Jump to content

Startmotorn hoppade i när jag var ute och körde!


Sunnansjö

Recommended Posts

Det beror på vilken typ av startmotor du har, bendixdrev eller förskjutbart drev. Har du en bendixstart så hade jag börjat att felsöka på startreläet, Har du startmotor med förskjutbart drev så hade jag börjat att felsöka på solenoiden. Du skall inte ha någon spänning på 50 uttaget (styrström)på solenoiden eller startreläet när tändlåset är i kör läge, har du det kan felet förmodligen vara i tändlåset

Kent

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du kan börja med att tala om vilken årsmodell det gäller.;) Men eftersom du postar

i denna avdelning, är det väl en 64½-73:a. Då går inte startmotorn in utan att den

får spänning. Den får spänning från startreläet som är ett återkommande problem på

våra äldre Mussar. Har du bytt det nyligen, eller är det bytt av nån tidigare ägare?

Det kan vara så att det är bytt på "fel sätt". D.v.s. man måste vara VÄLDIGT noga

när man drar åt anslutningsmuttrarna så man inte vrider dom inre kontakterna.

Då kan det uppstå såna här problem.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du kan börja med att tala om vilken årsmodell det gäller.;) Men eftersom du postar

i denna avdelning, är det väl en 64½-73:a. Då går inte startmotorn in utan att den

får spänning. Den får spänning från startreläet som är ett återkommande problem på

våra äldre Mussar. Har du bytt det nyligen, eller är det bytt av nån tidigare ägare?

Det kan vara så att det är bytt på "fel sätt". D.v.s. man måste vara VÄLDIGT noga

när man drar åt anslutningsmuttrarna så man inte vrider dom inre kontakterna.

Då kan det uppstå såna här problem.

Mvh.

P-O

Tack för hjälpen!

Det låter troligt då jag har "möblerat om" i motorutrymmet och då fick startreläet en ny plats. Jag har en -66 som det sitter en 302 i, förmodligen från -68. Det får bli ett nytt startrelä och en ny startmotor då jag tycker den har det lite jobbigt att dra runt motorn, trots nytt batteri.

Letar även efter någon snygg instrumentpanel.

Har ni några tips på vart jag skaffar sånt? Rolands, E.bay eller vet ni någon bra amerikansk eftermarknadssida?

Jag är inget orginalfreak utan vill ha det som är funktionellt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...