COCS Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Man kan tro att jag är dum, men jag kan fan inte förstå hur jag skall få loss den högra torkararmen.Den sitter monterad så att den vid sitt avstängda läge går ner ca 1 cm på fönsterlisten och skaver och så vill man ju inte ha det. Jag har lossat torkararmar på nyare bilar och man brukar kunna fälla upp 'kåpan' närmast utgående axeln och så sitter där en mutter som man kan skruva bort och flytta armen till ett annat splines-läge. Funkar det inte så på Mustang?Jag kan inte rubba den kåpan och jag undrar om det är ngt särskilt trix, för jag vill ju inte bryta sönder ngt.Armen och kåpan är i rostfritt stål och ser ut ungefär så här:http://www.cjponyparts.com/images/265/WWA2.jpgTack och mvh Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimmi Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Hej det finns ingen mutter den är bara tryckt på med ett litet låsbläck som man flyttar på i under kant på torkar armen. Man kan tro att jag är dum, men jag kan fan inte förstå hur jag skall få loss den högra torkararmen.Den sitter monterad så att den vid sitt avstängda läge går ner ca 1 cm på fönsterlisten och skaver och så vill man ju inte ha det. Jag har lossat torkararmar på nyare bilar och man brukar kunna fälla upp 'kåpan' närmast utgående axeln och så sitter där en mutter som man kan skruva bort och flytta armen till ett annat splines-läge. Funkar det inte så på Mustang?Jag kan inte rubba den kåpan och jag undrar om det är ngt särskilt trix, för jag vill ju inte bryta sönder ngt.Armen och kåpan är i rostfritt stål och ser ut ungefär så här:http://www.cjponyparts.com/images/265/WWA2.jpgTack och mvh Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted May 19, 2012 Author Report Share Posted May 19, 2012 Ytterst vänligt med denna infon :-)Betyder det att jag skall in med en finger in under och försöka ta loss låsblecket då (eller dra ut det)?Mvh CS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted May 19, 2012 Author Report Share Posted May 19, 2012 Nu har jag varit ute i garaget en stund och försökt att se hur det ser ut, men jag kan inte se ngt låsbleck eller rättare sagt så är det mkt svårt att se in under (jag har lyst med en lampa), så jag vet inte riktigt vad jag ser.Mina torkararmar går ej att fälla helt upp så som på nyare bilar, det går bara att hålla upp dom en liten bit.Är det här låsblecket direkt under den nedre kåpan - kan man fälla upp den nedre kåpan? Jag har försökt fälla upp den nedre kåpan, men den sitter som berget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravida Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Träbit och kofot så får du av den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted May 20, 2012 Author Report Share Posted May 20, 2012 (edited) Jag har inte provat tipset från Bravida, tycker det borde gå ändå om man vet hur.Det borde väl inte vara så svårt, men jag ser ju inte hur.Finns det ngn som kan förtydliga hur man gör, så är jag tacksam och jag undrar fortfarande då om man skall fälla upp 'kåpan' som sitter ovanför axeln (den verkar sitta hårt i mitt fall) och mer exakt var sitter ett ev. låsbleck?Hittade en bild på Internet. Är det detta clipset som avses och skall det då föras nedåt med en skruvmejsel och sedan drar man samtidigt armen uppåt?LÄNK TILL BILD:http://www.allfordmustangs.com/forums/attachments/classic-tech/60184d1233239359-removal-1966-mustang-wiper-arm-assembly-dsc03201.jpgMvh Christian Edited May 20, 2012 by COCS Lade till bildlänk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeH Posted May 20, 2012 Report Share Posted May 20, 2012 Jag har inte provat tipset från Bravida, tycker det borde gå ändå om man vet hur.Det borde väl inte vara så svårt, men jag ser ju inte hur.Finns det ngn som kan förtydliga hur man gör, så är jag tacksam och jag undrar fortfarande då om man skall fälla upp 'kåpan' som sitter ovanför axeln (den verkar sitta hårt i mitt fall) och mer exakt var sitter ett ev. låsbleck?Hittade en bild på Internet. Är det detta clipset som avses och skall det då föras nedåt med en skruvmejsel och sedan drar man samtidigt armen uppåt?LÄNK TILL BILD:http://www.allfordmustangs.com/forums/attachments/classic-tech/60184d1233239359-removal-1966-mustang-wiper-arm-assembly-dsc03201.jpgMvh ChristianDu ska kunna känna dig fram till det lilla låsblecket som du för åt sidan samtidigt som du lyfter på torkararmen. Jag fick vinkla armen så gott det gick och pilla med en mejsel för att flytta blecket, sedan är det bara att jucka och dra uppåt tills armen lossnar. Min ena arm satt också ganska tajt, mkt skit och dåliga splines gjorde att den gick trögt att få av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted May 21, 2012 Author Report Share Posted May 21, 2012 Tack för svaret!Det sitter hårt :-(Det här lilla blecket, skall det tryckas uppåt eller föras åt sidan eller dras nedåt?Mvh CS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimmi Posted May 22, 2012 Report Share Posted May 22, 2012 Det lilla bläcket trycks in mot axeln samtidigt som man drar det ner mot torped väggen. funkar med en liten mejsel.det går inte att fälla upp kåpan det är en hel klump.Tack för svaret!Det sitter hårt :-(Det här lilla blecket, skall det tryckas uppåt eller föras åt sidan eller dras nedåt?Mvh CS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted May 23, 2012 Author Report Share Posted May 23, 2012 Tack mimmi!Då skall jag förhoppningsvis klara av detta (utan att skada lacken).Mvh Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsberg Posted May 23, 2012 Report Share Posted May 23, 2012 Håll upp armen så gott det går och lyft upp med en skruvmejsel ell dyligt på motsatta sidan då hoppar armen av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted May 23, 2012 Author Report Share Posted May 23, 2012 Bra tips, jag förstår vad du menar. Skall ge mig på detta - så snart jag samlat lite mod... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts