Jump to content

Hur få loss torkararmen på en 1966 ???

COCS

Recommended Posts

Man kan tro att jag är dum, men jag kan fan inte förstå hur jag skall få loss den högra torkararmen.

Den sitter monterad så att den vid sitt avstängda läge går ner ca 1 cm på fönsterlisten och skaver och så vill man ju inte ha det. Jag har lossat torkararmar på nyare bilar och man brukar kunna fälla upp 'kåpan' närmast utgående axeln och så sitter där en mutter som man kan skruva bort och flytta armen till ett annat splines-läge. Funkar det inte så på Mustang?

Jag kan inte rubba den kåpan och jag undrar om det är ngt särskilt trix, för jag vill ju inte bryta sönder ngt.

Armen och kåpan är i rostfritt stål och ser ut ungefär så här:

http://www.cjponyparts.com/images/265/WWA2.jpg

Tack och mvh Christian

Hej det finns ingen mutter den är bara tryckt på med ett litet låsbläck som man flyttar på i under kant på torkar armen.

Man kan tro att jag är dum, men jag kan fan inte förstå hur jag skall få loss den högra torkararmen.

Den sitter monterad så att den vid sitt avstängda läge går ner ca 1 cm på fönsterlisten och skaver och så vill man ju inte ha det. Jag har lossat torkararmar på nyare bilar och man brukar kunna fälla upp 'kåpan' närmast utgående axeln och så sitter där en mutter som man kan skruva bort och flytta armen till ett annat splines-läge. Funkar det inte så på Mustang?

Jag kan inte rubba den kåpan och jag undrar om det är ngt särskilt trix, för jag vill ju inte bryta sönder ngt.

Armen och kåpan är i rostfritt stål och ser ut ungefär så här:

http://www.cjponyparts.com/images/265/WWA2.jpg

Tack och mvh Christian

Nu har jag varit ute i garaget en stund och försökt att se hur det ser ut, men jag kan inte se ngt låsbleck eller rättare sagt så är det mkt svårt att se in under (jag har lyst med en lampa), så jag vet inte riktigt vad jag ser.

Mina torkararmar går ej att fälla helt upp så som på nyare bilar, det går bara att hålla upp dom en liten bit.

Är det här låsblecket direkt under den nedre kåpan - kan man fälla upp den nedre kåpan? Jag har försökt fälla upp den nedre kåpan, men den sitter som berget.

Jag har inte provat tipset från Bravida, tycker det borde gå ändå om man vet hur.

Det borde väl inte vara så svårt, men jag ser ju inte hur.

Finns det ngn som kan förtydliga hur man gör, så är jag tacksam och jag undrar fortfarande då om man skall fälla upp 'kåpan' som sitter ovanför axeln (den verkar sitta hårt i mitt fall) och mer exakt var sitter ett ev. låsbleck?

Hittade en bild på Internet. Är det detta clipset som avses och skall det då föras nedåt med en skruvmejsel och sedan drar man samtidigt armen uppåt?

LÄNK TILL BILD:

http://www.allfordmustangs.com/forums/attachments/classic-tech/60184d1233239359-removal-1966-mustang-wiper-arm-assembly-dsc03201.jpg

Mvh Christian

Edited by COCS
Lade till bildlänk.

Jag har inte provat tipset från Bravida, tycker det borde gå ändå om man vet hur.

Det borde väl inte vara så svårt, men jag ser ju inte hur.

Finns det ngn som kan förtydliga hur man gör, så är jag tacksam och jag undrar fortfarande då om man skall fälla upp 'kåpan' som sitter ovanför axeln (den verkar sitta hårt i mitt fall) och mer exakt var sitter ett ev. låsbleck?

Hittade en bild på Internet. Är det detta clipset som avses och skall det då föras nedåt med en skruvmejsel och sedan drar man samtidigt armen uppåt?

LÄNK TILL BILD:

http://www.allfordmustangs.com/forums/attachments/classic-tech/60184d1233239359-removal-1966-mustang-wiper-arm-assembly-dsc03201.jpg

Mvh Christian

Du ska kunna känna dig fram till det lilla låsblecket som du för åt sidan samtidigt som du lyfter på torkararmen. Jag fick vinkla armen så gott det gick och pilla med en mejsel för att flytta blecket, sedan är det bara att jucka och dra uppåt tills armen lossnar. Min ena arm satt också ganska tajt, mkt skit och dåliga splines gjorde att den gick trögt att få av.

Det lilla bläcket trycks in mot axeln samtidigt som man drar det ner mot torped väggen. funkar med en liten mejsel.det går inte att fälla upp kåpan det är en hel klump.

Tack för svaret!

Det sitter hårt :-(

Det här lilla blecket, skall det tryckas uppåt eller föras åt sidan eller dras nedåt?

Mvh CS