 5,8L Carb (VIN Q)Visa mer...Dölj... Drivmedel:-Chassinummer:3FO5Q187922Effekt (kw):196Växellåda:Automat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Om du fortfarande har org motorhuven så kan du se om det har suttit skruvar i försänkningarna avsedda för ram Airen.Ta ev ett bra kort på undersidan och visa här annars.// John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lindström Posted May 15, 2012 Author Report Share Posted May 15, 2012 Om du fortfarande har org motorhuven så kan du se om det har suttit skruvar i försänkningarna avsedda för ram Airen.Ta ev ett bra kort på undersidan och visa här annars.// JohnHej John!Jag tog en bild som jag bifogar här. Det finns gängade hål runt hela fördjupningen/höjningen så det har kanske suttit ram air nån gång i huven. Är det bra med ram air funktionen? Känner du/nån till återförsäljare som kan tänkas ha både huv delarna och luftrenaren med vaccumklockor m m? Frågorna är många så här ibörjan av Mustangandet... jag är otroligt tacksam för alla svar å all hjälp! Jag får nog anmäla mig till Umeå träffen så jag får träffa några av er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw=mustang+1971+ram+air&_sacat=6028&_dmpt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&_odkw=ford+429&_osacat=6028&bkBtn=&_trksid=p4506.m270.l1313 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 http://www.fordramair.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Enligt alla böcker så var det bara möjligt att få Ram air till 351c 2v motorn 1973 !Men man kan aldrig vara helt säker på sådan information.Men det kan ju ha varit en dealer monterad R/Air på din bil.// John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lindström Posted May 15, 2012 Author Report Share Posted May 15, 2012 Tackar för länkarna!Jaha där ser man, bara på 351 2v. Mycket händer på 39 år, annan huv, annan motor eller som du skriver dealermonterad m m. Jag har skamligt nog inte kollat vad det är för motor i bilen nu.... så.. är det något speciellt att kolla efter utan att skruva isär nått? Jag bifogar en bild på motorn( utan nån större förhoppning att det ska gå att se vad det är för en) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Hej.Kolla in det här.http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0907_how_to_install_ram_air_1973_mustang/photo_02.htmlGer dig en bra uppfattning om vad som behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lindström Posted May 15, 2012 Author Report Share Posted May 15, 2012 Hej.Kolla in det här.http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0907_how_to_install_ram_air_1973_mustang/photo_02.htmlGer dig en bra uppfattning om vad som behövs.[/quoteTackar Pesi!Undrar om huven håller sig uppe med tyngden eller om man får byta fjädrar . De plastscoop som monterades i första bilden sitter redan i huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.